Rolf

Får du i deg for mye kalsium?

Tar du tilskudd av kalsium - i tillegg til å drikke melk - kan det hende du gjør kroppen din en bjørnetjeneste. Både for mye og for lite vitaminer og mineraler kan føre til helseplager.

KALSIUM: Kalsium er viktig for kropp og beinbygning. Det kan hende du har for lite, men det kan også bli for mye: Dersom du over lang tid får i deg svært kalsiumrik mat og drikke, og tar et kalktilskudd i tillegg - kan du få et kalsiumoverskudd i kroppen. Dette kan føre til symptomer som tretthet og utmattelse, depresjon og angst, hodepine, muskel- og leddstivhet, kalde hender og føtter, søvnforstyrrelser med mer.

Har du utviklet slike symptomer, ett eller flere, etter at du i lengre tid har tatt kalktilskudd, bør du slutte med det i minst en måned for å se om du føler deg bedre. Skjer det, bør du ikke ta kalktilskudd mer eller i så fall bare i en liten dose.

  Dersom du i tillegg har for lite magnesium i kroppen, vil dette kunne forsterke flere av de nevnte symptomene. Særlig vil dette påvirke muskulaturen mye og er en av hovedårsakene til at mange sliter med muskelspenninger og smerter. Jeg har erfart at mange har denne kalsiumdominansen og samtidige magnesiummangelen. De blir aldri helt bra av ulike behandlinger eller medisiner, så lenge de har denne mineralforstyrrelsen.

 

MAGNESIUM: Magnesiummangel er mye mer utbredt i befolkningen enn man hittil har visst. Noen av de vanligste følgene er spenninger i sentralnervesystemet og muskulaturen. Dette kan gi symptomer som muskelspenninger og – kramper, urolig og rask puls, mental irritabilitet, nervøsitet og uro, hodepine og migrene, økt svettetendenser, søvnforstyrrelser med oppvåkninger om natten, hyppige vannlatinger, kronisk tretthet og depresjon med mer.

 

JERN: Et annet vanlig problem er mangel på jern som fører til anemi (blodfattig). Mange står ofte lenge på jerntilskudd uten å få bukt med anemien, eller jernnivået detter fort ned igjen etter avsluttet behandling. Selv ikke ekstra tilskudd av C – vitamin hjelper noe særlig hos disse.

 

KOBBER: Årsaken til kronisk jernmangel kan være at du samtidig har for høyt nivå av kobber i kroppen. Et høyt kobbernivå vil virke sterkt hemmende på jernopptaket og jernomsetningen i kroppen. Da vil ikke jernmangelen bli borte før du har fått normalisert kobbernivået.

Et høyt kobbernivå vil også kunne stimulere kroppens hormonproduksjon og bl.a. kunne føre til blødningsforstyrrelser i mensperioden og til økt PMS.

 

SINK: Underskudd på sink er også vanlig. Moderat sinkmangel kan gi seg utslag i symptomer som strekkmerker på huden. Dette kan sees etter svangerskap, men også hos overvektige og hos noen menn. Moderat sinkmangel vil gi hvite eller sølvaktige strekkmerker, mens røde eller rosa linjer tyder på alvorlig sinkmangel. Alvorlig sinkmangel kan over tid bidra til utvikling av bl.a. juvenil diabetes - altså diabetes I hos barn og unge, anoreksi med nedsatt lukt- og smakssans, hyppige eller/og sterke virusinfeksjoner, dårlig sårheling, sterilitet, fordøyelsesplager med mer.

 

Undersøk først!

Kjenner du deg igjen i flere av symptomene på de nevnte mineralmanglene, skal du være forsiktig med å gå i gang med egenbehandling med ett enkelt mineraltilskudd. Det er viktig at du først har vært til medisinsk undersøkelse som utelukker sykdomsutvikling av andre grunner som årsak til dine symptomer. Mineralbehandling skal alltid gjøres i samråd med lege med god kompetanse i vitamin- og mineralbehandling, eller med en erfaren og utdannet naturterapeut innen dette fagområdet.

 

Ikke nok i maten

Moderne kosthold gir oss oftest ikke nødvendig tilførsel av mineraler og vitaminer.

Undersøkelser  har vist at enkelte grupper og aldersgrupper er spesielt utsatt for næringsmangler, blant annet på kalsium (ofte kalt kalk), D-vitamin og magnesium. Før det ble gjort slike D-vitaminundersøkelser, trodde man at alle fikk i seg nok av dette vitaminet.

 

 

- Dr. Luneng

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: