Kokosfett

Fett er ikke farlig!

Pleier du velge lettmargarin i stedet for meierismør? Fettfrykten sitter dypt hos mange av oss. Men nye data viser at du trygt kan spise både majones, smør, fet ost og fett kjøtt.

Helsemyndighetene anbefaler oss å spise magert, og å unngå «fjøsfett». Vi blir anbefalt å bruke lettprodukter i stedet. Men ifølge lege dr.med. Erik Hexeberg, leder av foreningen Kostreform for bedre helse, er det ikke dokumentert at mettet fett fører til sykdom.

– Vi mener at de offisielle helserådene gjennom de siste 50 årene er hovedårsaken til epidemien vi har av overvekt, fedme, diabetes og en rekke sykdommer forbundet med dette. Vi mener kostrådene må endres for at vi skal få en friskere befolkning. Over halvparten av befolkningen i Norge over 20 år er overvektige, og omtrent 1 million nordmenn enten har diabetes eller står i fare for å utvikle diabetes, sier Hexeberg.

Den svenske legen Andreas Eenfeldt har i boka «Matrevolusjonen» vist hvordan fettfrykten skyldes en serie vitenskapelige kortslutninger. Han står bak Sveriges største helseblogg, kostdoktorn.se.

– Det er en begynnende endring i de vitenskapelige miljøene. Selv de nye kostrådene fra Helsedirektoratet i mars i år viser endringen. Nå anbefaler de opptil 40 prosent av energien fra fett, sier Hexeberg.

 

Hvorfor er lavkarbokosthold basert på å spise mettet fett fremfor umettet?
Hovedprinsippet ved lavkarbo­kosthold er å spise mindre karbohydrater, som må erstattes av enten protein eller fett. I Kost­reform for bedre helse anbefaler vi at reduksjonen i karbohydrater først og fremst erstattes av økt inntak av naturlig fett – og et økt inntak av total mengde fett sammenlignet med myndighetenes råd. Vær forsiktig med inntak av flerumettete omega-6 fettsyrer, da nye data tyder på at disse kan føre til hjerte- og karsykdommer. Vi kan ikke se at det er dokumentert at inntak av mettet fett fører til sykdom.

 

Øker ikke faren for hjerte- og karsykdommer?
Store vitenskapelige samleanalyser har vist at det ikke er noen sammenheng mellom totalt inntak av fett og hjerte- og karsykdom, og nyere samleanalyser viser også at det ikke er noen sammenheng mellom inntak av mettet fett og hjerte- og karsykdom. Det forenklede synet om at mettet fett setter seg fast i blodårene er helt feil. Det er andre faktorer som har større betydning, for eksempel sammenhengen mellom betennelse i kroppen og hjerte- og karsykdom.

 

Hva er fordelene ved mettet fett?
Det er en gunstig energiform som ikke er forbundet med betennelse, slik omega-6 fettsyrene er. Enkelte mettede fettsyrer omdannes lett til ketonlegemer som kroppen blant annet bruker til energi istedenfor glukose.

 

Hvorfor er smør å foretrekke fremfor margarin? Og kjøtt med synlig fett?
Ut fra det vi vet er det ingen sammenheng mellom inntak av smør og hjerte- og karsykdommer, slik det er med inntak av margariner og hjerte- og karsykdommer. ­Margarinprodusentene påstår at produktet er «hjertegodt» fordi det reduserer kolesterolverdiene i ­blodet. Studier med høyt inntak av omega-6 fettsyrer har vist klar reduksjon i kolesterolverdier, ­samtidig som det var dramatisk økning av hjerte- og karsykdom. Lavt kolesterol betyr ikke mindre sykdom. Kjøtt med et høyt innhold av fett er gunstigere enn magert kjøtt, som bare inneholder protein, noe vi fort får for mye av. Det er ­fettet som driver kroppens energiprosesser.

 

Hvorfor anbefaler dere ikke lettprodukter?
I mange av lettproduktene er fett fjernet og erstattet med karbo­hydrater. Et kosthold med mye karbohydrater gir et høyere insulinnivå. Insulin senker blodsuk­keret og stimulerer til at karbohydratene lagres som fett. Fordi blodsukkeret blir redusert må du spise hyppigere og mer. Lettproduktene fører derfor til at du blir tung av å spise mye av dem.

 

Har nøkkelhullsmerkingen noe for seg?
Vi fraråder mange av disse produktene som inneholder mindre fett, salt og sukker og mer fiber enn sammenlignbare produkter. Mindre fett betyr stort sett mer karbohydrater, noe vi ikke kan stille oss bak, som nøkkelhulls­merket pizza Grandiosa. Unngå industrielt bearbeidet mat. Lag heller mat fra bunnen av med gode og naturlige råvarer!

 

Fett er ikke farlig!

Fettet du bør spise:
Ekstra virgin olivenolje
Kokosolje, kokosmelk
Smør
Majones basert på olivenolje eller rapsolje
Rømme og crème fraîche
Fete oster
Fet fisk
Rødt og hvitt kjøtt, gjerne med synlig fett
Kjøttdeig fremfor karbonadedeig
Avokado
Kilde: Dr. Erik Hexeberg 

Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky
Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky Vis mer


 Delvis enig
Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog og rådgiver i Bama – støtter seg til ­Helsedirektoratets kostråd:
Spis lavkarbo uten å overdosere på smør og flesk. Fet fisk er et supert utgangspunkt. Avokado og oliven er flotte fettkilder, og til matlaging er kaldpres­sede oljer av oliven, raps, linfrø og ulike nøtteoljer bra. Ny forskning tyder på at også visse former for mettet fett kan være ok. Vi bør få i oss mer av flerumettede omega 3-fettsyrer. Myk plantemargarin er rik på umettet fett og ikke noe å fraråde, mens smør inne­holder både transfett og mettet fett og er derfor ikke anbefalt av helsemyndig­hetene.

Til forsiden