ANINE BING: – Da jeg startet Anine Bing som 28-åring, hadde jeg omsider landet i meg selv, sier motegründer Anine Bing. FOTO: Andreas Houmann / STYLING: Vibe Dabelsteen/ Tomorrow Management / HÅR OG MAKEUP: Louise Bruun / STYLING ASSISTENT: Nanna Stensgaard
ANINE BING: – Da jeg startet Anine Bing som 28-åring, hadde jeg omsider landet i meg selv, sier motegründer Anine Bing. FOTO: Andreas Houmann / STYLING: Vibe Dabelsteen/ Tomorrow Management / HÅR OG MAKEUP: Louise Bruun / STYLING ASSISTENT: Nanna Stensgaard
Anine Bing:

- Føles det riktig så bare gjør det

Anine Bing elsker hardkokte forretningsmøter med menn i dress. For da sitter hun der med en visshet om at dette er det hun som kvinne som har bygd opp.

- Jeg unnskylder på forhånd dansken min, men jeg har ikke bodd her på mange år, sier den danskfødte designeren som er bosatt i Los Angeles.

Som tiåring flyttet hun til Sverige med sine foreldre, og som 20-åring slo hun seg ned i den amerikanske storbyen. Det er her hun de siste seks årene har fått sitt eget luksusmerke med sitt eget navn opp og stå – og på kjente navn som skuespillerne Kate Bosworth og Jessica Alba. Med 10 butikker og flere enn 300 forhandlere verden over vekker hennes navn gjenklang i USA. I hjemlandet er det fortsatt ikke «mainstream».

– Det er typisk, er det ikke? sier hun uten å følge opp om det er bra eller dårlig.

Om ikke annet så gir det mening. For det er først nå at hun aktivt promoterer Anine Bing i Skandinavia. I vår lanserte hun et samarbeid med kjeden Gina Tricot for å nå en yngre målgruppe. Samtidig utvidet hun merket sitt med en unisex-barneklærkolleksjon.

Felles for kolleksjonene er at de tar utgangspunkt i hennes egne behov og skal gjøre det lett å kle seg kult med T-skjorter, jeans, skinnjakker og støvletter.

LES OGSÅ: Skjønnhetsgründerne Katherina og Silje har satset på egne forretningsideer

Startet Anine Bing som 28-åring

Selv om sofaen innbyr til å lene seg godt tilbake, sitter Anine Bing på kanten av setet. Hun er på. Igjen. Klokken sju i dag tidlig ble bildene til dette intervjuet tatt i Københavns gater. Etterpå viste hun fram sine kolleksjoner til tallrike stylister. Nå er morgenkaffen byttet ut med ettermiddagste. I kveld blir det cocktailer under en stor middag som arrangeres for de største influenserne i Danmark.

– I morgen gjør vi alt på nytt. Bare i Stockholm, sier hun uten å se sliten ut ved tanken.

Den 35-årige designeren forteller at hun heldigvis kan gjøre seg klar på to minutter, noe som vel kjennetegner alle stilsikre kvinner som vet hva som fungerer for dem. Det er også i høy grad nøkkelen til hennes suksess.

– Da jeg startet Anine Bing som 28-åring, hadde jeg omsider landet i meg selv etter mange år der jeg hadde jobbet med å finne ut av hvem jeg var som menneske og som kvinne, forteller hun.

På det tidspunktet kunne hun skrive både internasjonal modell, vokalist i rockebandet Kill Your Darlings og moteblogger på cv-en.

– Jeg visste hvem jeg var og hvordan stilen min var. Erfaringen min hadde lært meg at klær først og fremst skal være praktiske, sier hun.

Med «praktisk» mener hun at alt i garderoben skal passe sammen. Det nytter nemlig ikke å kaste bort tiden på å prøve klær fram og tilbake om morgenen når du skal raskt ut av døra.

– Det er viktig at man føler seg velkledd og veltilpass uansett om man setter barna av ved skolen, sitter i møter dagen lang eller skal ut for å ta en drink om kvelden. Klærne skal passe til alt, forteller hun om sitt merkes DNA.

– Mange merker er flotte og fungerer på catwalken. Men det funker ikke i det virkelige liv, fordi de blir for kompliserte. Jeg vil gjerne gjøre det mer enkelt, så kvinner ikke føler seg utkledde, men som seg selv: sterke og velkledde, slår hun fast, og legger det ene beinet over det andre så noen metallicblå-støvletter kommer til syne.

Hun peker på den lille hælen.

– Se, de skal ikke være for høye. De skal kunne brukes hele dagen.

LES OGSÅ: Get Inspired-gründer Silje: - Jeg jobbet i to år uten en eneste krone i lønn

– Erfaringen min hadde lært meg at klær først og fremst skal være praktiske, sier Anine. FOTO: Andreas Houmann
– Erfaringen min hadde lært meg at klær først og fremst skal være praktiske, sier Anine. FOTO: Andreas Houmann Vis mer

Det skal være enkelt

Anine Bing har ingen bakgrunn fra design, og hun mener selv at nettopp det er grunnen til at klærne hennes ikke blir vanskelige. Hun har ansatt et stort designerteam, men grunntanken er fortsatt den samme: Det skal være enkelt.

Det begynte med 20 «styles» som hun og mannen hennes, Nico Bing, fikk satt i produksjon. Et par T-skjorter, en silkeskjorte, jeans og skinnjakker. Ideen kom en kveld da Anine og Nico satt på kjøkkenet sitt i København i 2012. Hun savnet Los Angeles og ville tilbake raskest mulig. Men med hva?

Modell- og sangkarrieren var lagt på hylla. Det siste året hadde hun viet all sin tid til å være mor for parets datter. Raskt la de sammen to pluss to. Han hadde bakgrunn fra produksjon av klær og hun fra motebransjen som modell og blogger med en beundringsverdig stil.

– Det var klart vi skulle starte et klesmerke. Spørsmålet var bare hva det skulle hete, forteller Anine Bing, som skulle overtale mannen sin til å bruke hennes navn fordi det var grenseoverskridende.

Og i ettertid gir det god mening. Anine Bing er merket sitt. I begynnelsen fortalte de ikke noen om prosjektet og jobbet i smug.

– Vi orket ikke å høre andres meninger om det. Jeg har opplevd at det i Skandinavia er en tendens til at man ikke bakker hverandre opp. I Los Angeles er mentaliteten en helt annen. Der kan du saktens gå fra å være modell og sanger til å bli klesdesigner eller noe annet du har lyst til å satse på. Du kan alltid velge en ny bane, fordi du blir ikke satt i bås.

Tre måneder etter at ideen oppsto på kjøkkenet, hadde paret flyttet tilbake til Los Angeles. Gjennom en nettbutikk begynte de å selge klærne som de hadde lagret i garasjen. Pakking av klær og kundeservice sto de selv for.

– Mannen min holdt fast på at vi måtte lære å kjenne forretningen vår fra bunnen av. Derfor kan vi nå hver detalj og har forståelse for hva våre ansatte gjør, sier Anine, som i dag har tittelen kreativ direktør i firmaet, mens mannen hennes er administrerende direktør.

De 50 ansatte på hovedkontoret og i designerteamet vitner om at det har gått godt. For Anine var forutseende.

– Jeg så fort at Instagram kunne brukes til å få produktene ut til kundene. Vi var et av de første merkene som vokste gjennom sosiale medier med månedlige kolleksjoner og nye «styles» hver uke, så kundene alltid fikk noe nytt.

LES OGSÅ: Amalie (23) lager smykker av kvinners underliv

– Det er fint at jeg nå kan trekke meg litt tilbake og ikke trenger å være i front hele tiden, sier Anine. FOTO: Andreas Houmann
– Det er fint at jeg nå kan trekke meg litt tilbake og ikke trenger å være i front hele tiden, sier Anine. FOTO: Andreas Houmann Vis mer

– Hvis du ikke prøver, vinner du heller ikke

To år etter starten av nettbutikken åpnet den første Anine Bing-butikken i Los Angeles. Og raskt etterpå fulgte New York. Og i dag har metropoler som London, Paris og Barcelona fulgt opp.

– Fra begynnelsen av kontaktet jeg folk som jeg gjerne ville se gå med klærne mine, forteller Anine, som brukte det nettverket hun hadde fra modell- og musikkbransjen.

Og slik fikk hun blant annet tak i den engelske modellen, designeren og skuespilleren Rosie Huntington Whiteley, som en dag kom ned i garasjen. Deretter fulgte skuespilleren Kate Bosworth og andre kjente stilikoner.

– Hvis du ikke prøver, vinner du heller ikke, sier hun og smiler.

På spørsmål om hvor drivkraften hennes kommer fra, trekker smilet seg tilbake.

– Det vet jeg ikke, lyder svaret, før hun framhever mormoren sin som hadde en stil hun alltid så opp til.

– Hun var kul, fra Brasil. Og hun elsket å reise. Hun hadde masse stå-på-vilje og trodde på seg selv, forteller hun.

Det var mormoren som viste Anine Los Angeles første gang. Og likheten mellom dem er slående, selv om Anine ikke sier det. I stedet forteller hun at hun alltid har hatt høye ambisjoner. Som barn i den lille svenske byen Järna like ved Stockholm drømte hun om å kjøpe sin egen leilighet i storbyen. Derfor begynte hun som 12-åring å vaske i byens kulturhus og passe barn. Da hun ville bli modell som 15-åring, gikk hun rett til modellbyrået akkurat på samme måte som hun oppsøkte noen musikere da hun ville starte band.

– Foreldrene min lot oss vokse og bli til dem vi hadde lyst til å være. De viste ikke veien for oss, men ga oss et kreativt miljø der vi selv kunne finne den, sier hun om faren som er farmasøyt og moren som er barnehagelærer på en steinerskole, der også de fem søsknene gikk.

Alle spilte instrumenter og sang i kor. Anine Bing spilte fiolin og fløyte. Hjemmet hadde ikke fjernsyn. Tiden gikk i stedet med til kreative sysler som å sy, lage smykker eller hva barna ellers fant på.

– Det lærte meg tidlig at du alltid skal lytte til magefølelsen framfor å lytte til andres råd, sier designeren, hvis fire søsken i dag jobber som henholdsvis sykepleier, brannmann, pedagog og restauratør.

LES OGSÅ: For tre år siden flyttet Linda Johansen hjem til foreldrene sine. Hun var blakk – og fullstendig utslitt

- Jeg ser opp til kvinner som tør ta plass, men som også hjelper ande på veien, sier Anine Bing. FOTO: Andreas Houmann
- Jeg ser opp til kvinner som tør ta plass, men som også hjelper ande på veien, sier Anine Bing. FOTO: Andreas Houmann Vis mer

– Jeg er personlig, men ikke privat

Modell, vokalist og designer i eget navn. Rampelyset har aldri skremt Anine Bing. Tvert imot. Hun fikk nok noe ut av det da hun jobbet som modell. I dag gir det henne langt mer når hun inspirerer andre kvinner til å gå sine egne veier. E-poster tikker jevnlig inn fra kvinner som har lyst til å starte sitt eget firma og spør om gode råd. Anine Bing har aldri vært gjerrig når det kommer til å dele av sine erfaringer.

Instagramprofilen hennes har 570 000 følgere. Inntil for et år siden var det den eneste profilen der merket hennes ble promotert og solgt igjennom. I dag har merket sin egen, men fans kan fortsatt kjøpe klær gjennom hennes private profil, som inneholder en miks av dagligliv, barn og business. Den handler mer om «livsstil», som hun sier. Bloggen la hun ned i vår. Formatet ble «for gammeldags». Tiden skal i stedet brukes på forretningen.

– Det er fint at jeg nå kan trekke meg litt tilbake og ikke trenger å være i front hele tiden, sier den forhenværende bloggeren.

På sikt skal merket hennes bli mer selvstendig. Men hun beholder inntil videre den personlige profilen.

– Jeg er personlig, men ikke privat. Det er en forskjell, men det er en hårfin balanse, sier hun.

Fin er også den virkeligheten som profilen viser av hennes solskinnsliv i Los Angeles.

– Jeg tror ikke folk vet hvor mye arbeid som ligger bak. Men jeg forstår dem godt, for det hele ser jo veldig kult ut på Instagram med reiser rundt i verden og kjendiser, sier hun, og forteller at det har hendt hun har falt i søvn på gulvet mellom pakkene eller har måtte klippe størrelseslappene ut av en hel kolleksjon og sy i nye fordi fabrikken har gjort feil.

– Det er stressende å ha sitt eget firma, for du har jo aldri fri. Jeg kan bli misunnelig på dem som har en ni-til-fire-jobb og bare kan gå hjem. Jeg har ikke lest en bok på flere år. Når barna har lagt seg, setter jeg meg ned foran datamaskinen, sier hun, og understreker at hun ikke klager.

LES OGSÅ: Silvia smir smykker av havets skatter

– Jeg var nær ved å bli utbrent

Hun elsker jobben sin, selv om det er hardt.

For et år siden ble det for hardt. Det ble tyngre å trekke pusten. Angsten fikk Anine Bings brystkasse til å trekke seg sammen. Mannen hennes og kollegene merket hvordan den ellers så harmoniske kvinnen begynte å vakle.

– Jeg var nær ved å bli utbrent. Det føltes som å få stukket en kniv i brystet, sier hun, og trykker den spinkle hånden sin mot hjertet.

Det kommer og går fortsatt, forteller hun. Men hun er blitt flinkere til å kjenne etter når nok er nok. Hun kan stadig ha mange møter i løpet av dagen, men nå husker hun også at hun må prioritere å sette av tid til å spise og ta små pauser innimellom. Hun har også begynt å jobbe hjemmefra en dag hver uke. Da kan hun sitte i joggebukse i sengen eller få massasje.

– Jeg prøver å bli flinkere til å passe på meg selv. Heldigvis har vi også to herlige barn som krever vårt nærvær, sier hun.

Telefonen blir lagt vekk når hun er sammen med dem. Det har tatt litt tid å lære, og hun synes fortsatt at det kan være vanskelig. Men det må til. Helgene er viet familietid. Møter må vente til mandag. Hun har også begynt å gå tur en gang hver uke sammen med mannen sin for å pleie forholdet og formen. Det gjorde de også da de nettopp hadde møtt hverandre.

Det er skjedd mye siden den sommeren da det slo gnister i Tyrkia. De møttes gjennom noen felles venner. Hun var på ferie. Han jobbet der. Mindre enn et år senere var hun gravid.

– «You know when you know», sier hun og peker på den sirlige skriften på underarmen hvor ordene også står.

– Det har jeg alltid levd etter. Føles det riktig, så bare gjør det!

Barneklærkolleksjonen føltes riktig. Anine Bings datter, Bianca på sju, vil gjerne ha på seg det samme som mamma om morgenen. Så for å gjøre det lett for seg selv, designet Anine en unisex-kolleksjon for de minste, for da kunne også sønnen Benjamin bruke klærne. Markedet manglet etter hennes mening også et pent og enkelt merke for barn.

– Mange av kundene mine er jo mødre, så jeg opplevde allerede en «craving» etter det, sier hun og forteller at hun gjerne vil åpne flere butikker og gjøre Anine Bing til et livsstilsmerke med blant annet skjønnhet og bolig.

Det vil kreve flere ansatte i teamet, som primært består av kvinner. Kun fem menn er ansatt i Anine Bing.

– Det tar tid å finne de rette menneskene som både støtter hverandre og selv vil opp og fram. Men det er verdt å bruke tid på å finne dem. Jeg vil gjerne bidra og inspirere kvinner til å følge drømmene sine uansett om de vil være hjemmeværende eller satse på en karriere, sier hun, og svarer «selvfølgelig» på spørsmålet om hun er feminist.

– Jeg ser opp til kvinner som tør ta plass, men som også hjelper andre på veien selv om de jobber innenfor det samme feltet. Når jeg har opplevd det motsatte, profesjonelt eller privat, har jeg trukket meg med en gang, forteller hun, og legger til at det gjelder å omgi seg med støttende og gode mennesker hvis man vil leve et godt liv.

– Det kan ofte slå meg hvor mye jeg har lært på kort tid, sier 35-åringen.

Hun framhever sin ungdommelige naivitet som en av grunnene til at hun bare kjørte på og ikke lot seg stoppe av ubegrunnet frykt.

– Når jeg sitter i hardkokte forretningsmøter med menn i dress, føler jeg meg utrolig veltilpass, for jeg vet at jeg som kvinne har bygget alt opp fra bunnen av – og ikke minst meg selv på veien, sier hun.

LES OGSÅ: Moschino beskyldes for å ha stjålet ideen til norsk designer

Til forsiden