GLAD I BRUS: Godt smaker det kanskje, men vit at brus ikke er spesielt godt for helsen!  Foto: VG
GLAD I BRUS: Godt smaker det kanskje, men vit at brus ikke er spesielt godt for helsen! Foto: VG Vis mer

Slik Slutter Du å Drikke Brus Avhengighet Søtsug Sukker

Drikker du mye brus?

Her er noen tips som kan hjelpe deg å kutte ned på drikken.

ALLERS.NO: De fleste av oss vet veldig godt at det ikke er lurt å drikke mye brus. Brus med mye sukker i seg, er skadelig for både tenner og helse generelt.

I en forskningsrapport fra Universitetet i California denne høsten, ble det sågar hevdet at brusdrikking kan være like farlig som å røyke.

En medvirkende årsak til at overvekt er et voksende helseproblem i store deler av verden, er nettopp brusdrikkingen. Brus inneholder «tomme kalorier», noe som betyr at de gir kalorier, men ingen andre næringsstoffer enn sukker.

– Her er det generelt ingen vitaminer eller mineraler som kroppen kan ha godt av, sier ernæringsprofessoren Lona Sandon til Health.com.

Slik vender du deg av brusen

Vil du prøve og slutte med brusdrikkingen? Her er noen tips som kan hjelpe deg på veien:

1. Reduser inntaket gradvis: Det er lettere sagt enn gjort - det å slutte med brusdrikking. Mange føler seg rett og slett avhengig av drikken. Og det er gjerne søtsuget eller sukkeravhengigheten som gjør at du heller innpå. Du må være klar over at det tar litt tid å venne seg av, og jobbe for at hjernen din ikke lurer deg til å gi etter.

Her får du et godt tips som kan hjelpe mot søtsuget - fra overlege ved klinikk for rus- og avhengighetsmedisin ved St.Olavs Hospital, Berit Nordstrand. 

FRISTER DET? Særlig i sommervarmen kan man få lyst på brus. Husk at vann er en bedre tørsteslukker! Foto: NTBScanpix
FRISTER DET? Særlig i sommervarmen kan man få lyst på brus. Husk at vann er en bedre tørsteslukker! Foto: NTBScanpix Vis mer

2. Bland ut brusen med vann: Etterhvert som smaksløkene venner seg til mindre søtt, vil også lysten på noe søtt bli mindre. Vann er en skikkelig tørsteslukker og vil hjelpe deg til å holde søtsuget på avstand! Et annet tips er å tvinge deg selv til å drikke et glass vann når du får lyst på brus. Også da er det en god sjanse til at bruslysten går over.

LES OGSÅ: Mangler du dette mineralet?

3. Unngå situasjoner som trigger bruslysten: Legg merke til når du egentlig drikker brus. Du er nemlig akkurat som en røyker som kanskje røyker mer eller trigges til røyk i bestemte situasjoner. Er det bestemte middagsretter eller annen mat som gir deg lyst på brus? Lag deg heller noe annet!

4. Drikk vann med kullsyre: Er det boblene - altså kullsyren i brusen du liker? Hvis det er det som er greia, kjøp vann med kullsyre!

LES OGSÅ: Bli kitt magefettet!

5. Spar  til spesielle anledninger: Vokste du opp på 1960 eller 1970-tallet, så husker du kanskje at brus ble servert relativt sjelden. Kanskje ble det kun kjøpt brus til lørdagskosen med familien eller kanskje kun til fest? Prøv å innføre noen regler for deg selv.

Tall fra bryggeri- og drikkevareforeningen viser at normenn drikker mindre sukkerholdig brus, men noe mer brus tilsatt kunstige søtningsmidler. Totalkonsumet går likevel ned, sammnelignet med tallene fra i fjor.

LES OGSÅ: Slik kutter du brusen

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: