Rolf

Drikk te!

Kaffen har i mange år vært vår fremste nasjonaldrikk. Bytter du den ut med grønn te, gjør du kroppen din en stor tjeneste!

NORDMENN ER blant de mest kaffedrikkende mennesker i hele verden med et gjennomsnittlig forbruk på flere kopper per person om dagen. Det er gjort til sammen 19 000 studier på kaffens innhold og egenskaper de siste tiårene. Kaffen har i forskningen vært satt i sammenheng med mulig høyt blodtrykk, høye lipidverdier/kolesterol, økt blodkarstivhet, økte spenninger og angst, halsbrann og sur mage, økt risiko for graviditetsproblemer og spontanaborter, og økt utskillelse av kalsium fra beinvevet som kan føre til nyrestein og risiko for osteoporose.

Det er underlig at vi er blitt hekta på en slik drikk som bidrar og øker risikoen for helseplager og sykdom, selv om mange forskere mener t kaffen også har positive og helsebringende egenskaper.

 

GRØNN TE er et godt alternativ. Denne drikken er for mange asiater det kaffen er for mange nordmenn. Forskjellen er de store helsemessige virkningene mellom de to.

Grønn te er den vanligste varme drikken på verdensbasis, og har vært kjent og drukket i mer enn 5000 år. De siste 10 årene har stadig flere internasjonale forskere satt søkelyset på kostholdet og livsstilen til asiatiske befolkningsgrupper, som både er betydelig friskere enn oss europeere og skandinaver, har langt færre tilfeller av kreftsykdom og andre alvorlige sykdommer. Og så lever de lenger enn oss. Dette har ledet forskere til å analysere både mat og drikke i disse landene for å finne de aktive og helsebringende virkestoffene.

 

Gode helseeffekter

Noen av de fremste virkningene er disse:

* Grønn te virker forebyggende på utviklingen og spredningen av flere vanlige kreftformer som blodkreft, brystkreft og kreft i lunger, spiserør, mage og tarmsystem.

* Den virker utrensende og er en kraftig antioksidant som bidrar til å skille ut giftstoffer fra kroppen.

* Den samarbeider med kjemiske stoffer i soyamat som øker den forebyggende virkningen mot østrogenavhengig brystkreft.

* Laboratorieforsøk har vist at grønn te kan øke den positive effekten av cellegiftbehandling og dermed utgjøre en potensiell viktig komplementær faktor i kreftbehandlingen.

* Den øker insulinfølsomheten hos type 2-diabetikere.

* Den virker blodfortynnende og forebygger blodpropp og høyt blodtrykk.

* Den virker oppkvikkende og bør ikke drikkes sent på kvelden.

 

Hvor mye?

Forskningen har vist at man bør drikke minst tre kopper daglig og gjerne opptil seks kopper. Dersom du lager te i løsvekt, bør teen trekke i 10 min. og drikkes innen en time, da de aktive virkestoffene forsvinner etter en til to timer. Grønn te fra Japan inneholder ofte større mengde aktive virkestoffer enn kinesisk grønn te. Spør i din nærmeste helsekostforretning. Vær oppmerksom på at noen typer kan inneholde koffein. Slike bør enten unngås, eller i alle fall ikke drikkes om kvelden.

 

Dr. Luneng

 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: