Naturlegen

Få fart på blodet

Det er ikke lett å holde varmen i vinterkulda, men gjør det du kan! God blodsirkulasjon gjør nemlig underverker for helsen din.

LIVET ER I BLODET, trodde man i gamle dager. Og det er faktisk ikke så langt unna sannheten. For uten blodet som sirkulerer i kroppen vår, kan vi selvsagt ikke leve. Derfor har mennesker gjennom flere tusen år vært opptatt av nettopp blodet og blodsirkulasjonen.Blodet har mange viktige funksjoner: Det fører næringsstoffer og oksygen ut til hele kroppen og alle cellene, det transporterer avfallsstoffer og karbondioksid fra alle kroppens vev og celler til organene som skiller dem ut av kroppen, det tilfører varme til alle kroppens vev og organer, og det frakter immunforsvarsceller ut til hele kroppenVårt kalde klima er en utfordring for kroppen vår. For å unngå at blodsirkulasjonen bli hemmet, er vi nødt til å holde den varm! Bruk av varme kan ha flere helsebringende virkninger. Det virker vitaliserende, avspennende, krampeløsende, utrensende, smertelindrende og infeksjonshemmende. Hvis du lærer deg å bruke varme og stimulere kroppens egen varmeproduksjon, vil dette gi deg bedre helse og vitalitet.SLIK FÅR DU FART på blodsirkulasjonen: Drikk varme urteteer som ryllik, ginkgo og lind. Disse har sirkulasjonsstimulerende virkning. 2–3 kopper daglig. Vær ofte i bevegelse og øk på den måten blodsirkulasjonen og kroppens varmeproduksjon. Bruk alltid ullundertøy innerst i vintermånedene, både når du er utendørs og innendørs. Bruk varmeflaske til å lindre smerter, spenninger, kramper og uro i nakke, korsrygg, mage, føtter, hender. La varmeflasken ligge på minst 10–15 minutter. De nye spikermattene passer godt til spenninger og smerter i nakke, skuldre og rygg. Samtidig har de ofte en nerveberoligende og avslappende effekt på hele kroppen og gir en følelse av velvære gjennom økt sirkulasjon til underhud og huden. Varmt fotbad om kvelden i 20 minutter kan kurere sår hals og begynnende forkjølelse, blærekatarr, spenningshodepine, innsovningsproblemer, stress og indre uro. Varmelaken i sengen kan være godt for dem som fryser mye og for eldre som ikke klarer å opprettholde egen varmeproduksjon i kroppen. Ta badstue eller karbad hvis du har tilgang på dette. Flere kommuner har også tilbud om svømming i oppvarmet basseng. Supereffektivt fotbadEt varmt fotbad er bra, men ønsker du en kraftigere virkning på blodsirkulasjonen, kan du prøve et såkalt «kneipbad». Da skal du sitte først tre minutter i varmt vann og deretter 15 sekunder i iskaldt vann, så tre minutter i varmt vann igjen. Gjentas tre ganger. Du kjenner med én gang at det blir fart på blodet i føttene!Rask bedringØkt stimulering av blodsirkulasjonen vil gi deg straksgevinst i form av blant annet velvære, smertelindring og avspenning. Langsiktig vil bedre blodsirkulasjon virke forebyggende mot sykdommer. God blodsirkulasjon er en av de viktigste metodene for å holde kroppen din frisk og vital – lengst mulig.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: