FINN FREM HØVELEN: Det er på tide å barbere deg nedover mål-listen.  Foto: Image Source
FINN FREM HØVELEN: Det er på tide å barbere deg nedover mål-listen. Foto: Image Source Vis mer

Nyttårsforsett

Har du «hårete» mål for 2016?

Da er det bare å gripe etter barberhøvelen - her er tipsene som får deg i gang!

KK.NO: Du tar en nyttårsskål og ser målet så tydelig foran deg. Kanskje det er å komme i bedre form. Spare til en ferietur. Kanskje pusse opp soverommet, eller endelig å lære fransk.

Det bør du da klare?

Hvis du virkelig vil, så er det er jo bare å gjøre det?

«Ja, tenke det, ønske det, ville det med – men gjøre det! Nei, det skjønner jeg ikke», sier Peer Gynt. 

Det er ikke bare Peer Gynt som kan ha problemer med handlekraften. Å se et mål på et ark er en utrolig god følelse! Men så snart støvet fra nyttårsrakettene har lagt seg, er det lett å bli overveldet over målene vi selv har satt. Vi blir mer stresset enn motivert, og da er det vanskelig å finne viljestyrke.

– Tenk på hva det gjør med selvrespekt og integritet å bryte løftet man setter for seg selv. Det er ikke noe god følelse ikke å klare det. Man blir frustrert, man begynner å tenke: «Hva slags menneske er jeg hvis jeg ikke klarer å sette meg et mål og forplikte meg til det?» sier Rune Semundseth. Han er coach og forfatter av boken «Medarbeiderkoden». Han er også gründer i selskapet Lifemastering, hvor han fordyper seg i målstyring/selvledelse og arrangerer kurs om temaet.

MANGE SMÅ MÅL: Om det er post it-lapper du skriver dem opp på, er ikke så viktig. Men coach Rune Semundseth råder deg til å dele opp målene dine. Les hans tips nedenfor. Foto: NTBScanpix
MANGE SMÅ MÅL: Om det er post it-lapper du skriver dem opp på, er ikke så viktig. Men coach Rune Semundseth råder deg til å dele opp målene dine. Les hans tips nedenfor. Foto: NTBScanpix Vis mer

LES OGSÅ: Nyttårsforsettene du faktisk bør ha

- Planene er for vage

Semundseth forteller at mye av grunnen til at vi feiler, er at planene våre ofte er for vage. Det har nemlig mye å si at både målet og veien dit er klart og konkret. Ved å sette nye mål og tiltak uke for uke, kan det bli mye lettere å nå ditt endelige mål!

– Kravet er at målene må være målbare, attraktive, positive og tidsbestemte. Ofte er målene for vage. Da kan det hjelpe å bryte ned et langsiktig mål i faste ukemål og tiltak, sier Rune Semundseth. 

– Mange sier at mål skal være store og flashy. Men det stemmer ikke. Visjonen kan godt være «big and heavy». Men målene må være konkrete og realistiske. Det å bryte det opp kan være en realistisk strategi. Formuleringen må være tydelig nok til at hjernen henger med. Det kan gjerne være ukemål. Da har du noe som trigger en reaksjon og en atferd, sier Rune Semundseth.

Psykolog Monica Juuhl Langseth forklarer hvorfor det hjelper å tenke kortere perioder. 

– Hvordan spise en elefant? Jo, en bit av gangen. Skal man nå et mål, så trenger vi delmål. Det er viktig for hodet å kjenne mestring underveis. Store oppgaver er store. Men når vi gjør det i delmål, får vi resultater som gir ny motivasjon fra den ene uka til den neste.

Hun sier at man kan sette mål for kortere perioder enn en uke. 

– Det kommer helt an på hva målet er. Hvis du har satt deg et nyttårsforsett om å komme i bedre form, så er det smart å heller tenke uke for uke. For eksempel å trene tre ganger på en uke. Grunnen til at det hjelper oss å ha mål uke for uke, er at hvis du feiler en uke, så kan du starte igjen med blanke ark neste uke. Hvis du ikke når målet, var det bare for den uka. Da kan du si at «ja, ja, den uka gikk skeis. Denne uka skal det gå bedre.» Slik får du helt rene ark hver mandag!

LES OGSÅ: Nyttårsløftene du klarer å holde

- Jeg ble kjempeflau

Hilde Marks (34) nådde sitt mål nettopp på denne måten. Hun måtte sette seg klare mål da hun skulle ta en mastergrad i London.

– Jeg trodde jeg var ganske god i engelsk. Men da jeg begynte å lese fagspråk forsto jeg at jeg hadde språket til en niåring! Vanligvis elsker jeg å holde presentasjoner, men nå ble jeg kjempeflau når jeg måtte opp og snakke foran folk. Det er vanskelig å ta kontakt med mennesker når du ikke er komfortabel med språket. Du tar ikke poeng så fort, mister vittige kommentarer, faller ut av gruppesamtaler. Og viktigst var det jo at jeg måtte forstå fagspråket godt nok til at jeg kunne ta masteren jeg kom for.

Hilde skjønte fort at hun måtte sette seg et mål: Hun måtte lære seg flytende engelsk! Det var et stort mål. 

– Jeg ble veldig overveldet i starten. Det var mye akademisk engelsk. Jeg måtte studere minst to netter i uka for å komme gjennom leksene, og så møte opp til forelesning etter å ha vært våken hele natta. Da satte jeg meg nye mål uke for uke. Det hjalp å tenke: «Jeg må bare komme gjennom denne uka. Jobber jeg ekstra hardt denne uka, så vil det bli lettere. Hvis ikke må jeg lese om nettene hele tiden.»  

LES OGSÅ: Slik blir du ditt beste jeg

Skrev jukselapper

Hver uke satte Hilde seg et nytt tiltak og mål. Hennes første ukemål var å unngå skandinaver en hel uke. Målet for neste uke: Skift alle språkinnstillinger på telefon og datamaskin fra norsk til engelsk. Deretter kjøpte hun inn blader for bedre å forstå kulturen og det dagligdagse språket. Etter hvert ble det mer kompliserte aviser, som finansaviser, forteller hun.

NYTT NUMMER: KK nr. 53 med er i salg fra 30. desember.
 Foto: Kamilla Bryndum
NYTT NUMMER: KK nr. 53 med er i salg fra 30. desember. Foto: Kamilla Bryndum Vis mer

– I begynnelsen skrev jeg også opp hele setninger på jukselapper til presentasjonene mine. Etter noen uker var jeg på et par stikkord per tema. Til slutt kuttet jeg ut lappene.

Etter seks måneder var hun flytende i det engelske språket. Folk spurte henne til og med hvor i England hun kom fra. 

– Du må holde deg bevisst til målet du vil oppnå, det er mye lettere å holde fokuset fra uke til uke. Hopp i det! sier Hilde. Hilde tok masteren med godt snitt og endte med å jobbe i London i flere år for kjente internasjonale merkevarer. Hun er til og med gift med en engelskspråklig mann.

Slik gjør du det

Dette er tipsene coach Rune Semundseths gir til deg som ønsker å nå målene dine: 

  • Bryt opp målet i flere deler for å gjøre det mer realistisk og overkommelig.
  • Skriv ned målet. Målet må være spesifikt. Og en god start er å skrive det ned. Et visjonært og langsiktig mål er å komme i supergod form. Mens et mer spesifikt og kortsiktig mål er å skaffe deg og begynne å bruke en tredemølle. Hvor ofte og hvor mange økter som skal benyttes, hører til aktivitetsplanen.
  • Ikke mist motet hvis du ikke når ukemålet. Det kommer en ny sjanse neste uke!

Tekst: Julie Bech, Denne reportasjen blir også publisert i KK nr. 53.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: