Barn

- Jeg er bare veldig, veldig skuffet

Du går rett på miljøreklamen.

MORSOM KAMPANJE: Barnas miljøvernorganisasjon «Miljøagentene» sloss for å endre miljøvanene dine på snedig vis. Her fra en av filmsnuttene som ruller på TV-skjermen for tiden.
MORSOM KAMPANJE: Barnas miljøvernorganisasjon «Miljøagentene» sloss for å endre miljøvanene dine på snedig vis. Her fra en av filmsnuttene som ruller på TV-skjermen for tiden. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert




Du har kanskje sett kampanjen som går for fullt i media om dagen med de utrolig irriterende ungene som arresterer de voksne for å være miljøsvin?

Vel, den funker. Kun en måned har gått, og allerede nå har over 1000 nye miljøagenter engasjert seg.

  • Les også: Bli en miljøvennlig moteelsker

  • Ny kampanje hvert år

    Reklamebransjens årlige dugnad for en ideell sak, «Reklame for Alvor», gikk denne gangen til barnas miljøvernorganisasjon, «Miljøagentene».

    De har fått rundt 10 millioner kroner til å drive kampanjen, som dramatiserer at barn ofte har en større miljøbevissthet enn voksne.

    På lufta i TV, radio, på nett, utendørs og i trykte medier kjører de et klart budskap om å ta barns miljøengasjement på alvor.

    I reklamefilmene som vises på TV setter barna miljøgrenser for de voksne. Mannfolk som lar sin nye, bensinslukende SUV gå på tomgang for å høre på den gromme motorlyden får gjennomgå. Og konklusjonen fra miljøagenten er klar:

    «Jeg er ikke sint, bare veldig, veldig skuffet!»

  • Les også: De grønneste kjendisene

  • Humoristisk vri

    - Kampanjen treffer ekstremt godt med sin blanding av humor og alvor. Vi er glade for å få reklamebransjen med på laget i arbeidet med å synliggjøre en av de viktigste sakene i vår tid, nemlig barnas engasjement for miljøet. Vår ambisjon er at dette skal hjelpe oss å doble antallet miljøagenter fra 3 – 6.000, og at vi skal få flere engasjerte støttespillere fra næringslivet, sier daglig leder for Miljøagentene, Heidi L. Neilson.

    - Vi skal jobbe med å skape et positivt fokus på hva barn kan gjøre selv. Barn ser at de kan utgjøre en forskjell, og dette skaper optimisme og engasjement. Miljøagenter er synlige og aktive i nærmiljøet, og nå skal vi bli mange flere miljøagenter ute i felten, legger Neilson til.

  • Les også: Gamle briller om igjen

  • Vant konkurransen

    Det var reklamebyrået Saatchi & Saatchi som vant konkurransen om å stå bak Reklame for Alvor og Miljøagentenes kampanje i år. Det er andre år på rad at byrået vinner den årlige dugnaden.

    - For oss er denne konkurransen viktig, og passer godt inn i vårt mål om å jobbe bærekraftig. I kampanjen snur vi om på de gamle rollene mellom voksne og barn og det å gjøre noe galt. Barn er vant til å få beskjed om at voksne ikke er sinte, men skuffet, og dette er kanskje det verste barn hører. Denne ideen dukket opp tidlig i prosessen, og vi merket raskt at dette var en tematikk alle kunne kjenne seg igjen i, sier Jørgen Holst, creative director i Saatchi & Saatchi.

    - Erfaringer viser at barn er effektive pådrivere i å innføre bedre rutiner og vaner i hjemmet, mens voksne er satt i sine vaner. Kampanjen henvender seg til voksne på en måte som ikke skal være formanende, derfor har vi valgt en humoristisk og sjarmerende vinkling fylt med små miljøtips, legger han til.

    Skaper engasjement

    Det kommer mange hyggelig meldinger til Miljøagentenes Hovedkvarter om dagen, noe som viser at kampanjen bidrar til å skape et virkelig miljøengasjement der ute blant både voksne og barn.

    Miljøagenten Aleksander fra Tranby har en klar oppfordring:

    - Da moren min og jeg gikk forbi togstasjon i Asker så vi mange drosjer som stod på tomgangskjøring. Er dette nødvendig? Kan Hovedkvarteret starte en landsomfattende aksjon mot drosjenæringen når det gjelder tomgangskjøring? Vi har skrevet ut tomgangskjøringslapper og de skal jeg bruke som bot til naboene. Det er gøy å være miljøagent!, sier 10-åringen.

    - Jeg er ikke sint, bare veldig veldig skuffet!
    - Jeg er ikke sint, bare veldig veldig skuffet! Vis mer
    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer