Migrene

Har du migrene, kan det være at du puster feil!

Arina prøvde alt for å få bukt med den sterke hodepinen, men ingenting ga varig lindring. Å lære å puste riktig, gjorde at smertene endelig ble borte.

Har du migrene, kan det være at du puster feil!
Publisert
Sist oppdatert

Arina Ramberg Flatby (47) fra Ski i Akershus var bare 24 år gammel da hodepinen ble en fast gjest i livet.

– Jeg kunne, helt plutselig, få kjempevondt i hodet. Etter hvert ble jeg så dårlig at jeg kastet opp, sier hun.

Hos legen ble det raskt konstatert migrene, og hun fikk en resept på piller – som ikke hjalp. Senere prøvde hun et annet slag, som hjalp en stund, før hun fikk en svært plagsom bivirkning: Angst.

Angsten kom brått på Arina. Hun, som alltid hadde hatt kontroll og vært den sterke, følte at hun mistet grepet. Hver gang hun hadde anfall, var hun overbevist om at hun kom til dø.

– Jeg hyperventilerte og opplevde at brystet snørte seg sammen. Verst av alt var at jeg kunne få det når som helst, og hvor som helst. Jeg hadde ikke kontroll, forteller Arina.

Pillene som hun brukte mot migrenen, gjorde at hun slet med angst i flere år.

Prøvde alt
Å være mamma til to smårollinger kunne være krevende. Ofte når Arina hentet barna i barnehagen eller på skolen, måtte hun stoppe underveis for å kaste opp. «Er mamma dårlig?», spurte de. «Jada, men det går over», svarte Arina alltid.

Hun prøvde også blodtrykksmedisiner mot migrenen, og ble bedre en stund. Men smertene kom tilbake.

– Slik var det hele tiden, jeg prøvde alt jeg kom over: Satte inn hormonspiral, tok akupunktur, fysioterapi, strøm, kinesiologi og helsekostprodukter i massevis! Smertene kom og gikk, men jeg fant aldri den varige løsningen, forteller Arina.

Til tross for smerter og angst, jobbet Arina fullt som barnepleier i en barnehage.

– I dag skjønner jeg ikke hvordan jeg klarte det, men det var viktig for meg å bevise for andre at dette skulle jeg klare. Jeg ville framstå som mitt beste jeg, sier hun.

Har du migrene, kan det være at du puster feil!

Les også: Trodde kjæresten skulle dø


Fikk ryggplager
Etter hvert fikk hun også vondt i ryggen, og selv om hun trente, var migrenen der fortsatt. Før jul i fjor fikk Arina så intense ryggsmerter at hun ikke klarte å bevege seg. Hun måtte godta en sykmelding.

– Jeg hadde store smerter, men da MR-bildene ikke viste tegn til noe alvorlig, ble jeg sendt hjem med beskjed om «å ta tiden til hjelp».

I februar i år hadde hun meldt seg på en treningstur sammen med noen venninner.

– Som lyn fra klar himmel fikk jeg intense nakke­smerter under reisen. Det var så ille at jeg ikke klarte å bevege hodet. Jeg levde på sterke smertestillende til jeg kom hjem.

Da hun kom hjem, kjørte mannen hennes rett på legevakten. Der ble hun anbefalt å oppsøke en kiropraktor.

– Hos kiropraktoren hadde jeg så sterke smerter at jeg bare gråt.

Kollapset av smerter
En gang kollapset Arina hos kiropraktoren fordi hun hadde så vondt. Han kjørte henne til legen, som rekvirerte nye MR-bilder.

– Det var, mildt sagt, fem jævlige dager før jeg fikk svar. Jeg hadde fått med meg morfintabletter hjem, men led meg gjennom dagene fordi jeg ikke turte å ta dem.

For første gang i historien ringte Arina jobben og sa: «Jeg kommer ikke tilbake før jeg er frisk.»

– Jeg var bestemt, men slapp samtidig ned guarden jeg hadde bygget opp, skjoldet som sa at jeg måtte være sterk og flink for alt i verden.

MR-bildene viste ikke tegn til noe alvorlig. Arina følte at legen så på henne som hypokonder og en som overdrev. Gjennom oppfølgingstilbudet «Raskere tilbake», som Oslo kommune tilbyr sine ansatte, fikk Arina et behandlingstilbud via Sunnaas.
 

Har du migrene, kan det være at du puster feil!

Les også: - Livet blir hva man gjør det til


Anspent kropp
– Fysioterapeuten gjorde meg oppmerksom på at jeg hadde høye skuldre, anspent gange og ikke pustet skikkelig. Jeg så det ikke selv, men innså etter hvert at han hadde rett. Fordi jeg var så full av smerter, holdt jeg hele kroppen anspent.

Noen måneder i forveien hadde hun vært hørt et foredrag av puste­ekspert Anette Aarsland (48), som tidligere i år ga ut boken «Pusten – Hvordan puste deg trygg, sunn og avslappet», med medforfatter og journalist Nina Hanssen. Da hun hørte Anette fortelle om stress og hva det gjør med kroppen, følte Arina at hun snakket om og til henne.

– Det traff meg. Videre snakket hun om hvordan vi, ved hjelp av pusten, kan bli kvitt både smerter og vondter. Aha, tenkte jeg. Nå hadde jeg prøvd alt. Jeg kunne jo gi dette en sjanse også.

Smertefri
Etter å ha lest boken, begynte Arina å praktisere enkle puste­øvelser hver dag.

– Jeg kan ikke huske sist jeg var helt smertefri over en så lang periode, sier hun. – Jeg slapper mer av. Jeg, som tidligere var så opptatt av å være flink og effektiv, har lagt den delen av meg på hylla. Så lenge jeg ikke stresser, holder migrenen seg unna. Verktøyene jeg har lært, har reddet livet mitt.

Alt dette skjedde i vår. Da Arina i sommer følte seg mye bedre, sluttet hun å gjøre øvelser. Hun var jo frisk.

– Det skulle vise seg å straffe seg. Jeg ble raskt mye dårligere, men da jeg begynte med øvelser igjen, ga smertene seg. Tidligere i høst tok jeg også et pustekurs hos Anette. Det er enkelt, men har en utrolig effekt, sier hun entusiastisk og ser bort på Anette.

– Jeg har fått livet mitt tilbake og er evig takknemlig, sier hun.

Anette har et bredt spekter av pasienter i sin praksis på Consensio behandlingssenter på Aker Brygge i Oslo. Dårlig pusteteknikk kan gi muskelspenninger, som setter seg i hode og nakke.

– Da puster vi for høyt, for hurtig og for mye, sier Anette.

– Jeg bruker rolige pusteøvelser, der jeg fokuserer på utpusten som den aktive delen og lar innpusten komme inn av seg selv. Det er viktig at diafragma (mellomgulvet) beveger seg slik at lungene benyttes. Dette senker stressnivået og forebygger at vi blir syke, forklarer hun.

 

Prøv denne pusteøvelsen:
- Start med å puste ut på en «sssss» uten først å trekke luft inn.
- Lukk munnen igjen og la innpusten komme inn mest mulig av seg selv og mest mulig lydløs gjennom nesa. Slipp magen fri og ikke hold den inne, da dette vil hindre et riktig pustemønster.
- Kjenn at mage og rygg utvider seg på innpusten og hvordan pusten etter hvert også vider ut ribbeina. Ikke bli fristet til å heve skuldrene eller kragebein. Når luften slutter å sive inn, puster du igjen ut på en «sssss».
- Gjør dette i 1–2 minutter, en gang i timen. Pustemønsteret ditt vil etter hvert bli dypere og langsommere.
- Husk også på kroppsholdningen. Pass på at du ikke sitter foroverlent eller med buet rygg. Kilde: Pusteteknikk.no


Hjelper mot angst
Pusteekspert Anette Aarsland har god erfaring med at pustetrening også hjelper mot angst og generell uro – i situasjoner der kroppen pøser på med kortisol og adrenalin, og settes i kontant beredskap.

– Når vi opplever et angstanfall kan det være fort gjort å trekke inn store mengder luft. Dette vil føre til at angsten eskalerer og vi blir mer urolige. Fokuserer vi i stedet på å puste langsomt ut på en «sssss» og lar innpusten komme rolig og lydløst gjennom nesa vil angstnivået senkes, sier hun.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer