SUPERKREFTER: Jo, du har faktisk noen superkrefter du kan ta i bruk i hverdagen. FOTO: NTB scanpix
SUPERKREFTER: Jo, du har faktisk noen superkrefter du kan ta i bruk i hverdagen. FOTO: NTB scanpix
Superkrefter:

Du har uante krefter!

Når du blir ekstremt presset eller redd, kan du plutselig løpe fortere, løfte mer og tenke raskere. Disse evnene kan du også bruke i hverdagen.

Superhelter som Clark Kent og Spiderman har ikke enerett på ekstraordinære krefter. Faktisk har vi alle superkrefter. Det er ofte frykt eller ekstremt stress som utløser dem, men hvis du øver deg litt, kan du også ha glede av dem i hverdagen.

Normalt forbinder vi frykt med noe negativt som vi for enhver pris skal unngå. Men frykt kan også ha positive effekter – og slik har det vært fra tidenes morgen, da frykt var med på å skjerpe sansene og sikre menneskenes overlevelse.

Selv om mye har forandret seg siden vi bodde i huler og måtte beskytte oss mot ville dyr og naturens luner, har vi fortsatt de samme superkreftene på lur som kan redde oss i farlige situasjoner, eller gjøre oss bedre og mer effektive på jobben og i hverdagen.

LES OGSÅ: Derfor er noen mandager ekstra tunge

Overlevelsesinstinkt

Den såkalte Yerkes-Dodsons lov sier at hvilket fryktnivå som får oss til å prestere vårt aller beste, varierer fra person til person. For lite frykt gjør oss dovne, og for mye lammer oss eller får oss til å handle i panikk.

– Frykt og stress er overlevelsesinstinkter som i riktig dose kan være til stor hjelp, sier Linda Hamilton.

Hun er såkalt performance-psykolog og bistår blant andre danserne ved New York Ballet med å finne det nivået på nerver og frykt som får dem til å yte sitt aller beste på scenen.

– Man kan sammenligne det med å drikke kaffe. For noen mennesker skal det bare to kopper til for at de føler seg 100 prosent våkne og til stede, mens de uten kaffe føler seg søvnige og late, og etter fem kopper blir de hektiske og rastløse. For andre er tre kopper kanskje det optimale.

Hamilton får sine klienter til å tenke på hvordan de hadde det mens de gjorde sitt livs prestasjon, og så prøver de å finne tilbake til dette nivået av stress og nervøsitet.

– Hvis problemet er at klienten går helt i svart når teppet går opp eller når eksamensdagen er der, bruker jeg pusteøvelser og positiv tenkning for å få dem til å slappe mer av, mens de litt for tilbakelente kanskje bør strammes opp med rask musikk eller tøff trening, sier hun.

LES OGSÅ: Dette visste du ikke om hormonene dine

Løft en bil

Vi har alle hørt historier om mødre som klarer å løfte en bil hvis barnet deres ligger under den. Og selv om en fjær lett blir til fem høns, er det virkelig noe i at vi blir sterkere når ulykken skjer.

Ved Penn State University i USA er det gjort undersøkelser som viser at vi normalt ikke bruker mer enn 65 prosent av muskelpotensialet fordi vi underbevisst skåner oss selv. I ekstremt pressede situasjoner frigjør imidlertid hjernen sto er som døyver smerte og gir oss tilgang til resten av de kreftene som vi faktisk har. Det er jo grenser, og det er kanskje vanskelig å forestille seg at en vanlig kvinne kan løfte en bil, men at frykt frigjør superkrefter er vitenskapelig påvist.

Lignende undersøkelser er gjort for å finne ut om tiden virkelig går i sakte film idet en ulykke inntre er. Mennesker som har hatt nær døden-opplevelser eller vært involvert i alvorlige trafikkuhell forteller ofte at de kjente det som om tiden sto stille. De følte det som om de så hele livet passerer revy, og at de rakk å tenke grundig over hva som når skjedde og hvorfor.

Den amerikanske nevrologen David Eagleman fra Baylor College of Medicine i Texas har undersøkt fenomenet og kom fram til at tiden selvsagt ikke går langsommere, men at hjernen er så skjerpet at det ser ut til at det har skjedd en masse på meget kort tid.

LES OGSÅ: Sterkere hjerne med styrketrening

Slik øver du deg

1. Tenk tilbake til da du oppnådde de beste resultatene noensinne. Hvor nervøs og stresset var du? Når du finner fram til det, gjelder det å rekonstruere denne idealtilstanden.

2. Hvis du normalt er for stresset eller nervøs til å prestere bra, øv deg på å slappe mer av. Trekk pusten dypt og rolig, tenk positivt.

3. Hvis du normalt tar litt for lett på ting, pepp deg selv opp. Bruk for eksempel energisk musikk eller aktiv trening like før du skal prestere noe viktig.

4. La ikke stress og frykt lamme deg. Begge deler utløser masse energi. Tenk over hvordan du kan bruke den konstruktivt.

Til info: Denne saken er publisert i Allers 38, som også eies av Aller Media.

LES OGSÅ: Derfor glemmer du så mye

Til forsiden