KONTROLLBEHOV: Føler du at behovet for kontroll tar over, og du har vanskelig for å sette oppgaver bort til andre kan det være lurt å stoppe opp litt. FOTO: NTB Scanpix
KONTROLLBEHOV: Føler du at behovet for kontroll tar over, og du har vanskelig for å sette oppgaver bort til andre kan det være lurt å stoppe opp litt. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Kontrollbehov:

Er du en «kontrollfrik»?

Klarer du ikke å gi slipp på kontrollen kan det ofte hjelpe med en oversikt.

Publisert

Føler du at ingenting gjøres riktig med mindre det er du som gjør det, eller at du må gå etter kolleger eller familie og fikse på ting?

Et veldig behov for kontroll kan ha mange årsaker og komme til utrykk på flere måter, men uansett hva som gjør at du henger deg opp i detaljene, så er det ofte en heller ueffektiv måte å jobbe på om det går for langt, og det er heller ikke alltid lett for andre å forholde seg til en med et overdrevent behov for kontroll.

Er du sjef i en bedrift, og sliter med å delegere oppgaver, eller henger deg opp i hver minste detalj, kan det stoppe opp.

Men hvordan blir man så kvitt det behovet?

- Skal du stoppe et behov for å ha kontroll så må du spørre deg; «hvordan kan jeg bruke minst mulig krefter for å få gjort dette fortest mulig, og hva er det egentlig som er de viktige tingene», sier Morten Røvik, rådgiver og daglig leder i firmaet Produktivnorge.

LES OGSÅ: - Uten sjefens tillit og støtte blir karrieren din mest sannsynlig kort

Glemmer hvorfor ting skal gjøres

Når en sjef ikke delegerer oppgaver så handler det gjerne om tillit til andre, fortsetter han. Sjefen stoler ikke på at jobben blir gjort slik han eller hun vil om noen andre gjør den. Det å gi andre den tilliten kan være vanskelig, men «cluet» er ofte å finne ut av hvorfor dette skal gjennomføres, deretter hvilke rammevilkår som gjelder, og til slutt hvordan ser det ut i virkeligheten om dette er skikkelig vellykket gjennomført. Da blir det enklere for «kontrollfreaken» å slippe taket.

- De med et sterkt kontrollbehov er mer opptatt av detaljer enn av produktiviteten. De glemmer hvorfor de egentlig gjør ting, sier Røvik.

Han bruker begrepet produktivitetspornografi – det vil si en slags avhengighet av å hele tiden skulle gjøre ting på det du mener er den beste måten. Når produktiviteten oversygges av at du skal ha kontroll kan det være lurt å stoppe opp og spørre seg; hvorfor gjør jeg dette?

For mens du kanskje tenker at det at du er opptatt av å alltid ha kontroll vil bedre et prosjekt eller en oppgave, er sannheten ofte at du blir mer låst. Du blir for opptatt av hvordan du har tenkt at det skal være.

- Når du alltid skal ha kontroll så mister du kreativitet og fremdrift. Holder du golfkølla for hardt så treffer du ikke ballen. Bedriften stopper opp.

LES OGSÅ: Slik takler du vanskelige kolleger

Flere årsaker til behovet for kontroll

På hjemmebane kan kontrollbehovet komme til uttrykk ved at du har en sterk formening om hvordan husarbeidet skal gjøres, hvordan familien går kledd og hvor ryddig huset er, og for mange kan et økt behov for kontroll handle om hvordan samfunnet har forandret seg - vi lever i et perfeksjonistisk samfunn der mange setter høye krav til seg selv.

Eva Tryti er psykologispesialist og samlivsterapeut. Hun påpeker at det finnes flere årsaker til et stort kontrollbehov og at det kan komme til uttrykk på flere måter.

- Du kan være autoritær, og det kan da komme av at du har en tanke om at noen må bestemme, sier hun.

Det kan også være snakk om et tvangspreget kontrollbehov der du får ubehag – uten at det nødvendigvis er snakk om en tvangslidelse – av å ikke ha det på en viss måte, og det kan være snakk om perfeksjonisme: Du har en formening om hvordan ting skal være, og du er veldig opptatt av å få det akkurat sånn.

- Det kan ha å gjøre med kulturen vår og med sosial påvirkning, sier Tryti.

For det er liten tvil om at bildet vi får av andres liv, spesielt gjennom sosiale medier, er et glansbildet de færreste av oss kan leve opp til. Det kan likevel dessverre gjøre at vi synes det er vanskelig å godta så mye annet enn perfekt.

LES OGSÅ: - Kvinner opplever et høyt press med uforenelige krav

Vanskelig å venne seg til kompromissene

En annen side ved dette er det faktum at vi mennesker er vanedyr. I dag venter vi lenger med å etablere oss. Vi flytter sjeldent rett fra mors og fars rede og rett inn med en kjæreste vi skal være sammen med for resten av livet. Mange har heller bodd alene i mange år, og er dermed ikke vant med å måtte inngå så mange kompromisser. Vi har fått det som vi har villet ha det, og vi har allerede funnet vår egen måte å leve på.

Tryti påpeker at både kvinner og menn kan være den med mest behov for å ha det på sin måte hjemme, men at det samtidig fortsatt er slik at det i en del hjem er kvinnen som gjør mest. Dermed kan hun også fort ta litt kontroll over hvordan det skal se ut hvordan det skal gjøres.

- Det er lett å si at kvinner må slippe menn til, men det er viktig å vite at det fortsatt er litt skjevdeling i norske hjem. Av og til er det menn som gjør mest, men som oftest er det kvinner, sier hun.

KONTROLLBEHOV: Det kan være mange grunner til et overdrevent behov for kontroll. Om den ene parten stadig vil ha ting på sin måte, kan det hjelpe å få en oversikt over hva som faktisk må gjøres. FOTO: NTB Scanpix
KONTROLLBEHOV: Det kan være mange grunner til et overdrevent behov for kontroll. Om den ene parten stadig vil ha ting på sin måte, kan det hjelpe å få en oversikt over hva som faktisk må gjøres. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Få en oversikt og fordel oppgavene

Faren er at han føler hun pirker på alt han gjør, og at han etter hvert sniker seg unna fordi han føler det aldri er bra nok. Det holder ikke, mener Tryti. Løsningen er heller å få en ordentlig oversikt og fordele oppgavene.

- Finn ut av hva som skal gjøres, og hva det kan være at det oppstår diskusjon rundt, sier hun.

Kanskje oppstår uenighetene rundt hvordan klær skal brettes og ligge i skapet, om hvor ofte gulvet bør støvsuges eller om hvordan det er greit at ungene går kledd i barnehagen.

Det viktigste dere gjør for å få til en jevn fordeling av arbeidet, uten at den ene blander seg i den andres løsninger er å være helt enige på forhånd.

- Når man vet at det er en jevn fordeling av arbeidet er det mye lettere å inngå kompromisser, sier Tryti.

Synes du det er vanskelig å gi slipp på kontrollen er det viktig å vite at det tar tid å endre vaner. Om du kjenner at kontrollbehovet er tvangspreget og svært sterkt kan det være lurt å søke hjelp. En av de vanligste og best dokumenterte behandlingsformene for angst og fobier er kognitiv terapi med eksponeringsbehanding, hvilket betyr at jo oftere du slipper kontrollen, jo lettere vil det kunne bli.

LES OGSÅ: 9 smarte måter lykkelige par krangler på

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer