DEN STORE KJÆRLIGHETEN: Håvard og Camilla fotografert på hans 50-årsdag. Han ble 50 år og ti måneder gammel. «Takk for at har gitt med tre nydelige unger», skrev Håvard i et dikt til Camilla. Foto: Privat Vis mer

Fjelltur

- Fra vinduet så jeg et redningshelikopter som fløy inn i dalen. Da visste jeg at de skulle hente ham

Camillas mann falt i døden på fjellet: - Selv om grunnen under meg forsvant, visste jeg at barna trengte meg.

Innerst i en arm av Romsdalsfjorden, rundt sju kilometer øst for Åndalsnes i Møre og Romsdal, ligger Isfjorden. Bygda er omkranset av mektige fjell, som Kirketaket, Vengetind, og Romsdalshorn.

Her vokste enebarnet Camilla Rognerud (39) opp. Bortsett fra et lite utenlandsopphold i London som au pair etter videregående, har hun levd ved fjellene. De vakre, men noen ganger farlige fjellene ...

Camilla forteller: – Det var tirsdag 23. juli. Håvard hadde nettopp avsluttet ferien. Etter jobb skulle han til Molde og hoppe i fallskjerm.

Det var godvær. Ungene og jeg hadde planlagt å dra med min venninne og hennes sønn til Tafjord – et av de flotteste fotturområdene som finnes. Første etappe er opp Trollstigen, men av en eller annen grunn hadde jeg ikke lyst til å kjøre opp dit selv. Jeg spurte Håvard, som gjerne ville kjøre. Da vi kom fram, klemte han meg og jentene, og dro videre. Det var siste gang vi så ham.

LES OGSÅ: - Da mamma døde, mistet jeg meg selv

FRILUFTSMANN: Håvard Rognerud var både norsk og nordisk mester i fallskjermhopping. Foto: Privat Vis mer

Elsket fjellturer

Håvard Rognerud kom opprinnelig fra nabokommunen Lesja. Han hadde bodd andre steder i landet, før han slo seg ned i Åndalsnes. Han var lensmannsbetjent, og engasjert i idrett og ellers i lokalmiljøet. Alle visste hvem han var.

Han var en ildsjel i Lesja Fallskjermklubb på Bjorli Flyplass. De siste årene drev han mest med tandemhopping og instruktørvirksomhet. Han hadde omtrent 5500 hopp, av dem var 1500 tandemhopp.

Snart ble han også en svært erfaren fjellmann. Tinderangling kalles det lokalt – når man vil opp på alle fjelltoppene. Håvard var på toppene mange ganger. Og særlig ble det mange turer opp til Romsdalshorn.

LES OGSÅ: Slik kan du gå deg toppform

Ble stormforelsket

Camilla holdt på den tiden på med sykepleiestudiene. En kveld i 2000 var hun på et utested i Åndalsnes. Der la hun merke til Håvard. På den tiden var han omtrent like gammel som hun er i dag. Han hadde et liv bak seg, og en datter på tolv år i en annen by.

Camilla var fascinert av fallskjermhopping. Og da sporten ble tema for en samtale mellom flere, ble hun involvert. Til slutt inviterte han henne til å prøve tandemhopping med ham på Bjorli.

Slik ble det. Etterpå meldte hun seg på kurs. Da hun hadde til sammen 35 hopp, ble de kjærester.

LES OGSÅ: Her kan du finne kjærligheten i vinter

Den skjebnesvangre dagen snakket hun med sin kjære mann på telefonen.

Camilla forteller: – I 21-tiden fortalte jeg i telefonen at vi hadde satt opp teltet, og at ungene hadde det bra. Morgenen etter dro vi til et badeanlegg.

Senere på dagen opplevde vi noe spesielt – et majestetisk Hercules-fly fløy over oss. Jeg sendte en sms til Håvard, og han svarte på Lesja-dialekt: «Tyty me»
– «du store min tid». Litt senere snakket jeg med ham. Han sa at vi burde ta oss god tid, for han hadde planlagt en fjelltur. Enten til Store Vengetind eller til Romsdalshorn. «Nei», sa han, «det blir Romsdalshorn».

FALLSKJERMHOPPET SAMMEN: Håvard elsket fjell, natur og fallskjermhopping. Camilla ble med på hans hopp nummer 4000. Foto: Privat Vis mer

Tre døtre

Etter at de ble kjent gjennom fallskjermhoppingen, ble Camilla voldsomt forelsket. Hva falt hun for? Øynene når han snakket om det han likte best å gjøre. Lidenskapen. At han bestandig var positiv. I 2009 giftet de seg.

De fikk tre døtre: Sunniva (11), som var nesten tre år da nummer to kom: Leonora (8). Og deretter Mathea (7). Håvard elsket å ta dem med ut i naturen, som han selv likte seg så godt i - også alene.

Camilla forteller: – Vi kjørte hjemover onsdag i femtiden om ettermiddagen. På veien nedover gjettet ungene hvilke steder det var varmest på gradestokken. Hjemme ryddet jeg ut av bilen. Håvard sendte et bilde av seg selv på toppen av Romsdalshorn.

Han gikk alltid «normalveien», en av rutene mange går uten sikring. Turen opp går vanligvis ganske raskt, omtrent en time i Håvards tempo.

Les også: Så mye bør du være ute

Ga henne dikt

De snakket ofte om at de hadde det så godt i samlivet. At de var heldige. Han skrev dikt:

«Kjære Camilla

Gratulerer med morsdagen.

Jeg er så glad i deg.

Gleder meg til å ligge inntil deg minst 15000 netter til.

Det er umulig å bli lei av deg.

Takk for at du har gitt meg tre nydelige unger.

Når sykkelmotbakkene er tunge kommer jeg opp hvis jeg tenker på deg.

Når tinderanglingen blir ekstrem finner jeg nye trygge tak når jeg tenker på deg.

Når pulsen går i taket på motbakkeløpene holdes melkesyra på avstand når jeg tenker på deg.

Treningen går lett når du finnes i mitt liv.

Skiene blir ikke fullt så bakglatte når du er der.

Bæremeisen blir aldri for tung når du er i bakgrunnen (unntatt hvis du skal oppi).

Håper du får en kjempefin dag.

Kjærlig hilsen Håvard»

LES OGSÅ: 101 romantiske ideer

Familien koser seg når de er ute i naturen. Det er i Vengedalen at Håvard, Camilla og jentene har vært mest: På Litlefjellet.

Turen begynner en kilometer etter Vengedalsvatnet. Det er en fin sti, med kort oppstigning på 20 minutter. Det er omtrent 140 høydemeter å gå. Selve toppen ligger på 800 meter. På Litlefjellet har Camilla og jentene samlet krefter og delt tanker i tiden etter ulykken.

LES OGSÅ: - Når kommer pappa hjem igjen til oss

Telefon fra politiet

Dagen ulykken skjedde, var alt som vanlig. Men Camilla fikk ikke tak i Håvard på telefonen.

Camilla forteller: – Jeg begynte å grille. Ungene løp rundt i bare trusa. De var sommerbrune. Jeg ville ringe Håvard. Han tok ikke telefonen. Jeg fortsatte med maten. Ringte ham på ny klokken 19.30. Da var han uten dekning. Jeg tenkte: «Nå har han gått ned fra Romsdalshorn og gått opp til Store Vengetind.» Jeg la mobilen på verandabordet. Grillet videre. Så ringte telefonen. Klokken var omtrent 20.30.

Politiets operasjonssentral i Kristiansund: «Det gjelder Håvard. Som du sikkert vet, har han vært på fjelltur.» «Det vet jeg.» «Det er noen turgåere nede i ura som har funnet en mann. Vi har ikke fått bekreftet fra sikre kilder at det er ham, men når vi ringer mobilen hans, står det «Lensmannskontoret» på displayet. Derfor tror vi at det er ham».

UT PÅ TUR: Hele familien satte pris på naturen og koste seg på fjellturer. Sunniva ble med pappa Håvard på tur i Isfjordsfjellene fra hun var liten. Foto: Privat Vis mer

En ufattelig vond beskjed. Camilla samlet barna for å videreformidle det som hadde skjedd.

Camilla forteller: Målløs. Men jeg greide å ta det innover meg. Jeg samlet ungene
i sofaen: «De ringer fra politiet og sier at pappa er død». Sunniva hylte så høyt.

Kollegaene til Håvard ringte. Måtte bare bekrefte at det var ham. At det trolig var en fall-ulykke. Jeg tenkte: «Å, nei. Nå skjer det. Nå er livet mitt ødelagt.»

LES OGSÅ: - Jeg trodde sorgen skulle ta livet av meg

Fjellkongen

Da Norsk Fjellfestival i 2006 innførte en ny hedersbetegnelse i fjellheimen, «Fjellkonge», ville Håvard bli den første. Sju klassikere blant Romsdalstindene skulle bestiges: Store Vengetind (1852 moh.), Store Trolltind (1788 moh.), Kvanndalstind (1744 moh.), Gjuratind (1712 moh.), Romsdalshorn (1550 moh.), Dronninga (1544 moh.) og Kongen (1614 moh.). Han klarte det. Han ble den første «Fjellkonge».

Håvards kjærlighet til fjellet var evig. Da beskjeden om tragedien kom, måtte Camilla være sterk.

HELE FAMILIEN: Her er Håvard, Camilla, Sunniva, Mathea og Leonora på hans siste bursdag. Vis mer

Camilla forteller: – Ungene. Selv om grunnen under meg forsvant, visste jeg at de trengte meg. Jeg måtte ha krefter til å være der for dem. Det fikk jeg.

Fra vinduet så jeg et redningshelikopter som fløy inn i dalen. Da visste jeg at de skulle hente ham. Da det kom tilbake, visste vi at de hadde tatt ham med seg. «Kanskje de klarer å fikse ham på sykehuset, mamma?» «Nei, det tror jeg ikke.»

Jeg ble fysisk dårlig, hjertebank. Det kom en lege. Jeg fikk noe beroligende. Morgenen etter spurte Sunniva om det kanskje hadde gått bra? «Nei, det har ikke det.» Hun ble så lei seg. Da skjønte hun at han ikke kom tilbake.

Mamma kom. Søskenbarna. En nabo som selv hadde mistet sin mann. Brødrene med familie kom fra Lesja. Marianne, Håvards eldste datter, kom fra Oslo. Håvards kollegaer kom med blomster. Tilbud om et kriseteam. Masse folk. Jeg sovnet
i Håvards fallskjerm. Da jeg våknet, tenkte jeg: «Dette kommer ikke til å gå».

LES OGSÅ: - Jeg mistet det umistelige

Forsoning

Håvard ble funnet i ura der det var bratt, i et vanskelig område på østsiden av Romsdalshorn. Det var et fatalt fall som skjedde på et utsatt punkt på vei ned.

Camilla ble ganske tidlig forsonet med hendelsen. Hun har ikke – og kommer heller ikke
til – å rettferdiggjøre sin ektemanns livsstil. Håvard elsket livet.

Sorgen har vært sterk, men i dag går det bedre for familien.

Camilla forteller: – Jeg har tatt ungenes sorg på alvor. De har sett meg når jeg har vært langt nede. Jeg hadde ingen mulighet til å legge meg ned og stoppe livet. Barna dro meg videre. I dag ser jeg at det går bra med dem.

Hvorfor klarer vi det? Kanskje fordi vi hadde det så bra da Håvard levde. At han var den personen han var og ga oss så mye kjærlighet.

Det har gått to og et halvt år. Hverdagen har innhentet oss. Omsider har jeg begynt å tenke på meg selv: «Jeg har kjørt av motorveien, og inn på en sidevei. Jeg skal videre på den veien.»

Denne reportasjen har også stått på trykk i Allers nr. 6

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: