BESLUTNING: Er du i en fase der du skal ta en avgjørende beslutning? Slik kan du komme frem til svaret. FOTO: NTB scanpix
BESLUTNING: Er du i en fase der du skal ta en avgjørende beslutning? Slik kan du komme frem til svaret. FOTO: NTB scanpix Vis mer

Psykolog Birgitte Sølvstein:

Er du lei av jobben eller utilfreds i parforholdet?

Slik kan du komme nærmere en beslutning om du bør bli og kjempe videre eller ikke.

Du har mistet arbeidsgleden på jobben. Kanskje er det bare en fase, eller kanskje er det på tide å gjøre noe med drømmen du har om å gjøre noe helt annet? Gnisten i ekteskapet er borte. Kanskje kommer den tilbake, eller kanskje bruker du ditt dyrebare liv med feil person? Du kjenner ikke svarene, og derfor går du rundt og venter på at de kommer til deg.

Det kan være skremmende å velge noe til eller fra. Men hvis du lar være å velge, havner du i noe som er enda verre: det store ingenmannsland der tvil, bekymringer og utilfredshet overtar hverdagen. Den posisjonen er ifølge psykologen Birgitte Sølvstein den mest utmattende av dem alle.

– Det er viktig å ta beslutningene. En ikke-beslutning er også en beslutning, og den kan ha store konsekvenser, som kan være minst like problematiske som dem vi frykter ved å velge noe fra eller til, sier hun.

Hun forteller at alle de grubleriene og spekulasjonene vi har rundt situasjonen, er svært slitsomme og ødeleggende for vår mentale helse. De kan blant annet føre til dårlig humør, mindre nærvær og stressymptomer, og i verste fall kan de lede til fysiske symptomer som vondt i magen, vondt i hodet, svimmelhet og søvnproblemer. Ved at man ikke fatter en beslutning, kan man starte en ond sirke der det blir vanskeligere og vanskeligere å komme fram til en avgjørelse.

– Vi kan ende med å gå på tomgang og stå og stampe i kvikksand. Vi mister momentum, og med tiden blir det vanskeligere og vanskeligere å bestemme seg for noe som helst. Klarsynet vårt forsvinner, og vi venner oss til situasjonen. Har det pågått for lenge, kan vi føle at vi mister grepet fullstendig. Det kan føre til at vi mister kontrollen over vårt eget liv, noe som kan være svært skadelig for selvtilliten, sier Søvlstein.

Ofte trenger man ny input

Kanskje kjenner du det? Handlekraften er borte og er blitt erstattet av endeløse tankerekker som aldri kommer fram til et mål. Den ene dagen tar den andre uten at du beveger deg i en bestemt retning. Ifølge Birgitte Sølvstein skjer dette fordi vi ikke får noen ny input som vi kan danne en beslutning ut fra.

– Vi tror at vi kan tenke oss til hva som vil skje hvis vi velger det ene eller andre. Men det kan vi ikke, og derfor fortsetter vi å få de samme tankene som ikke bygger på erfaring, igjen og igjen. Det er bare vårt eget tankespinn som ikke fører noe steds hen, sier hun.

Det kan være at du forteller deg selv at du vil være helt sikker før du fatter en beslutning. At det skal komme et tegn, og når det tegnet er kommet, vet du hva som er det riktige å gjøre og hva du skal satse på. Men det tegnet kommer bare aldri.

Man kan ikke regne med at man plutselig en dag skal føle seg helt sikker. Vi er nødt til å samle inn informasjon, og så prøve ut en av mulighetene. Deretter kan vi revurdere situasjonen, sier hun.

Er det for eksempel arbeidsgleden din som har forsvunnet, blir det bare mer ødeleggende av at du går rundt og er i tvil uten å gjøre noe aktivt for å forbedre situasjonen. Ved å være i tvilen får du ingen ny input og ser ikke hvordan jobben kanskje kunne utvikle seg til det bedre. Så enten må du bestemme deg for at løpet er kjørt og si opp og komme deg videre, eller så må du virkelig gi det en sjanse og se hva det fører til. Å stå overfor et dilemma der du skal bestemme hva som er det riktige å gjøre, er noe noen er flinkere til enn andre.

– Besluttsomhet er en evne som vi kan trene, sier Birgitte Sølvstein.

Men hun utdyper at det kan være flere faktorer som spiller inn hvis vi har vanskelig for å bestemme oss.

– Hvis du i stor grad er styrt av hva andre forventer og tenker om deg, kan det bli mye vanskeligere å finne ut hva som er det «riktige» å gjøre. Det samme gjelder hvis du i utgangspunktet ikke føler at du har så stor innflytelse på ditt eget liv. Hva skulle det så hjelpe å treffe en beslutning? sier hun.

VEIVALG: Kjenner du verdiene dine, vil du ha lettere for å ta avgjørende valg. FOTO: NTB scanpix
VEIVALG: Kjenner du verdiene dine, vil du ha lettere for å ta avgjørende valg. FOTO: NTB scanpix Vis mer

– Vi bruker mye energi på finne ut hva som er det «riktige» å gjøre

I motsetning til dem som ikke føler at de har så stor innflytelse på sitt eget liv, finner man dem som føler at de har stor kontroll over hvordan livet deres ser ut. De er ofte bevisst verdiene sine og har derfor lettere for å bestemmer seg for hva som framstår som den beste beslutningen.

Hvis du kjenner verdiene dine, altså hva det er som er viktig for deg, blir det straks lettere å finne ut hva du skal velge. Vi treffer jo i siste instans beslutninger ut fra verdiene våre. Hvis du ikke kjenner dem, har du heller ingen retningslinjer for hva som er riktig eller feil for deg, sier Birgitte Sølvstein.

Når vi skal bestemme oss for å si opp jobben og starte for oss selv, eller om ekteskapet har nådd et romantisk bunnivå og bør ta slutt, kan det føles som om det er en riktig og en feil beslutning. Vi skal bare «regne den ut».

– Vi bruker mye energi på finne ut hva som er det «riktige» å gjøre. Når vi synes det er et riktig svar, er det jo ensbetydende med at det også er et som er feil. Og tenk hvis vi valgte feil! Så svart-hvitt er det imidlertid ikke, for vi vet jo ikke på forhånd hva som kommer til å skje uavhengig av hvilken retning vi velger. For det er ingen fasit. Hvis det går bra, så er jo alt fint. Hvis det ikke går slik vi håpte, har vi fått mer erfaring og er blitt klokere, noe som kan gjøre det lettere å treffe beslutninger i framtiden, sier Birgitte Sølvstein.

Med andre ord: Hvis vi tror det finnes én riktig løsning, og vi går og venter på at det skal bli klart hva den er, så kan vi komme til å måtte vente lenge. Dessuten peker Birgitte Sølvstein på at noe av det svært mange frykter når de står overfor en stor beslutning, er å bli dømt av andre.

Vi er redd for at valgene våre skal bli dømt av dem omkring oss eller av oss selv. For når vi treffer en stor beslutning, faller ansvaret også tilbake på oss selv hvis det ikke går som forventet.

- Ubesluttsomheten kan gjøre at kroppen sier ifra

Denne frykten kan føre til ubesluttsomhet og det kontante tankespinnet. Så lenge man ikke helt har bestemt seg for noe, er det heller ikke noe ansvar som hviler på en eller noe å bli dømt på. Det er i hvert fall den illusjonen vi har bygd opp, som gjør at vi blir der vi er. En strategi noen bruker når de ikke klarer å finne ut om det er på tide å gå eller kjempe videre, er å vente til at beslutningen tar seg selv. Men ifølge Birgitte Sølvstein er dette den verste løsningen:

– Noen ganger blir de uhensiktsmessige konsekvensene av ubesluttsomhet at beslutningen tar seg selv. Kanskje er ens ektefelle blitt så lei av ens tvil at vedkommende selv velger å gå. Ubesluttsomheten kan også sette seg som så alvorlig stress at kroppen sier ifra og man på den måten blir tvunget til å gå enten den ene eller den andre veien.

Denne løsningen er dog en av de verste mulighetene, mener Sølvstein, da man på den måten heller ikke oppnår kontroll over sitt eget liv.

– Når ens forvirring rekker så langt at det har store konsekvenser for ens relasjoner eller helse, blir man tvunget til å treffe en avgjørelse, men det kan ha hatt mye større konsekvenser enn nødvendig å nå dit, sier Sølvstein, som mener at man treffer de beste valgene på bakgrunn av en veloverveid beslutning og ikke en tvungen beslutning.

Det er for eksempel ikke særlig veloverveid å si opp jobben fordi man er ekstremt stresset, så man deretter sitter tilbake med ingenting. Men det å si opp kan være den rette beslutningen hvis man har tenkt igjennom situasjonen og lagt en plan for framtiden som gir mening.

7 gode tips

Slik kommer du nærmere en beslutning:

  1. Skriv ned tankene dine. Det i seg selv kan gi mer klarhet, i stedet for at du går rundt med alle tankene i hodet.
  2. Forestill deg at du er ditt framtids-jeg 20 år fra nå og ser tilbake på deg selv i nåtiden. Hvordan ser livet mitt ut om 20 år hvis jeg velger å bli, og hvordan ser det ut hvis jeg velger å gå?
  3. Spør deg selv hva du føler er den beste beslutningen når du er rolig. Du skal ikke spørre deg selv når du er sur, lei eller stresset. Du kan for eksempel oppnå ro ved å meditere, ved å gjøre pusteøvelser, yoga eller å gå en tur i skogen.
  4. Tenk over hva som er dine verdier i livet. Hva er det viktigste for deg? Hvilken beslutning stemmer best overens med dine verdier?
  5. Finn så mye informasjon som mulig. Vi er alltid redd for uvissheten, så sørg for å gjøre framtiden mindre uviss ved å snakke med folk som har vært i samme situasjon som deg, eller gjør research etter konkret informasjon – for eksempel hvis du vurderer å flytte eller skifte karriere.
  6. Øv deg på å ta beslutninger ved å gjøre det i det små. Hvis du alltid er i tvil om hva du skal spise til frokost eller om du skal løpe deg en tur eller ikke, så øv deg på å ta hverdagsbeslutninger.
  7. Sett en deadline. Bestem deg for når du skal treffe en beslutning. Jo større en beslutning er, desto lengre deadline må du ha.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: