MOBILBRUK: Hvis man åpner telefonen sin over 60 ganger i løpet av en dag er man avhengig. FOTO: NTB Scanpix
MOBILBRUK: Hvis man åpner telefonen sin over 60 ganger i løpet av en dag er man avhengig. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Mobilbruk:

- Folk vet ikke hvor stor distanse mobilen skaper mellom oss

4 tips til hvordan du kan bruke mindre tid på mobilen.

Jeg tror de aller fleste vet hva jeg snakker om når jeg sier at mobil og sosiale medier har en tendens til å sluke litt vel mye tid noen ganger.

Det kan nesten føles helt umulig å skulle leve uten mobilen - vi har jo tross alt både kalender, huskelister, vekkerklokke, Facebook og alle våre kontakter der. Men etterhvert som man blir vant med tilgjengeligheten, er det lett å bli avhengig.

Nettavis i sengen på morgenen, Facebook ved frokosten, Instagram og Snapchat på bussen. For ikke å snakke om alle de små digresjonspausene gjennom dagen hvor man «bare» skal scrolle seg gjennom siste nytt i et par minutter - som fort kan bli en halvtime.

Tidstyv

Det er med andre ord ikke særlig rart at mobilen blir beskyldt for å være menneskets største tidstyv.

Thomas Moen, som er digitalekspert og forfatter av boken «Logg Av», sier til KK at man kan kategoriseres som avhengig hvis man tar i telefonen over 60 ganger i løpet av en dag.

- Mobilen vår er designet for at vi skal bruke den mest mulig. Notifikasjoner. Lyder. Lys. Det gjør at vi blir tiltrukket, vi blir vant til å ha den nær oss og vi kjøper en ny når det kommer en bedre modell. Det samme gjelder sosiale medier - alt handler om at vi skal bruke mest mulig tid.

Lykkefølelse

Moen sier at for hver gang vi tar i telefonen, så produserer kroppen et stoff som heter «dopamin». Det er en slags lykkefølelse og kan sammenlignes med en alkoholiker som får alkohol etter å ha gått en stund uten.

- Mobilen gjør at vi har noe å fylle livene våre med, den får oss til å føle oss viktige og gir oss oversikt og kontroll. Det er det som gjør oss avhengig.

- Hvilket forhold har du selv til mobilbruk?

​- Den har jeg et balansert forhold til. Det vil si at jeg er veldig bevisst i bruken, for eksempel ved at jeg ikke bruker den i løpet av den siste timen før leggetid eller i løpet av den første timen etter at jeg har stått opp.

Moen prøver å bruke mobilen minst mulig, og benytter seg av appen «Moment» for å holde kontroll.

- Før jeg ble bevisst på hvor mye tid som faktisk går med på telefonen lå jeg på rundt 3-4 timer om dagen, nå ligger jeg på under en time. I tillegg har jeg tilpasset den til mitt eget behov; stort sett lydløs, uten vibrasjon og det eneste jeg har av varsler er ved nye meldinger og anrop. Dette gjør at det er jeg som bestemmer når jeg skal bruke tid på mobilen - ikke mobilen som bestemmer når den skal bruke tiden min.

Mobil foran virkelighet

Han trekker frem dagligdagse situasjoner hvor man sitter og jobber eller har en samtale med en venn. Plutselig får man et varsel og må sjekke mobilen med en gang. Ifølge Moen er det det samme som å si «vent litt, jeg skal bare sjekke om denne varslingen er viktigere enn en samtale med deg».

- Jeg kan ikke påstå at folk bruker mobilen for mye, for det vil variere fra person til person. Men jeg synes folk er for lite bevisste i forhold til tid og sted når det kommer til mobilbruk. Folk vet ikke hvor stor distanse mobilen skaper mellom foreldre og barn, mellom kolleger og mellom venner.

Psst! Overdreven mobilbruk kan gå utover ditt sosiale liv.

Er du en av dem som derfor kunne tenke deg å bruke litt mindre tid på mobilen - og heller fokusere mer på det som faktisk skjer rundt deg? Vi i KK-redaksjonen har listet opp noen tips og triks basert på egne erfaringer, som kan hjelpe deg til å stå imot fristelsene og heller la telefonen ligge.

1. Planlegg noen tidspunkt og steder som skal være helt mobilfrie. La oss si at du i første omgang bestemmer deg for èn kveld i uka som skal være totalt mobilfri. Kanskje på en søndag? Inviter en venn eller kjæreste på en skikkelig kosekveld, lag god mat, snakk sammen og kos dere i hverandres selskap - helt uten forstyrrelser fra omverden. Det kan også være lurt å velge ett rom i huset hvor mobil er strengt forbudt. Hva med soverommet? Invester i en vekkerklokke og la mobilen ligge igjen på stua når du går og legger deg.

2. Last ned appen «Moment» (eller en annen lignende app). Denne registrerer hvor mange timer du og din familie faktisk bruker på mobilen i løpet av et døgn (hjelp!). Du får en oversikt over hvilke apper du bruker mest og hvor mange ganger du faktisk tar opp telefonen i løpet av en dag. Det er også mulig å minske bruken av mobil i form av en konkurranse med familiemedlemmer. Hvem bruker den minst - og hvem bruker den mest? Gjør noe gøy ut av det!

​3. Gå på innstillinger og skru av alle varslinger. Det kan i utgangspunktet virke både smart og mindre tidkrevende å få samlet alle varslinger du «trenger» istedenfor å gå inn på alle appene manuelt for å se om det har skjedd noe nytt. Likevel er det også stor sjanse for at du kaster deg over telefonen så fort det vibrerer i lomma - og avbryter alt annet arbeid du holder på med. Og er det kun denne varslingen du sjekker når du først tar opp mobilen?

​4. Sett på en alarm som bestemmer hvor mye tid du får bruke på sosiale medier.​ Det er som sagt fort gjort å bli sittende og scrolle på sosiale medier lenge (er det ikke rart hvor fort tiden går når man sitter på mobilen?!). For å unngå å bruke halve dagen på dette, anbefaler vi å skru på en alarm idet du skal surfe rundt. La oss si 15 minutter? Da har du god tid på å sjekke det du skal, og når alarmen ringer; mobil bort.

LES OGSÅ: Phubbing er den nye store trusselen for parforholdet

Delta i konkurranse:

Saker spesielt utvalgt for deg:

Flere populære saker: