Eksperten hjelper deg: Slik får du snakket med banken din
Hun har behov for å snakke med et menneske i banken sin og ikke en robot. Hva skal hun gjøre?
KVINNER & KRONER: I dag er det mange banker som er gått bort fra det å ha personlige rådgivere som følger kunden gjennom hele kundeforholdet. Foto: NTB
Vis mer
CecilieTvetenstrand
Publisert
Ofte leser jeg «snakk med banken din» i artikler som handler om folk som har fått økonomiske problemer. Men det er mange, mange år siden det var en person i banken jeg følte at jeg kunne snakke med eller visste navnet på. Sist jeg «snakket med» banken min, var det med en chatbot, som jeg brukte evigheter på å komme meg rundt for å komme i kontakt med en kunderådgiver. Hvordan kan man egentlig snakke med banken sin i en sårbar økonomisk situasjon når det ikke er noen der du kjenner eller har noe forhold til? Har du noen tips?
Cecilie Tvetenstrand er spare- og forbrukerøkonom i Storebrand. Her er hun fotografert av Astrid Waller til KK i februar 2023.
Vis mer
I dag er det mange banker som er gått bort fra det å ha personlige rådgivere som følger kunden gjennom hele kundeforholdet. I stedet er det en robot som gir svar på de vanligste kundespørsmålene. På den måten får rådgiverne bedre tid til å snakke med de kundene som trenger en personlig samtale.
Jeg anbefaler deg å sende en e-post til kundeservice, og be om et møte med en rådgiver. Jeg forstår at det kan være tøft å åpne seg til en person du ikke kjenner, men du skal vite at de som jobber som rådgivere i bank, stort sett er veldig hyggelige og kunnskapsrike, og ikke minst ønsker de å hjelpe deg med å finne en god løsning på situasjonen din.
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi
bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene
våre.