NETTSHOPPING: Faller du ofte for fristelsen av å netthandle? - Hvert klikk du gjør blir analysert, algoritmer blir skreddersydd til å matche din smak, forteller Sarah Specthenhauser, UX-designer.  Foto: Shutterstock / Kaspars Grinvalds
NETTSHOPPING: Faller du ofte for fristelsen av å netthandle? - Hvert klikk du gjør blir analysert, algoritmer blir skreddersydd til å matche din smak, forteller Sarah Specthenhauser, UX-designer. Foto: Shutterstock / Kaspars Grinvalds Vis mer

Nettshopping

- Hvert klikk du gjør blir analysert og algoritmer blir skreddersydd til å matche din smak

Hjernen din spiller ikke alltid på lag med lommeboken når du shopper på nettet.

Du vet hvordan det starter. Du skal inn på en nettbutikk og finne noe du har en helt plausibel grunn for: bursdagsgave til en venninne, en bok du trenger til et prosjekt du jobber med. Eller dere skal pusse opp badet, så du skal gjøre et raskt søk på servanter på Pinterest, det vil jo spare deg for masse tid, ikke sant?

Det går ett minutt, alt er fint, du er på sporet. Det går to minutter … Og så skjer det:
«Hm, se på den kjolen, den var jo nydelig, kanskje de har den i min størrelse? Hva har andre kjøpt her, forresten? De skoene? Oi, bare to par igjen, da bør jeg sikre meg et par. Den boken så interessant ut. Og de har gratis frakt over 50 dollar! Da må jeg bare finne et par bøker til, skal vi se»

Klikk, klikk, klikk og der forsvant du. Halvannen time senere, når du sitter der skamfull over tiden du har brukt, det er da du spør deg selv: Hva søren skjedde? Det er hjernen din som har vært på nettshopping.

LES OGSÅ: Nettbutikken du bør styre unna

- Skapt for kvinner som liker å kikke 

Noen gang hørt om en UX-designer? UX står for User Experience. Og hva disse designerne gjør, er å analysere oss forbrukere for å prøve å gjøre veien vår, fra det øyeblikket vi klikker oss inn på en side til vi når kassa, så enkel og fristende som mulig. 

Sarah Specthenhauser er en av dem. Ved siden av jobben for teknologifirmaet Tiero driver hun bloggen uxoslo.com. Derfra forteller hun om alt som gjør at det ikke er tilfeldig når du aldri klarer å komme deg ut av Etsy eller kan tilbringe en solfylt formiddag med å klikke deg gjennom tre hundre bilder av kjøkkenskapfronter på Pinterest.

– De sidene er jo så vakkert designet og er så enkle å bruke – skapt for det mange kvinner liker best – å kikke. De er dessuten sosiale, og den stadige strømmen av bilder som er skreddersydd for smaken din, tar seg av siste del av innsatsen for å få deg til å bli værende enda litt til, forklarer Specthenhauser til KK.

Skreddersydd er ordet. Eller trodde du farger, design eller hvor på siden tekst og bilde står er tilfeldig?

– Hvert klikk du gjør blir analysert, algoritmer blir skreddersydd til å matche din smak. Si du er ute etter den siste boken av Elena Ferrante på Amazon for eksempel, da vil nettsiden også vise deg alle hennes tidligere bøker, andre bøker som andre har kjøpt og bøker på spesialtilbud. Og når alt bare er et klikk unna, hvem kan motstå det? spør UX-designeren retorisk.

NETTSHOPPING: Blir du fort fristet til å kjøpe litt mer enn du egentlig trenger? Foto: Shutterstock / Stock Rocket
NETTSHOPPING: Blir du fort fristet til å kjøpe litt mer enn du egentlig trenger? Foto: Shutterstock / Stock Rocket Vis mer

LES OGSÅ: -Kvinner, spar mer online!

Lett å bli revet med

Noe vi heller ikke helt kan motstå, er fantasier om hvordan for eksempel den kjolen fra Nelly også skal gjøre oss mer hippie chic og i kontakt med oss selv og naturen. 

– Alt som er i fokus får stor betydning. Når du plutselig får et konkret produkt å forholde deg til, begynner hjernen å se for seg hvordan du vil få det med produktet i ditt eierskap. Det er naturligvis umulig å se for seg før du har et produkt foran deg og derfor sørger online-butikkene for å presentere deg for veldig mange produkter, forklarer Jan-Ole Hesselberg. Han er psykologspesialist, fagsjef i Extra-Stiftelsen, kjent fra TV-programmet «Typisk deg» og en av tre psykologer bak podkasten «Psykologlunsj».

En ting er at vi lager oss overpositive bilder av hvordan det blir å eie den stilige trefjøla på Etsy. Men hjernen vår hater enda mer å tape den, enn å få den i eie, forklarer Hesselberg.

– Derfor spiller de på at det er få produkter igjen eller at tilbudet bare varer en kort periode. Det lar hjernen seg lure av, bekrefter psykologen. 

Spechtenhauser byr også på en annen og mye brukt «trigger»: sosialt bevis.

– Hvis du ser at mange har kjøpt den gjenstanden, vil den bli mer attraktiv for deg.

– Konformitet, bekrefter Hesselberg. 

– Mennesker er hypersosiale dyr som ser til andre når vi skal vurdere hva vi skal gjøre. Men det overrasker meg at meldingene stort sett bare angir hvor mange som har kjøpt eller sett på varen. Psykologisk forskning viser at det er enda mer effektivt å henvise til folk du identifiserer deg med – som de i nabolaget ditt eller de med samme utdanning som deg. Det kommer garantert, sier han.

LES OGsÅ: De 10 beste shopping-nettstedene

- Regningen kommer for drømmene våre

Synd for lommeboka. Og apropos lommeboka. Du vet hvordan det føles når du har gått bonanza på nett og kommer til kassa? Har du merket hvordan euforien plutselig kan kjølne? At du av og til kan føle deg skamfull og tynget av skyld for tiden du har brukt, du som bare skulle.

Det er en psykologisk prosess i hjernen det også.

– Ja, det er tapsaversjonen, den store utfordringen for dem som skal selge deg noe. Vi hater som sagt å miste noe – spesielt noe som vi allerede har i vårt eierskap. I kassen kommer plutselig regningen for drømmene våre, og det er to verdener som passer dårlig sammen. Mange våkner nok litt da og dropper kjøpet, sier psykolog Hesselberg.

– Derfor gjør butikkene stort sett alt de kan for at smerten skal bli så liten som overhodet mulig. Å gi deg kreditt er et virkemiddel. Det samme gjelder gratis retur. 

For det er ikke negative følelser UX-designerne ønsker å oppnå, ifølge Spechtenhauser: 

– Vi ønsker å forkorte den digitale interaksjonen slik at folk kan gjøre det de skal raskt, smertefritt og med et smil om munnen.

Hun tror angsten vi av og til kan kjenne på har vel så mye å gjøre med et større fenomen: teknologien som har invadert alle deler av livene våre.

– For samfunnet, og for oss som art er dette en veldig ny ting, og vi ser nå de første komplikasjonene med det, sier Spechtenhauser, men innrømmer: 

– Design er alltid blitt brukt til å fremme salg, og spesielt innenfor reklame er design kjent for å forføre framfor å hjelpe. Her er det noen gråsoner som grenser til det uetiske, men de senere årene har forbrukerne blitt mer oppmerksomme og kritiske til slike bedrag, og krevd høyere etisk standard, understreker hun.

– Jeg tror det som gjør at folk elsker en webside eller en app er følelsen av å møte en virkelig person i andre enden. De mest suksessfulle er de som behandler forbrukerne som venner. Konsekvensen er at folk får et følelsesmessig bånd til dem og derfor kommer igjen og igjen.

LES OGSÅ: Triksene som sparer deg tusenvis av kroner

Hvordan unngå nettvandringen på shopping?

UX-designeren:
- Er du en impulskjøper, kan det være lurt å skrive handleliste på forhånd. 
- I stedet for å klikke deg rundt på jakt etter best pris, la en side som for eksempel Prisjakt.no gjøre det for deg.
- Bare handle på sider som har en synlig og rett fram handleprosess.
- Les anmeldelser fra tidligere kunder.
- Finn dine favorittbutikker og hold deg til dem.

Psykologen: 
- Se for deg at du skal inn i løvens hule. Du kommer til å bli bombardert med utfordringer som er der for å få deg bort fra målet ditt. Din oppgave er å komme helskinnet gjennom med de produktene du bestemte deg for at du skulle ha.
Hvis det er målet ditt da. Noen ganger må man kunne tillate seg å skeie ut også.

redaksjonen@kk.no Denne saken står også i KK nr 40, 2016

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: