Rolf

Helse i hver vanndråpe

Vann slukker ikke bare tørsten – det virker inn på både hud, fordøyelse og konsentrasjonsevne. Sørg for å få i deg nok!

Publisert
Sist oppdatert

VI NÆRMER OSS sommeren, og med sol og varme vil også behovet for drikke øke. Væskebehovet er særlig stort i sommerhalvåret. Og vi fristes av reklame og stort tilbud av alle slags søte drikker, men la rent vann være din viktigste drikke – det er både sunnest og billigst!

Det er mange gode grunner til at mesteparten av kroppen vår består av nettopp vann, og ikke brus, kaffe eller alkohol. Hjernen inneholder ca. 85 prosent vann, blodet ca. 80 prosent, lungene 90 prosent, musklene ca. 75 prosent, og selv skjelettet består av ca. 22 prosent vann.

Vannet er så viktig for kroppen og helsen vår at kroppen gjør alt den kan for å spare på vannet. Når nyrene filtrerer blodet, dannes det ca. 18 liter vann i døgnet som kalles preurin. Dersom dette hadde blitt skyllet ut i urinen, hadde kroppen vår opplevd et akutt og dødelig væsketap. Heldigvis fungerer væskereguleringen så godt at bare 1–2 liter skylles ut i urinen. Men disse 1–2 liter må hele tiden erstattes for at kroppens væskebalanse skal være i orden.

Derfor anbefales det å drikke minst 6–8 glass vann daglig.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer