Migrene

– Endelig er jeg kvitt migrenen!

Pia Cecilie var ti år gammel første gang hun ble slått ut av et kraftig migreneanfall. Anfallene har fulgt henne gjennom livet, fram til hun kuttet ut karbo­hydrater fra kosten. Da forsvant migrenen!

Har du migrene, så har du kanskje merket at enkelte matvarer kan framkalle anfall. Trebarnsmor og lærer Pia Cecilie Føre (42) fra Heggedal i Asker har erfart at mat kan få migrenen til å forsvinne.  

– Jeg vokste opp i Narvik, og husker veldig godt mitt første migreneanfall som tiåring. Det var 17. mai og jeg fikk plutselig voldsomme smerter i hodet og lammelser i kroppen. Mamma ble livredd, hun er sykepleier, og fryktet at jeg hadde fått hjernehinnebetennelse, men etter hvert fikk jeg diagnosen barnemigrene, forteller Pia.

Mange vokser av seg barne­migrenen, men for Pia skulle den forbli en ubuden gjest i livet de neste 30 årene.

– Migrene er ofte arvelig, men det er ingen i vår familie som har hatt det. Mine anfall kom omtrent en gang i måneden, og mange ganger enda oftere. De kom gjerne hvis det var noe morsomt som jeg gledet meg til, og det var jo veldig kjedelig, fortsetter hun.

Fra Pia var 16 år gammel fikk hun ekstreme hodesmerter i forbindelse med migreneanfallene, og lammelser kunne ofte ramme halve kroppen.

– Jeg ble sendt til skanning på sykehuset i Bodø, legene fryktet at jeg hadde hjernesvulst på grunn av de kraftige smertene. Lammelsene gjorde at det så ut som om jeg hadde fått slag – hele den ene siden av ansiktet og kroppen var lammet. Noen ganger fikk jeg også synsforstyrrelser i forkant av migreneanfallet, synet flimret slik at jeg ikke torde kjøre bil, for eksempel, fordi jeg mistet side­synet, sier hun.

I HAGEN: Pia er glad i å være ute. Og nå slipper hun å bli hemmet av plagsom hodepine.
I HAGEN: Pia er glad i å være ute. Og nå slipper hun å bli hemmet av plagsom hodepine. Vis mer

Les også: Fikk hørselen tilbake med operasjon


Fikk høyt blodtrykk
Sist høst kom migreneanfallene veldig hyppig.

– Det var så ille at jeg ble sykmeldt i 14 dager. Legen konstaterte at blodtrykket mitt hadde steget ganske dramatisk – jeg har alltid hatt lavt blodtrykk, og nå var det steget såpass mye på kort tid at han ville sette meg på blodtrykksmedisin. Men det hadde jeg ikke lyst til. Jeg er jo bare 42 år, og fryktet at hvis jeg først begynner med det, må jeg fortsette resten av livet, sier Pia.

I tillegg til migrenen gikk hun i høst rundt med et konstant trykk i hodet.

– Jeg var også mye kvalm, og kastet ofte opp under anfallene. Jeg var i villrede om hva jeg skulle gjøre med blodtrykket mitt, og bestemte meg for å bestille en time på Dr. Hexebergs klinikk. Jeg har noen kokebøker av Sofie Hexeberg og visste at lavkarbokosthold, ifølge henne, er effektivt mot høyt blodtrykk.

Migrenen var ikke i Pias tanker da hun reiste til Sandvika og timen hos Sofie Hexeberg.

– Hun anbefalte meg et kosthold med lite karbohydrater, mye grønnsaker og mye fettrik mat. Jeg skaffet meg et blodtrykks­apparat, slik at jeg selv kunne følge med på blodtrykket hjemme. Hexeberg anbefalte meg også å begynne å ta magnesium, og det tar jeg dobbel dose av hver morgen og kveld, forteller Pia.

SPISER SUNT: Pia Cecilie engasjerer gjerne barna  Ragnhild (12), Tomine (5) og Johannes (7) på kjøkkenet. Sønnen var ikke hjemme da bildet ble tatt.
SPISER SUNT: Pia Cecilie engasjerer gjerne barna Ragnhild (12), Tomine (5) og Johannes (7) på kjøkkenet. Sønnen var ikke hjemme da bildet ble tatt. Vis mer

Les også: – Jeg vil leve mens jeg lever!


Migrenen forsvant
Etter bare et par uker på lavkarbokosthold var blodtrykket stabilt og normalt igjen.

– Og i tillegg forsvant migrenen! Det er helt fantastisk, og det tok en god stund før jeg våget å tro på at det kunne være sant. Men nå har det gått fire måneder, og jeg har kun hatt ett migrene­anfall. Det var etter at jeg hadde vært i bursdagen til min mor og skeiet ut med kake. Da fikk jeg grusom migrene, og det var ingen tvil om sammenhengen, sier hun.

Dermed blir det lenge før Pia skal spise hvetemel og sukker igjen.

– Jeg savner det ikke heller, så det er ikke noe problem å holde seg unna. Familien spiser mer karbohydrater enn meg, barna får havregrøt og egg til frokost og brødskiver av grovt speltmel i matboksen, sier hun. 

Pia har tidligere forsøkt å finne ut hva som utløste migreneanfallene hennes, men fant aldri noe mønster.

INGEN VEKTPROBLEMER: – Jeg er av typen som måtte passe meg for hva jeg puttet i munnen, for jeg la fort på meg. Nå trenger jeg ikke tenke på det lenger, sier Pia.
INGEN VEKTPROBLEMER: – Jeg er av typen som måtte passe meg for hva jeg puttet i munnen, for jeg la fort på meg. Nå trenger jeg ikke tenke på det lenger, sier Pia. Vis mer

– I perioder loggførte jeg alt jeg spise, for jeg visste at matvarer som ost, sjokolade og vin er typiske migreneutløsere, men jeg fant ingen sammenheng. Under anfallene måtte jeg ligge i totalt mørke med sterke hodesmerter. Jeg klarte ingenting, ikke engang å ta meg av barna mine. En gang måtte jeg til og med ringe foreldrene mine og be dem hente meg på jobb, for jeg var så dårlig. Det er så deilig å ha lagt alt det bak seg!


Ingen hvite bagetter
Pia er opptatt av at hele familien skal ha et sunt kosthold, og er bare blitt enda mer oppmerksom på hva de spiser etter at hun selv la om til lavkarbokosthold.

– Jeg ser jo hvor mye usunn mat barna på skolen har med seg i matboksene sine – så mye sukker! Mange er utrolig sløve, sender med barna hvite bagetter som niste. Barnas kosthold legger jo grunnlaget for resten av livet, og jeg har stor tro på at den kosten vi får hjemme i oppveksten er den vi tar med oss videre som voksne.

I tillegg til å legge om kosten og begynne med magnesium trener Pia jevnlig.

– Jeg er av typen som må passe meg for hva jeg putter i munnen, for jeg legger fort på meg, men nå trenger jeg ikke tenke på det lenger. Uansett er det helsa og ikke vekta som er det viktigste for meg. Migrenen har fulgt meg hele livet, og nå må det være slutt, fastslår Pia Cecilie Føre.

Pias dagsmeny
Frokost:
* et par egg
* tomat
*agurk
*smoothie

Lunsj:
* ofte middagsrester i matboksen
eller
* salat med avokado, reker og en god olivenolje
eller
* avokado med kaviar 
eller crème fraîche

Middag:
* F.eks. chili con carne av kjøttdeig, torsk med bacon eller chicken nuggets laget på kyllingfilet panert i mandelmel. Rødt kjøtt med fett én gang i uka
* grønnsaker, enten woket, kokt ­eller rå
* blomkålpuré i stedet for poteter
* ulike gratenger
* pizza på ostebunn

Pias smoothie
Hun pleier å lage smoothie av frosne bær, vann, 1–2 rå egg, litt Sukrin (sukkererstatning uten karbohydrater), 1 ss smeltet cocosa (kokosolje), ev. yoghurt naturell og frø.

Forebygg med magnesium!
Magnesium har ofte god effekt på migrene, fordi det får blod­årene til å slappe av. Flere studier har vist at magnesium både virker forebyggende og kan forhindre migreneanfall. 
Man kan forsøke 200–400 mg to ganger daglig. ­Erfaringer viser at mange kan kupere et begynnende anfall ved å ta ca. 400 mg magnesium.
Vitamin B6 øker opptaket av magnesium, og derfor kan det også være lurt å ta B-komplex.
Ved nyresvikt må man diskutere inntak av magnesium med legen.  
(Kilde: Lege Sofie Hexeberg)                     

Hold blodsukkeret stabilt 
Migrene er anfall med ensidig, pulserende hodepine som ubehandlet kan vare inntil tre dager. Stabilt blodsukker er viktig for å unngå anfall.

Årsakene til migrene er ikke kjent i detalj, men det foreligger nokså sikkert arvelige disposisjoner. 

– En rekke ytre faktorer kan utløse anfall, for eksempel stress, rødvin, ost, appelsiner, sjokolade, søvnmangel, uregelmessige måltider og menstruasjon. Under migreneanfallene har man funnet ut at det skjer en sammentrekning og deretter en betydelig utvidelse av pulsårene i hodet. Migrene behandles vanligvis med forebyggende tiltak i forhold til faktorer som kan utløse anfall og ulike medikamenter, forteller Sofie Hexeberg ved Dr. Hexebergs klinikk, hvor Pia Føre ble behandlet.

Man regner med at insulin er av betydning for migrene, fordi det er påvist høyere nivå av insulin og nedsatt følsomhet for insulin hos migrenepasienter, sammenlignet med befolkningen for øvrig. 

– Studier har også vist at det er mer av blant annet hormonet adrenalin i blodet tre timer før et migreneanfall sammenlignet med pasienter som ikke har migrene.

Adrenalin produseres i binyrene, og produksjonen øker ved stress og kraftige anstrengelser. En av effektene er at blodårene trekker seg sammen, sier Hexeberg.

Også lavt blodsukker kan være en utløsende årsak til migrene.

– Symptomene på lavt blodsukker er uro, skjelving, svette, hjerteklapp og lignende. Dette skyldes økt produksjon av adrenalin, som er kroppens svar på det lave blodsukkeret, fordi adrenalin kan få blodsukkeret opp igjen. For mye adrenalin fører også til sammentrekning av blodårer og kan derfor starte et migreneanfall, sier Hexeberg.

Dermed er et stabilt blod­sukker svært viktig for personer som plages av migrene. 

Lege, Sofie Hexeberg dr.med.
Lege, Sofie Hexeberg dr.med. Vis mer

– Det vanlige rådet migrenepasienter får er å spise vanlig norsk, karbohydratrik mat annenhver eller tredje hver time for å opprettholde et stabilt blodsukker. Det er imidlertid mye mer hensiktsmessig å spise lavkarbomat, slik at blodsukkeret er stabilt hele tiden, uavhengig av hvor ofte man spiser, sier Sofie Hexeberg, som i tillegg anbefaler migrenepasienter som Pia Føre å ta magnesium.

 


 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: