Årets Oscar-utdeling viste det tydelig: det er forandring på gang i amerikansk filmbransje. Samtlige av de nominerte filmene i årets beste-kategorien hadde sterke politiske overtoner, og plutselig var både publikum, kritikere og filmskapere mer opptatt av politikk enn hjerte/smerte. Mye av dette skyldes ett produksjonsselskap - engasjerte Participant Productions. Participant står bak filmer som Syriana, Good Night, and Good Luck og North Country.
Oscar-seremonien kastet Participant Productions inn i rampelyset for alvor. Ikke minst fikk grunnlegger og sjef Jeff Skoll alles øyne på seg. Skoll er vidundergutten som grunnla eBay i 1995, og som ble styrtrik da han solgte seg ut seks år senere.
- Jeg hadde alltid et brennende ønske om å fortelle historier som kunne forandre folks bevissthet. Jeg ville bli skribent, og skjønte tidlig at jeg ville bli nødt til å tjene opp litt penger først for så å skrive på fulltid. Derfor startet vi eBay - pengene jeg tjente der ga meg muligheten til å gjøre det jeg egentlig hadde lyst til, forteller Skoll til Globe and Mail.
Det Skoll egentlig hadde lyst til var å bevisstgjøre folk for slik å forandre verden til det bedre. Det er ambisiøst. Naivt, hevder noen. Nødvendig, mener Skoll.
- Media i dag fokuserer ekstremt sjelden på de tingene som gavner samfunnet, til tross for at TV, radio og film er geniale midler for å nå store publikumsgrupper. Hvis Participant ikke lager de filmene vi gjør, vil neppe andre overta stafettpinnen. Fordi - det er bare å innse det - dette er forholdsvis ufornuftig sett fra et økonomisk ståsted. Man må definitivt ha filantropien som drivkraft, ikke pengesekken, sier Skoll.
- Vi vil først og fremst underholde publikum. Deretter tror vi på at en godt fortalt historie kan endre den enkeltes syn på verden. Vi tror at mennesket er grunnleggende godt (til og med i Hollywood!), og vil fortelle engasjerende, gripende historier som inspirerer seerne til å gjøre en forskjell, og til å bli mer bevisste på de sakene som former tilværelsen, skriver filmselskapet på sin hjemmeside.
Det spesielle med Participate-filmene er at filmselskapet oppfordrer folk til å ta med seg engasjementet ut av kinosalene og bruke det til noe konstruktivt. Filmselskapet oppretter kampanjer og aksjoner knyttet til hver av sine produksjoner - lot du deg opprøre av oljedramaet Syriana kan du klikke deg inn på kampanjen Oil Change og involvere deg i kampen for en bedre verden.
George Clooney, som har jobbet med Participant på filmene Syriana og Good Night, and Good Luck, får ikke fullrost selskapet.
- Når man gjør filmer som dette merker man at det påvirker folk. På intervjuer hvor jeg tidligere bare ble spurt om trening og kjærlighetslivet mitt, får jeg nå viktige spørsmål om filmenes innhold og påvirkningskraft. Å få mulighet til å lage filmer som dette minner meg på hvorfor jeg er i denne bransjen, sa Clooney til Salon Magazine tidligere i år.
Om det nytter å forandre verden, en film om gangen, er ikke Participant-sjef Jeff Skoll 100 prosent sikker på.
- Jeg er en beinhard optimist, eller realist kanskje. Å få folk til å engasjere seg i filmer som kan forandre verden, er krevende. Det er ikke lett å endre publikums oppfatning av dem selv fra rene underholdningskonsumenter til deltakere i en prosess som kan gjøre verden til et bedre sted. Men vi må i alle fall gjøre et forsøk, sier Skoll til Reuters.


