UTSETTE TING: Mobilbruken kan ta overhånd og få deg til å utsette viktigere ting. Gjør du dette stadig vekk, kan du bli mer stresset og prestere dårligere.  Foto: Shutterstock / racorn
UTSETTE TING: Mobilbruken kan ta overhånd og få deg til å utsette viktigere ting. Gjør du dette stadig vekk, kan du bli mer stresset og prestere dårligere. Foto: Shutterstock / racornVis mer

Prokrastinering

Er du en utsetter?

Her er tipsene som hjelper deg å få ting gjort!

Er du en som ofte venter i det lengste med å gjøre ting, som synes det er vanskelig å få organisert gjøremålene dine? Noen får aldri ryddet bort julepynten før det er blitt påske. Og noen er stadig ute i siste liten. Hører du med blant disse er du en «utsetter» – eller en «procrastinator» som det heter på engelsk.

LES OGSÅ: Utsetter du alt til siste liten?

En definisjon på slik prokrastinering er at vi mangler selvdisiplin og selvregulering av viljestyrte handlinger, som igjen fører til at vi helt unødvendig og irrasjonelt utsetter oppgaver vi akter å gjøre i ulike områder av livet.

Selve ordet kommer av latin «pro» (for) og «crastino» (det som angår morgendagen). Og visst kan det være fristende å vente til i morgen. Men det er ikke nødvendigvis så smart. For når vi utsetter ting, kan det gjøre oss stresset, og skape både dårlig samvittighet og ditto selvfølelse. For ikke å snakke om at vi blir mindre produktive, for vi får altså ikke gjort ting.

Men selv om vi vet vi burde få unnagjort oppgavene våre, utsetter vi dem likevel. Èn grunn til det kan være at vi er redde for ikke å få det til bra nok og er for selvkritiske. Det kan tenkes at vi faktisk er for stressede og har for mye å tenke på. Det kan også rett og slett tenktes at vi synes oppgaven er kjedelig og ikke stimulerende nok å sette i gang med.

Kjedsomhet er faktisk den største årsaken til utsettelser, ifølge forskere ved Universitetet i Utrecht. Har vi lange tidsfrister, er det dessuten lettere å utsette. Vi kan også bruke prokrastinering for å få en unnskyldning for å ikke gjøre ting så bra som vi ellers angivelig ville klart: «Jeg vet jeg gjorde det litt dårlig på den eksamenen, men jeg hadde litt dårlig tid til å forberede meg, skjønner du.» 

Uansett årsak, kan utsettelsene føre til økt stress, dårlig produktivitet og ditto selvfølelse. Selv om det kan virke fristende å utsette ting i øyeblikket, blir altså konsekvensene på lengre sikt ikke så bra. Det er derfor gode grunner til å finne måter å bli flinkere til å gjennomføre ting i tide på. Ta testen, og les tipsene. Nå, altså, ikke vente!

Kilder: Journalen Personality and Individual Differences, Wikipedia

LES OGSÅ: Så skadelig er stress i lengden

TEST: Er du en utsetter?

The Procrastination at Work Scale (PAWS) er en test utviklet av forskere ved Utrecht Universitet. De første spørsmålene fokuserer på hvorvidt vi unngår oppgaver, mens de siste på hvor mye tid vi heller bruker på internettsurfing og lignende.

  1. Selv etter at jeg har tatt en beslutning, nøler jeg med å gjennomføre den.
  2. Jeg nøler/somler med å starte på arbeid jeg er nødt til å gjøre.
  3. På jobben søker jeg fornøyelige avbrytelser i en så stor grad at det er vanskelig å holde meg til jobben jeg skal gjøre.
  4. Når en arbeidsoppgave er kjedelige, er det lett for å meg å dagdrømme om hyggelige ting istedenfor å fokusere på jobben.
  5. Jeg velger ofte å gjøre mindre oppgaver, selv om det er noe større og viktigere jeg burde gjort.
  6. Når jeg har mye å gjøre, unngår jeg å planlegge oppgavene mine, og gjør ofte noe som er totalt irrelevant isteden.
  7. Jeg tar lange kaffepauser.
  8. Jeg utsetter noen av oppgavene mine fordi jeg ikke liker å gjøre dem.
  9. Jeg tekster/chatter mye privat mens jeg er på jobben.
  10. Jeg bruker mer enn en halvtime på sosiale medier per dag mens jeg er på jobb.
  11. Jeg leser nettnyheter mens jeg er på jobben.
  12. Jeg handler på nettet mens jeg er på jobben.
     

Ranger svarene fra 1 til 7 hvor 7 er «alltid». Får du en totalskåren på 36 eller mer, er du i det øvre sjiktet når det gjelder prokrastinering.

LES OGSÅ: Er du trøtt og husker dårlig?

Slik kan du unngå utsettelser

Prokrastinering kan handle mer om dine omgivelser, enn din personlighet. Disse tipsene kan hjelpe deg til å få mer gjort:

  1. Hvis du har vanskelig for å ta beslutninger, gi deg selv en (oppnåelig) tidsfrist.
  2. Å somle før du begynner med noe kan være bra hvis det gjør at du forbereder deg bedre mentalt til oppgaven.
  3. Hvis du lengter etter en morsom distraksjon, er det et tegn på at du kjeder deg. Se om det er noe du kan gjøre for at selve oppgaven du utfører kan bli mer lystig. For eksempel: Skal du støvsuge, kan du late som du er på hemmelig oppdrag etter farlige insekter du går til angrep på, eller hvis du raker løv, kan du ha en konkurranse med deg selv om å få nøyaktig like store hauger.
  4. Gi deg selv belønninger for å ha fullført en oppgave i tide, eller planlegg noe hyggelig å se frem til etter at jobben er gjort.
  5. Hvis du har masse å gjøre, prøv å bryte det ned til smådeler så det ikke virker overveldende. Èn ting av gangen.
  6. Husk: Rutineoppgaver vil vi alltid ha noen av, og jo raskere du får dem unnagjort, desto raskere kan du gjøre ting du virkelig liker.
  7. Vær streng på når du har sms-tid. Teksting og chatting tar mye fokus, tid og energi. Gjør ferdig det du må først.
  8. Det er lett å falle for fristelsen til å for eksempel surfe eller lese nettnyheter. Sett av en fast tid på dagen hvor du gjør dette. 

Denne saken står også i Allers nr 7, 2017

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: