SOVESTILLING: Det finnes faktisk noen spesifikke triks man kan ha i bakhodet for å sove på en måte som også er bedre for helsen din. FOTO: NTB Scanpix
SOVESTILLING: Det finnes faktisk noen spesifikke triks man kan ha i bakhodet for å sove på en måte som også er bedre for helsen din. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Søvn

Disse sovestillingene er best for helsen din

Et par puter kan faktisk gjøre underverker!

Jeg tror de fleste av oss har kjent på følelsen av å våkne på den ubehagelige måten - enten med smerter i ryggen eller stiv nakke etter en lang natts søvn i en rar stilling.

Hvis du til stadighet sliter med sånne typer vondter, kan det være lurt å være litt bevisst på hvilken stilling du sover i. Noen sovestillinger er tross alt bedre egnet for å skåne ryggen.

Hele 80 prosent av nordmenn sliter nemlig med ryggplager på et tidspunkt i livet. Hovedtyngden av ryggsmerter er såkalt uspesifikke korsryggsmerter, som muskelstrekk eller spenning i et ledd. Ifølge nettstedet Popsugar og ortopedisk kirurg Charla Fischer finnes det noen spesifikke triks man kan ha i bakhodet for å sove på en måte som også er bedre for helsen din.

Måter å lindre smerter på

- Jeg har ingen konkrete anbefalinger når det kommer til sovestillinger som gir deg dypere søvn eller ikke - det er veldig individuelt. Men hvis man opplever ryggsmerter av en bestemt stilling, finnes det måter å lindre det på, sier Fischer til det amerikanske nettstedet.

Hun trekker frem puter som et godt hjelpemiddel. Hvis du liker å sove på siden - legg en pute mellom beina dine, det skal hjelpe mot vond rygg. Liker du å sove på ryggen kan en pute under korsryggen være lurt.

- Hvis du fortsatt opplever ubehag i disse stillingene - ta en quickfix og bytt posisjon oftere enn du allerede gjør, da slipper du å stivne, sier Fischer.

LES OGSÅ: Trikset som hjelper deg å sovne på fem minutter

SOVE PÅ MAGEN: Å sove på magen er faktisk ikke en anbefalt sovestilling, på grunn av svai i ryggen. FOTO: NTB Scanpix
SOVE PÅ MAGEN: Å sove på magen er faktisk ikke en anbefalt sovestilling, på grunn av svai i ryggen. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Bruk puter og dyner

Kjetil Lillevik ved Ryggklinikken i Bergen er enig i at puter kan være bra. Han har tidligere uttalt til KK at de ovennevnte stillingene hjelper fordi det er kroppens naturlige hvilestillinger.

Han foreslår også å ligge med en stor pute eller sammenrullet dyne under knærne, for å minske smerter i korsryggen.

- På den måten tippes bekkenet bakover, korsryggen rettes ut og irritasjoner kan avta. Om man liker å ligge på siden, kan man legge en pute mellom knærne for å avlaste rygg, bekken og hofteparti. Dette fungerer like bra for en stiv og vond korsrygg, som for den gravide med bekkensmerter.

Stillinger man bør unngå

Er man plaget med smerter i nakken anbefaler han å ha flere puter tilgjengelig, da enkelte pasienter synes det hjelper å bytte hodeunderlag.

Men finnes det egentlig noen stillinger man bør unngå? Ja, det gjør det. Å ligge på magen anbefales gjerne ikke om du sliter med vond rygg, da det kan oppstå en svai.

- Dette fordi svaien i korsryggen øker og det vil ofte kunne medføre økte smerter og stivhet. Når vi ligger på magen vrir vi dessuten hodet til den ene siden, noe som ofte gjør vondt verre for de med smerter og stivhet fra øvre rygg og nakke, sier Lillevik.

LES OGSÅ: Dette skjer når du ikke sover en hel natt

Liggeunderlag er viktig

Det er heller ikke bare sovestillingen som har noe å si for kropp og helse gjennom natten. Faktisk så spiller liggeunderlaget en stor rolle.

Fysioterapeut Åsa Axelsson ved klinikk for ortopedi og nevrokirurgi ved Oslo Universitetssykehus, har tidligere sagt til KK at om man ofte sliter med vond rygg, er det stor sannsynlighet for at du sover på feil underlag.

- Ryggen skal ikke skades av å sove. Ligger man i en altfor hard eller altfor myk seng kan man dog føle seg litt sår i ryggen dagen derpå, sier Axelsson.

Hvilken motstand man ønsker på underlaget er individuelt, men medium hard passer for de aller fleste.

Lillevik sier at en del vil kunne oppleve at man blir stivere i ryggen når man endrer liggeunderlag.

- Den harde sengen på sydenturen kan for eksempel kjennes ubehagelig. Dette er stivheter, og eventuelt smerter, som ikke er forbundet med strukturelle skader i ryggen. Det er snarere signaler fra kroppen om at vi bør bevege oss.

Slike plager vil derfor gi seg kort tid etter at man har stått opp.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: