Nettshopping

- Hvert klikk du gjør blir analysert og algoritmer blir skreddersydd til å matche din smak

Hjernen din spiller ikke alltid på lag med lommeboken når du shopper på nettet.

NETTSHOPPING: Faller du ofte for fristelsen av å netthandle? - Hvert klikk du gjør blir analysert, algoritmer blir skreddersydd til å matche din smak, forteller Sarah Specthenhauser, UX-designer.  Foto: Shutterstock / Kaspars Grinvalds
NETTSHOPPING: Faller du ofte for fristelsen av å netthandle? - Hvert klikk du gjør blir analysert, algoritmer blir skreddersydd til å matche din smak, forteller Sarah Specthenhauser, UX-designer. Foto: Shutterstock / Kaspars Grinvalds Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Du vet hvordan det starter. Du skal inn på en nettbutikk og finne noe du har en helt plausibel grunn for: bursdagsgave til en venninne, en bok du trenger til et prosjekt du jobber med. Eller dere skal pusse opp badet, så du skal gjøre et raskt søk på servanter på Pinterest, det vil jo spare deg for masse tid, ikke sant?

Det går ett minutt, alt er fint, du er på sporet. Det går to minutter … Og så skjer det:«Hm, se på den kjolen, den var jo nydelig, kanskje de har den i min størrelse? Hva har andre kjøpt her, forresten? De skoene? Oi, bare to par igjen, da bør jeg sikre meg et par. Den boken så interessant ut. Og de har gratis frakt over 50 dollar! Da må jeg bare finne et par bøker til, skal vi se»

Klikk, klikk, klikk og der forsvant du. Halvannen time senere, når du sitter der skamfull over tiden du har brukt, det er da du spør deg selv: Hva søren skjedde? Det er hjernen din som har vært på nettshopping.

LES OGSÅ: Nettbutikken du bør styre unna

- Skapt for kvinner som liker å kikke 

Noen gang hørt om en UX-designer? UX står for User Experience. Og hva disse designerne gjør, er å analysere oss forbrukere for å prøve å gjøre veien vår, fra det øyeblikket vi klikker oss inn på en side til vi når kassa, så enkel og fristende som mulig. 

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer