Få ny giv med B12

B12

Få ny giv med B12

Publisert
Sist oppdatert

Er du trøtt, svimmel, blek og deprimert? Da kan du mangle vitaminet B12. Det kan du enkelt rette opp selv.

Mange med B12-mangel mistenkes for å være demente, fordi de har hukommelsessvikt, blir forvirret og deprimerte.

Men dette kan være resultatet av kronisk mangel på vitaminet B12.

Mangelsykdommen er ikke alltid så lett å oppdage, fordi symptomene kan forveksles med andre tilstander.

Men kjenner du deg mye trøtt og sliten, har problemer med hukommelse og konsentrasjon og er nedfor, er dette typiske tegn på B12-mangel.

Det skyldes utilstrekkelig opptak eller ikke nok inntak av vitaminet som reguleres av et protein som produseres i mageslimhinnen. Mangelsykdommen kan være arvelig, eller du kan få den i forbindelse med tarmsykdommer som ulcerøs kolitt og morbus crohn.

Også vegetarianere, slankeopererte og gravide er ekstra utsatt.

B12-mangel kan også komme hvis du drikker mye alkohol, bruker p-piller eller syntetisk østrogen, bruker sovepiller over lengre tid eller at du rett og slett blir eldre.

Du kan be legen sjekke om du har B12-mangel. Oppdages mangelsykdommen, blir du satt på B12–sprøyter, men dette er ikke alltid en tilstrekkelig løsning, fordi behandlingen ikke følges ordentlig opp.

– Det aller viktigste er å holde orden på magesyren, sier ernæringsterapeut og naturopat Wenche Talseth Holm på Skarpsno­klinikken.

Gulping, raping og svie i mellomgulvet skyldes ofte mangel på magesyre, ikke for mye. Og har du for lite magesyre, dannes ikke proteinet som er en forutsetning for at du kan ta opp vitaminet B12 gjennom maten.

– Tre viktige ting du kan gjøre selv, er å legge de enzymatiske forholdene til rette i magesekken, få i deg tilstrekkelig med animalsk mat og redusere stress, sier Talseth Holm.
Og noe så enkelt som sitronvann kan gjøre underverker i løpet av kort tid!

– Det er mange mennesker som ukritisk bruker medikamenter for å dempe mye magesyre, men i realiteten viser det seg at de har for lite. Dette kan føre til at opptak av B12 blir sterkt redusert. Rådet er enkelt: Kutt ut eller begrens betraktelig bruken av syrenøytraliserende midler, og drikk romtemperert sitronvann, råder Wenche.

Ernæringsterapeut Wenche Talseth Holm.
Ernæringsterapeut Wenche Talseth Holm. Vis mer

Høyt stressnivå kan også bidra til B12-mangel. Det setter ned magesyreproduksjonen og stimulerer til høyere insulindannelse, noe som fører til at man reagerer negativt på rødt kjøtt. Tiltak mot stress, som mindfullness, yoga, en tur i skogen, lytte til musikk eller lese en bok, er derfor smart.

Kosttilskudd i form av saltsyre kan være lurt å ta for å få magesyren tilbake. Brennesle er en god urt som du kan sanke selv og tilberede eller kjøpe ferdig behandlet i helsekostbutikk. Der får du også kosttilskuddet Clorella.

– Lever av okse, kalv, svin og kylling er maten som har høyest innhold av B12. Makrell, sardin, sild, laks ligger sånn midt på treet. Rødt kjøtt er det beste kjøttslaget, men da må du ha en god magesyre for å spalte maten.

Blekhet regnes som et tegn på B12-mangel, men Talseth Holm ser at mange pasienter som har frisk farge i ansiktet, likevel har mangelen.

– Vi som jobber med ernæring og leger bør ha mangelsykdommen i bakhodet når vi får en pasient som er helt utmattet, sier hun. Og legger til at det må tas blodprøver både før og underveis i behandlingen.

– Injeksjoner med B12 som et startskudd er fornuftig når du velger å gjøre en innsats selv. Er du motivert nok til å ta de nødvendige grepene, vil du kjenne en vesentlig forskjell i løpet av tre–fire uker, sier Wenche.

Symptomer på B12-mangel!

✓ Sår munn og tunge.
✓ Brystsmerter, hjertebank.
✓ Svimmelhet, balanseproblemer, besvimelse.
✓ Forvirring, hukommelsestap og demens.
✓ Utmattelse, depresjon.
✓ Nummenhet i hender og føtter.
✓ Blek hud eller gulsott (gulfarging av hud og øyne).
✓ Dårlig appetitt, vekttap, forstoppelse.

Dette gjør B12 i kroppen din

B12 bedrer leverens funksjon og motvirker leverskade og fettlever. Vitaminet stimulerer dannelsen av gallesyrer og spiller en ­vesentlig rolle i fordøyelsen.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer