NATUR SOM MEDISIN: Helene lå hjemme bak lukkede gardiner med sosial angst, steg for steg tok hun seg ut i naturen . Det hjalp. FOTO: Privat
NATUR SOM MEDISIN: Helene lå hjemme bak lukkede gardiner med sosial angst, steg for steg tok hun seg ut i naturen . Det hjalp. FOTO: Privat
Depresjon og sosial angst:

Helene Back (35) var så preget av depresjon og sosial angst at hun ikke kom seg ut

Små turer på natta, når hun ikke kunne møte noen, var første steg tilbake.

Ingen visste eller så hvordan Helene egentlig slet. I starten forsto heller ikke Helene selv, hva som var galt. Hun våknet en dag og ønsket ikke lenger å leve.

- I dag forstår jeg at depresjonen sakte men sikkert hadde sneket seg på, og brått ble det mørkt, sier hun.

Det første Helen gjorde var å fortelle foreldrene hvordan hun hadde det, noe som senere skulle vise seg å være et klokt valg. De fikk henne til å søke hjelp og inntil hjelpen kom lovet hun dem å ikke skade seg selv. Samtidig som hun ble boende under deres tak.

LES OGSÅ: - Den tunge klumpen i magen forsvant da jeg kom meg ut i naturen.

Søkte hjelp

Helene søkte også hjelp hos legen sin. Fastlegen til Helene kontaktet raskt DPS akuttavdeling, som samme dag ga henne en kartleggingstime. Det var først da hun fikk hjelp, mer kunnskap og forståelse for at hun var psykisk syk, at hun forsto at fortiden måtte bearbeides. Det var starten på en lang vei, med mye hardt arbeid.

- Legen min støttet meg og ga meg klemmer, som man trenger i en slik vanskelig situasjon. Rådene han ga gjorde at jeg kom i møte med nødvendige og kunnskapsrike mennesker. I en ideell verden bør vi stå opp og smile til den nye dagen som ligger foran oss, men den verden vi lever i er dessverre ikke alltid like enkel å våkne til, forteller Helene.

- I en periode av livet kan bekymringer og engstelse bli et alvorlig problem. Når angsten blir helt lammende og man blir tappet for krefter slik at livet virker meningsløst, er man kommet inn i en ond sirkel hvor angsten tar over styringen. Det går an å gjøre noe med dette og piller er ikke alltid løsningen selv om det noen ganger kan være nødvendig, legger hun til.

GIKK SEG BEDRE: Helene begynte med små turer på natta, men kom seg så ut i skogen. FOTO: Privat.
GIKK SEG BEDRE: Helene begynte med små turer på natta, men kom seg så ut i skogen. FOTO: Privat. Vis mer

Naturen ble medisin

Da Helene var veldig dårlig, lå hun hjemme med gardinene lukket. Angsten gjorde at hun ikke ville gå ut. Selv om hun hadde familie og venner, følte hun seg håpløst alene. Frykten for å møte andre, og hva de skulle tenke om henne, var stor, og hun hadde sterke negative tanker om seg selv.

I tillegg til oppfølging hos fastlege og DPS, tok Helene nødvendige og lærerike kurs innen mestring av angst og depresjoner. Da skjønte hun at hun at hun måtte gjøre noe selv.

Helene begynte først å gå turer om natten så ingen skulle legge merke til henne, og videre gikk hun ut i skogen på dagtid, når hun viste at sjansen for å møte mange var liten. Skogen ga henne ro og glede. I tillegg følte hun mestringsfølelse og sterkere tilstedeværelse. Hun fikk aktivitet og muligheten til å skape vakre minner.

Helene begynte å ta bilder, og da hun igjen analyserte bildene og så hvor flotte de var, ønsket hun å dele og inspirere andre. En Instagram-konto ved navnet Helene Back Foredragsholder ble til. Fullspekket av frisk luft, naturopplevelser, farger og følelsen av indre ro.

INSPIRERER: På Instagram har Helene inspirert andre med sine avslappede naturbilder. FOTO: Privat
INSPIRERER: På Instagram har Helene inspirert andre med sine avslappede naturbilder. FOTO: Privat Vis mer

- Når jeg er sliten og drar ut i skogen, blir alt stille. Jeg legger merke til solstrålene som lyser opp, utsikten er fantastisk, og jeg hører lyder av dyr og rennende bekker. Stjernehimmelen er i seg selv magisk terapi, og man blir oppmerksom på små detaljer. Slik er det enklere å finne svar på sine tanker og følelser, sier Helene.

Bildene Helen legger ut viste seg å gi god respons. Hun opplevde at andre ble motivert av dem, noe hun er veldig takknemlig for. Dette førte igjen til at Helene kom seg ut i naturen for å ta flere bilder som hun kunne bruke til å inspirere andre. Lite visste hun den gang om hvilken motivator hun skulle bli.

I dag arrangerer Helene blant annet vandringer, mørketur og kanotur for store og små i Østmarka. Turene er lagt opp slik at de skal passe for alle. Helene ønsker å vise andre at naturen har mangt å by på. De fleste har naturen rett utenfor døren eller innen nær rekkevidde, men ikke alle bruker den.

- Man kan få en skikkelig boost av selvtillit når man mestrer å lage mat ute i naturen. Det er en fantastisk opplevelse, og det smaker så godt, sier Helene.

Helene anbefaler enkle retter som pinnebrød, fisk og grønnsaker i folie, da det er veldig lett å lage ute. Det er i naturen de beste minnene skapes.

LES OGSÅ: Psykiske lidelser rammer halvparten av oss i løpet av livet.

Frisklivssentralen, kostholdsendring og løpetrening

Litt senere i behandlingsprosessen anbefaler Helenes lege et møte med kommunens Frisklivssentral. Helene var veldig skeptisk før det første møtet, hun hadde liten tiltro til at hun ville klare å kvitte seg med kiloene som hadde sneket seg på i den tunge tiden. Samtidig begynte hun å bli større og større grunnet trøstespising, noe som ikke lettet depresjonen. Hennes første møte ble langt mer positivt enn hun forventet. Hun møtte en fantastisk dame, som spør:

LIVET ER BEST UTE: Helene er blitt en friluftsdame som sover ute og lager mat. FOTO: Privat
LIVET ER BEST UTE: Helene er blitt en friluftsdame som sover ute og lager mat. FOTO: Privat Vis mer

«Helene hva liker du å spise?»

- Siden har jeg sakte men sikkert gått ned 20 kg. Jeg ble møtte med slik positivitet, kontinuerlig oppfølging, og det var små endringer som skulle til for at kostholdet mitt skulle få en radikal positiv endringer. Helene smiler og fortsetter, i starten gikk jeg på flere smeller, men da fikk jeg beskjed om at i morgen er det en ny dag, og da startet jeg på nytt, sier hun.

Da sommeren kom, kjente Helene at kroppen hadde forandret seg med antydninger til muskler. Hun fikk mer overskudd og begynte å trene.

Sommeren 2015 var den mest aktive sommeren Helene noen gang hadde opplevd. Selvtilliten var bedre og kostholdet ga resultater. Hun følte seg vel og kunne tørre å gå i en tettsittende genser, og de gamle klærne passet for første gang på det hun kunne huske. I oktober samme året hadde hun gått ned 16 kg, mer enn målet. Det ga henne lyst til bare å fortsette med de gode rutinene.

Helene begynner å løpe. I starten står hun bare noen minutter på løpemøllen livredd for at andre skal se hvor dårlig form hun er i. Eller at hun har feil teknikk. Etterhvert ble hun bedre, og hun melder seg på sitt første løp, Runners High.

- Hadde det vært en underskriftskampanje for Runners High, hadde jeg gledelig satt mitt navn på arket. Følelsen og lykkerusen jeg fikk av å klare å gjennomføre det løpet var fantastisk, et hav av endorfiner. Så da jeg skulle gå opp på Gaustatoppen, løp jeg, sier Helene.

Siden har det blitt mange løp på Helene som har gjennomført blant annet Tough Vikiing og Oslos Bratteste. Målet i 2017 var å gjennomføre 15 løp med nye rekorder, noe hun klarte med glans. I dag føler Helene seg så trygg at hun har påtatt seg arbeid som gruppe instruktør for utetrening en gang i uken for Frisklivssentralen. Frisklivssentralen har et lavterskeltilbud for alle aldersgrupper. Å kunne bidra til at andre mennesker er mer aktive ute gir Helene ekstra krefter og glede i hverdagen.

LES OGSÅ: De beste rådene mot vinterdepresjon

Helenes viktigste råd

Helene har fra starten av prøvd å være åpen og ærlig. Jo mer hun gikk i behandling og ble trygg på seg selv, jo mer naturlig falt det å snakke åpent om det som var tungt. Dette for at familie og venner rundt henne også skulle forstå at hun ikke alltid hadde overskudd til sosiale settinger.

- Det var ikke det at jeg ikke ville, men jeg orket rett og slett ikke. Noen dager orker man å være mer sosial, men det er viktig å lytte til kroppen. Fortsatt kan det være at jeg er sensible for lys, lyder og mye mennesker. Jeg velger å takke ja til begivenheter med mennesker som er viktig for meg, som gir energi og som gjør meg glad. På veien har jeg selvsagt møtt fordommer, og de menneskene velger man å legge litt fra seg, forteller Helene.

Helenes viktigste råd til andre som kjenner seg igjen i dette er å ta et steg av gangen og søke hjelp. Hennes erfaring viser at det ikke er nødvendig å være flau eller lukket om at man sliter psykisk.

- Det har vært en tillitserklæring å la folk hjelpe meg frem til å møte hverdagen på en bedre og lysere måte. Nå ser jeg mulighetene fremfor alt annet. Gi aldri opp, livet blir bra, sier Helene.

Helene sin åpenhet overfor familie og venner har også vært svært viktig, for hadde det ikke vært for dem, hadde hun kanskje ikke klart seg. De har vært hennes trygghet, hennes støtte når verden raste sammen. Hun ønsker å påpeke at hun fremdeles må jobbe hardt og lytte til kroppen. Kroppen er hennes tempel som tydelige gir fra seg signaler når alt ikke er som det skal.

- Det er nødvendigvis ikke alltid like lett å oppdage at de deg rundt sliter, men om du gjør det, snakk med personen, lytt og vis at du vil hjelpe. Fortell den det gjelder at hvor verdifull personen er, og hvor mye hun eller han betyr for deg, sier Helene.

Etter at Helene er blitt bedre, ønsker hun å øve på å holde foredrag i store saler, så hun klarer å låne en kinosal. Der gjennomfører hun i første omgang foredraget sitt for kun en person, sin aller nærmeste i tykt og tynt, søsteren Elisabeth.

- Det finnes ingen short cuts i livet, øvelse gjør mester og ingenting kommer gratis, smiler hun.

PÅ TOPPEN: Helene ble så inspirert av å komme i form at hun løp opp på Gaustadtoppen. FOTO: Privat.
PÅ TOPPEN: Helene ble så inspirert av å komme i form at hun løp opp på Gaustadtoppen. FOTO: Privat. Vis mer

Veien går videre til kick off for talerlistens tale hvor hun henter mye inspirasjon fra flinke foredragsholdere. Litt senere får hun den gledelige nyheten om at hun er plukket ut til å stå på nettopp denne listen. Verdens dagen for psykisk helse anbefaler flere foredragsholdere, og hennes navn sto i år på listen. I dag holder hun foredrag for helsepersonell, psykisk helseteam og frisklivssentraler rundt om i kommunene. Hun inspirerer og motiverer sitt publikum ved å fortelle om sin vei tilbake i livet.

- Det er registret mellom 500-600 selvmord i Norge. Det er langt flere enn de som dør i trafikken.. Jeg håper jeg kan bidra til et håp for de som sliter psykisk, sier Helene.

Det er ingen tvil om at Helene har kommet langt, og i vår var hun kursholder for Enebakk kommune i et pilotprosjekt som heter Hverdagsglede. Hverdagsglede er utarbeidet av Rådet for psykisk helse, og var tidligere et pilotprosjekt for noen utvalgte kommuner i Norge. I september signerte Helene kontrakt med den samme kommunen for prosjektstillingen som kursholder. Hun roser NRK sitt TV program «Jeg mot meg», som er et fint program på veien til mer forståelse og åpenhet om psykisk sykdom. Hennes håp for fremtiden er at flere mennesker skal møte den positive omsorgen hun har mottatt, og at folk er forsiktig med å dømme andre.

- Man må møte mennesker med respekt og høflighet. Tenk over at ting man sier kan gjøre stor skade for den det gjelder. Vær raus både med andre og med deg selv. Psykiske lidelser synes ikke like lett på utsiden, men det betyr ikke at person ikke gjennomgår en livsviktig kamp om en lysere fremtid, avslutter Helene.

LES OGSÅ: Hilde trente seg frisk fra depresjon

undefined
Til forsiden