Hvis du sjekker favorittplatene dine fra de siste par årene, er mulighetene stor for at flere av dem er produsert av samme fyr: amerikanske Pharrell Williams, som knapt nevnes i noen sammenheng uten at tittelen «superprodusent» lyser i forkant.
For et par år siden ble det gjort en undersøkelse som viste at mer enn hver femte låt som spiltes på britisk radio, var produsert av produsentteamet The Neptunes, hvorav Pharrell utgjør halvparten, sammen med barndomsvennen Chad. Sammen med kompisen Shay danner de to hiphop-bandet N.E.R.D, som har gitt ut de to fenomenale platene In Search of ... og Fly or Die.
Pharrell har imidlertid et skyhøyt antall jern i ilden. Han sørget egenhendig for at Justin Timberlake gikk fra å være boyband-dust til å bli pop-prins da han produserte Justins soloplate Justified. Siden har Pharrell styrt spakene for artister som Britney Spears, Kelis, Gwen Stefani, Ol’ Dirty Bastard, Janet Jackson, TLC, Usher, Mary J. Blige, Toni Braxton, Busta Rhymes, Snoop Dogg, Jay-Z og LL Cool J. Alle som teller drømmer om samarbeid med Pharrell. Snart er hans egen soloplate klar.
På singelen Can I Have it Like That fikk Pharrell med seg Gwen Stefani, på singel nummer to, artig nok kalt Number 1, er det hiphopens gullgutt, Kanye West, som låner ut stemme og kred. Ikke det at Pharrell trenger mer kred - det finnes få personer i musikkbransjen som nyter større respekt enn herr Williams. Riktignok ble platen hans forsinket - Pharrell var misfornøyd med miksen - men alt tyder på at In My Mind, som slippes 25. juli, kommer til å prege sommeren 2006.
Selv er Pharrell sparsom med informasjonen om plateslippet.
- Jeg liker ikke å snakke om det, jeg foretrekker at folk hører på platen. Forskjellige folk inspirerer meg på ulikt vis, det gjelder også når jeg produserer plater for andre. Sangene høres ulike ut etter hvem jeg produserer for. For seks-sju år siden fulgte jeg en oppskrift i mye større grad - det ble kjedelig, sier Pharrell til Billboard.
Nylig fikk den mangfoldige superstjernen et nytt oppdrag: motehuset Louis Vitton ønsker at hiphoperen skal gi dem et sus av gatekred som frontfigur for deres nye reklamekampanje, ved siden av supermodellene Kate Moss og Naomi Campbell. Etter at Pharrell kom med noen usympatiske slengbemerkninger om homofile i forrige uke, henger imidlertid kontrakten i en tynn tråd.
Noe sier oss at hiphopens konge uansett ikke er så bekymret.
LES MER:




