Rolf

Få opp varmen!

God blodsirkulasjon er ingen selvfølge om vinteren, men det er sykdomsforebyggende.

Publisert
Sist oppdatert

BLODET HAR mange viktige funksjoner:

  • Det tilfører næringsstoffer og oksygen til hele kroppen og alle cellene.
  • Transporterer avfallsstoffer og karbondioksid fra alle kroppens vev og celler til organene som skiller dem ut av kroppen.
  • Tilfører varme til alle kroppens vev og organer.
  • Sirkulerer bl.a. immunforsvarsceller ut til hele kroppen for å forsvare den mot infeksjoner.

Vårt kalde klima er en utfordring for kroppen vår. Det hemmer blodsirkulasjonen dersom vi ikke gjør de rette mottiltakene. Bruk av varme kan ha flere helsebringende virkninger. Det virker vitaliserende, avspennende og krampeløsende, utrensende, smertelindrende, infeksjonshemmende og nærende.

Dersom du lærer deg å bruke varme og stimulere kroppens egen varmeproduksjon riktig, vil dette gi deg bedre helse og vitalitet. Straksgevinster er økt velvære, smertelindring og avspenning. På lengre sikt virker økt blodsirkulasjon sykdomsforebyggende.

Prøv følgende metoder for å øke blodsirkulasjonen:

  • Drikk varm urtete (f.eks. ryllik) som har en utvidende, sirkulasjonsstimulerende virkning. Gjerne 2 – 3 kopper daglig.
  • Vær ofte i bevegelse. Stillesitting på jobb og hjemme fører til betydelig nedsatt blodsirkulasjon i ledd, muskler og alle typer kroppsvev. Kan du ikke gå mye utendørs, er trimsykkel ypperlig.
  • Bruk alltid ullundertøy innerst i vintermånedene, både ute- og innendørs. Tynne, merino-ullplagg passer utmerket innendørs og gir en behagelig hud- og kroppsvarme uten ubehagelig svette.
  • Bruk en god, gammeldags varmeflaske til å lindre smerter, spenninger, kramper og uro i nakke, korsrygg, mage, føtter, hender. La varmeflasken ligge på minst i 10–15 min.
  • Varmelaken i sengen kan være godt for den som fryser mye og for eldre som ikke klarer å opprettholde egen varmeproduksjon i kroppen.
  • Har du tilgang til trening i oppvarmet basseng, bruk av badstue og eget boblebad, så kan du øke din blodsirkulasjon svært effektivt og oppnå betydelig velvære og vitalisering av kroppen

Prøv spikermatte

De nye, populære «spikermattene» passer godt mot spenninger og smerter i nakke, skuldre og rygg. Samtidig har de ofte en nerveberoligende og avslappende effekt på hele kroppen og gir en følelse av velvære gjennom økt sirkulasjon til huden.

 

 

Ta fotbad!

Varmt fotbad i 20 min. om kvelden kan kurere sår hals og begynnende forkjølelse, blærekatarr, spenningshodepine, stress og indre uro og innsovningsproblemer. Ønsker du en kraftigere virkning på blodsirkulasjonen, kan du sitte først 3 min. i varmt vann og deretter 30 sek. i kaldt vann, så 3 min. i varmt vann igjen. Dette gjøres altså vekselvis tre ganger i varmt og kaldt vann.

 

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer