EN FØLELSE AV HAT: Hat er en intens og sterk følelse av å mislike, forakte eller avsky noen, sier ekspert. Foto: wenn.com
EN FØLELSE AV HAT: Hat er en intens og sterk følelse av å mislike, forakte eller avsky noen, sier ekspert. Foto: wenn.comVis mer

Hat

Hva betyr det egentlig å hate et annet menneske?

- Hat er en intens og sterk følelse av å mislike, forakte eller avsky noen, sier ekspert.

Hat er et sterkt ord, som ofte blir brukt uten at vi egentlig mener det. «Jeg hater deg» eller «jeg hater eksen min» er setninger som kan bli sagt uten at vi reflekterer over betydningen av ordet. For hva betyr det egentlig å hate et annet menneske?

- Alle mennesker er ulike og definerer følelsene ulikt. Hat er en intens og sterk følelse av å mislike, forakte eller avsky noen. Det kan være sinne, mistillit eller en følelse av å ha blitt krenket. En traumatisk barndom med vold eller omsorgssvikt kan for eksempel gjøre at barna hater foreldrene når de blir eldre, sier Bianca Schmidt, som er gestaltterapeut, samlivsterapeut og sexolog. 

LES OGSÅ: – Jeg hater deg. Du hører ikke hjemme i kroppen min

Hat kan også utløses av mindre traumatiske opplevelser, som at du føler deg tråkket på, eller at en kollega krenker deg foran andre. Schmidt forklarer at når du bare er sint, vil følelsen som regel gå relativt fort over. Dersom du virkelig hater noen, er det en følelse som vedvarer over tid.

- Stort sett kommer disse dype følelsene av hat etter å ha blitt behandlet feil, eller om noen har gjort noe galt mot deg. Det kan være de mest forferdelige handlinger, og det kan være veldig forståelig at du kjenner det du gjør, sier Schmidt.

Hat kan også ha en viktig funksjon med å hjelpe deg til å sette grenser og ta avstand. På et tidspunkt er det likevel lurt å gi slipp. Bitterheten og hatet går kun ut over deg selv.

- Å hate er et kraftfullt uttrykk og en sterk følelse som må tas på alvor. Mange lever med disse sterke og ødeleggende følelsene hele livet, men det er mulig å bli kvitt de vonde følelsene. En følelse er kun en følelse og ingen sannhet. Det kan virke provoserende når det blir sagt slik, men sånn er det, sier Gunn Brox Lauritzen, som sertifisert ICC coach.

LES OGSÅ: - Det karakteristiske ved misofoni er at personen reagerer med sinne

Sinne er naturlig og kan til en viss grad være sunt 

Når vi opplever å bli sviktet er det naturlig å bli sint, og ekspertene mener at sinne til en viss grad kan være sunt. Du lærer å sette foten ned og si stopp når du føler at andre tråkker over dine grenser. 

- Men står du i denne tilstanden for lenge kan det bli destruktivt. Sinne omdannes da til bitterhet og det vi kaller hat, og det gjør det mørkt både inni deg og rundt deg. Ofte er det en lammende følelse som gjør deg fastlåst og lite handlekraftig i ditt eget liv. All energi rettes mot den som sviktet og du forsømmer da deg selv og det livet du ønsker å skape, sier Mette-Marit Fiskaa, som er kognitiv terapeut og pedagog.

Fiskaa forteller at det kan være en livslang prosess å tilgi alvorlige svik. Første steg er å erkjenne at det skjedde, og andre steg er forsoning. 

LES OGSÅ: Ikke la sinnet ta overhånd

GI SLIPP PÅ HATET: Det kan være de mest forferdelige handlinger som har blitt gjort mot deg, men bitterheten og hatet går kun ut over deg selv, sier ekspert.  Foto: Shutterstock / Kichigin
GI SLIPP PÅ HATET: Det kan være de mest forferdelige handlinger som har blitt gjort mot deg, men bitterheten og hatet går kun ut over deg selv, sier ekspert. Foto: Shutterstock / Kichigin Vis mer

Gi slipp på de vonde følelsene

Schmidt oppfordrer til å tilgi og gi slipp på hatet. Hun påpeker at å tilgi ikke betyr at du godtar deres handlinger, men at du tilgir til tross for at handlingene deres var forferdelige. 

- Det er viktig å gi slipp dersom du ikke ønsker å bære på de vonde følelsene lenger. Om du ikke klarer å tilgi, kan du prøve å akseptere det som har skjedd. Det er en aktiv handling som kan hjelpe deg videre i helbredelsesprosessen, sier hun.

Ofte kan grubling være med å forsterke sinne og bitterhet, og du blir gående i ring og repeterer det vonde som skjedde. 

- For å kunne gi slipp på sinne og raseri er det avgjørende at du anerkjenner følelsene, og at du gir deg selv den omsorgen som trengs akkurat nå. Du kan være tid sammen med gode venner, turer ute i naturen og å rette blikket utover, sier Fiskaa.

LES OGSÅ: Slik takler du et vondt brudd

Slik kan du forstå og kontrollere følelsene

- Alle følelser er basert på et valg, også hat: «Jeg velger å føle det hatet jeg føler», «Jeg velger å fortsette å føle hat, og ingenting skal endre på det». Når du tror du ikke har et valg, oppleves situasjonen som låst, og som noe du ikke kan gjøre noe med. Men det kan du, sier Hege Nordahl, gestaltterapeut MNGF ved Lier Gestaltsenter AS.

For å bli bedre kjent med deg selv, og forstå følelsene dine og den situasjonen du er, oppfordrer Nordahl til å svare på disse seks spørsmålene:

  • Hvordan påvirker denne situasjonen deg og ditt liv akkurat nå?
  • Hvor mye tid og energi bruker du på å hate?
  • Hvordan forholder du meg til dine foreldre, din eks eller andre med ditt hat? Med avstand, anklager, krangler, rettssaker, drama eller hevntanker?
  • Hva ligger i hatfølelsen? Berettiget eller uberettiget kritikk av den andre, sinne, vemmelse, hevnlyst, sjalusi?
  • Hvordan akter jeg å forholde meg til denne personen fra nå og framover?
  • Hvordan kan jeg leve mitt liv på den beste måten for meg?
     

LES OGSÅ: Personlighetsforstyrrelsen flest kvinner har

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: