<strong>DEN VANSKELIGE SAMTALEN:</strong> Ifølge Jesper Bergstrøm, som er ekspert på kroppsspråk og kommunikasjon, er det først og fremst én årsak til at det kan være vanskelig å få det som plager oss, opp på bordet. FOTO: NTB Scanpix
DEN VANSKELIGE SAMTALEN: Ifølge Jesper Bergstrøm, som er ekspert på kroppsspråk og kommunikasjon, er det først og fremst én årsak til at det kan være vanskelig å få det som plager oss, opp på bordet. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Kommunikasjon

Har du noe du ikke tør ta opp?

Slik blir du flinkere til å ta den vanskelige samtalen.

Publisert

Det er en grunn til at begrepet «den store samtalen» eksisterer. For det kan være utrolig vanskelig å ta opp følelsesmessige temaer når det er mye som står på spill i en relasjon. Vi kan for eksempel risikere å fornærme en person eller å ødelegge forholdet for alltid. Det kan også være at vi er redd for hva andre skal tenke om oss, eller for hvordan livet vårt vil bli etterpå hvis vi tar opp et emne eller avslører en hemmelighet.

Ifølge Jesper Bergstrøm, som er ekspert på kroppsspråk og kommunikasjon, er det først og fremst én årsak til at det kan være vanskelig å få det som plager oss, opp på bordet.

Hvis du synes at det er en vanskelig samtale, er det fordi du tror at den andre parten vil bli lei seg, sint eller skuffet. Det kan føre til at du utsetter samtalen i det lengste, sier han.

80 prosent av våre tanker er negative

Bergstrøm legger til at 80 prosent av våre tanker er negative, og at vi derfor vil ha en større tendens til å tro at andre vil reagere negativt på det vi har å si. Dessuten sier han at jo sterkere følelsene er, desto vanskeligere vil det være å få det sagt.

– Hvis konsekvensen av å si noe til en annen kan være at man skylder dem en ispinne, så er det ikke så tøft. Men hvis konsekvensen er at man kan miste relasjonen til vedkommende, er det straks en annen sak, sier han.

For å bli ekspert på å ta den tøffe samtalen, må vi jobbe med motet vårt. Ifølge Bergstrøm krever det nemlig en del mot å snakke om de vanskelige temaene med familie, venner eller kolleger.

– Når folk skal ta en vanskelig samtale, tenker de ofte: «Pokker, dette blir vanskelig.» Og hva skjer da? Jo de skygger unna og finner på alt mulig for å trekke det ut, sier han, og forklarer at det er flere måter vi kan bli mer modige på.

– Du må spørre deg selv hvorfor det er vanskelig for deg. Oftest er det fordi vi tenker på hvordan den andre vil reagere, og vi tror vi vet hva som vil skje. Derfor er vi nødt til å spørre oss selv om den andre parten kan reagere på en annen måte enn vi tror.

Hva er verdien ved å få sagt det?

I tillegg er det ifølge Bergstrøm viktig at vi får klargjort for oss selv hva verdien ved å få sagt det er. Det kan du finne ut ved å stille spørsmål som: Hvordan vil jeg ha det etterpå, og hvordan vil livet mitt bli lettere? Deretter bør du tenke over hva konsekvensene er hvis du ikke får sagt det.

– For du har kanskje gått rundt med noe lenge, og det har ført til at du har sovet dårligere, ikke er nærværende, presterer dårlig på jobb og masse andre ting. Det kan være konsekvensene ved ikke å få det ut, og det kan bli verre og verre jo lenger det går, sier Bergstrøm.

Ved å bli klar over hvor store konsekvenser det har hvis man ikke får sagt det, kan man skape motivasjon og mot til å få tatt samtalen. Når du har bygd opp motet, er du klar til å gå inn i samtalen. Likegyldig om det er en hemmelighet som skal fortelles eller om samtalen handler om en konflikt, er det én ting som, ifølge eksperten, er viktigere enn noe annet:

– Du må snakke fra hjertet. Når du gjør det, føles det ekte og autentisk både for deg og for mottakeren, sier han.

Fokuser på det positive

De vanskelige samtalene blir også lettere hvis vi begynner å tenke annerledes om dem og fokuserer på det positive som vi kan få ut av dem.

Det mener kommunikasjons- og konfliktekspert Rune Strøm. Ifølge ham får vi mye mer lyst til å gå inn i samtalen hvis vi tror at det er en samtale som er basert på omsorg både for en selv, for den andre og relasjonens felles framtid.

– Det gir et annet tankesett hvis man går inn i samtalen «for deg og for meg og for vår relasjon», sier Rune Strøm.

Hvis det er noe som plager deg i forholdet til en annen person, har du to muligheter til å løse konflikten, mener han. Enten kan du velge å si pytt, pytt og la det være, hvis problemet ikke er så stort. Eller du kan gå inn i konflikten og få det ut av verden og samtidig skape en dypere relasjon til den andre. Uansett om det er kjæresten din, barnet ditt, en forelder, en venn, en kollega eller en helt annen.

– Der vi kan gå inn i en konflikt og ta ansvar for våre verdier, oss selv og våre følelser med respekt for den andre partens verdier og følelser, der kan vi også få en dypere relasjon, justere forventningene og forstå den andre, avslutter han.

Slik blir du ekspert på å ta den vanskelige samtalen

1. Still deg i en «power pose»
Når du står i en «power pose» i to minutter, får du mer selvtillit og føler deg mer modig. Det er derfor en god idé å gjøre det før du skal ta en vanskelig samtale. Begrepet «power pose» viser til en psykologisk teori der det sies at hvis du står eller sitter i en kraftfull posisjon med kroppen – for eksempel hvis du står med spredte bein og hendene på hoftene – så kan det øke selvtilliten din.
2. Bruk et kroppsspråk som passer til situasjonen
Hvis du har dummet deg ut eller holdt på en hemmelighet i lang tid, kan det gjøre samtalen bedre hvis du er ydmyk og beskjeden i kroppsspråket. Du må unngå å ta for stor plass, og skru litt ned på energien. Det gjør deg mer autentisk. Det motsatte gjør seg gjeldende hvis du føler deg tråkket på eller skal irettesette en person som har gjort noe galt. I slike tilfeller kan du gjøre kroppsspråket ditt litt mer tydelig for ikke å føle deg overgått av den andre parten. Kroppsspråket ditt kan også brukes til å fremme samtalen. Ved å speile den andres kroppsspråk kan du for eksempel bidra til å skape god kjemi mellom dere.
3. Hva vil du egentlig si?
Det er en god idé å øve seg på den første setningen du har tenkt å si. Det kan både gjøre deg mer trygg i situasjonen og gjøre det lettere å komme i gang.
4. Husk øyekontakt, men ikke for mye
Øyekontakt kan være viktig for å gi samtalen en god start. Det sies at i en god samtale skal man ha øyekontakt i 70 prosent av tiden. Mer kan virke intimiderende, og mindre kan gjøre at man framstår arrogant eller sky.
5. Gi den andre plass
Når samtalen er i gang og du har brakt emnet på banen, er det viktig at du lar den andre parten få plass. For det som du har tenkt over i løpet av flere måneder, har den andre bare visst om i noen sekunder. Og vedkommende vil ha behov for å stille spørsmål.
6. Still spørsmål og lytt
Det kan styrke samtalen når man stiller spørsmål til den andre. For eksempel: Hvordan opplever du situasjonen? Hva ville du gjort hvis du var meg? Hva tenker du om det jeg sier?
7. Innrøm feil
Hvis du er ærlig og for eksempel sier: «Det er idiotisk at jeg først sier dette nå, og jeg føler meg dårlig på grunn av dette, for jeg vet godt at det er en ubehagelig situasjon», har du tatt kritikken på forskudd, og det kan gjøre at den andre parten ikke vil ha samme behov for å utbrodere feil eller kritikk.
8. Avslutt ordentlig
Alt etter hva samtalen har handlet om, kan det også være behov for å finne ut av hva man skal gjøre i framtiden. Se den andre inn i øynene og spør om «dere er ok». Spør også gjerne om hva den andre tenker om situasjonen.

Kilde: Jesper Bergstrøm, kroppsspråks- og kommunikasjonsekspert

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer