Treningsfrue:

- Jeg glemmer aldri den dagen jeg sa opp min faste og trygge jobb for å jobbe som meg

Her er historien om hvordan Camilla Aastorp Andersen gikk fra å være «Snuppa32» til å bli superpopulære «Treningsfrue».

TRENINGSFRUE: Camilla Aastorp Andersen har nylig gitt ut sin aller første bok under navnet «Helårskroppen». I boka gir hun konkrete treningstips, mattips og motivasjon - i tillegg til å fremme sitt fanebudskap «litt av alt og alt med måte» FOTO: Lars Erik Bakken
TRENINGSFRUE: Camilla Aastorp Andersen har nylig gitt ut sin aller første bok under navnet «Helårskroppen». I boka gir hun konkrete treningstips, mattips og motivasjon - i tillegg til å fremme sitt fanebudskap «litt av alt og alt med måte» FOTO: Lars Erik Bakken Vis mer
Publisert

Midt mellom podkastinnspilling og forhåndspublisering av flere blogginnlegg får Camilla Aastorp Andersen (37) heldigvis pressa inn et intervju med KK sent en tirsdag kveld. Vi i redaksjonen har nemlig vært nysgjerrige på å få høre hva denne superspreke og travle tobarnsmoren gjorde før bloggen «Treningsfrue» ble en suksess, for cirka fire år siden.

- Jeg startet jo bloggen sommeren 2013, etter å ha vært noen måneder på Instagram. Den gang var jeg 32 år, og gikk under brukernavnet «Snuppa32». Haha! Jeg blir like klein hver gang jeg sier det, men da jeg var på båtferie den samme sommeren før bloggen ble et faktum, så var jeg livredd for at noen skulle stjele domenet mitt. Det ler jeg av i dag, sier Aastorp Andersen lattermildt.

Heldigvis var det ingen som rakk å stikke av med «Snuppa32» før Camilla, for akkurat det navnet skulle i ettertid vise seg å bli selve starten på «Treningsfrue»-prosjektet. I dag jobber 37-åringen fulltid med å spre både treningsglede, matglede og motivasjon gjennom sine sosiale kanaler.

- På hvilket tidspunkt gikk du fra «Snuppa32» til «Treningsfrue»?

- Jeg byttet navn i den perioden hvor jeg begynte å profesjonalisere de sosiale kanalene mine mer. Jeg merket at det var litt småflaut å skulle presentere seg som «Snuppa32» i jobbmøter, spesielt overfor kommersielle samarbeidspartnere.

- Jeg hadde også en samtale med blogger Marna Haugen Burøe (Komikerfrue) som anbefalte meg å hete det samme på alle kanaler - for på Facebook igjen het jeg jo «Fitness-Camilla». Så da «Treningsfrue» kom inn i tankene og det var ledig, samlet jeg alle brukerne mine under én og samme paraply.

Ensomt

Og det navnebyttet skulle vise seg å være et smart valg, for i dag er «Treningsfrue» et kjent navn for veldig mange nordmenn. Med hele 80 000 følgere på Facebook, 111 000 på Instagram, egen podkast, løpegruppe, bokdebutering og to Vixen-statuetter som «Beste trenings- og helseblogg» kan man trygt si at hun har lykkes i jobben med å skape sin egen merkevare.

- Hva er den største utfordringen ved å jobbe for seg selv, synes du?

- Det er jo først og fremst ekstremt mye jobb, for alle momenter i det å drive et eget firma hviler på mine egne skuldre. Jeg har i alle fall aldri jobbet så mye som jeg har gjort de siste 3-4 årene, men er det en ting jeg har lært, så er det at hvis man vil noen sted - så må man gutse. Utfordringen da er å ikke ha en sparringspartner. Mens resten av venninnene mine er på jobb sammen med sine kolleger, så føler jeg meg til tider litt ensom her jeg sitter på hjemmekontoret mitt.

- Så ja... savnet etter å være en del av et arbeidsmiljø kan snike seg inn på meg noen ganger, og er kanskje den største utfordringen, sier Aastorp Andersen.

Camillas 7 treningtips

1. Ikke start for hardt

2. Planlegg ukens økter hver søndag.

3. Avtal noen av øktene med en venn.

4. Invester noen kroner i nytt treningstøy

5. God musikk på øret er viktig

6. Noter ned treningsøktene dine

7. Sett deg mål, store og små

Livet før blogg

I Norge i dag florerer det av bloggere og influencere, og mange har faktisk blogg og sosiale medier som sitt eneste levebrød. Rosabloggere. Matbloggere. Treningsbloggere. Motebloggere. Hverdagsbloggere. Men i motsetning til mange andre bloggere i Norge, som gjerne er veldig unge idet de ankommer denne eksponeringsverden, dukket ikke Camilla opp i bransjen før hun var over 30 år.

- Hva gjorde du de årene før du startet med blogging?

- Godt spørsmål. Det første jeg gjorde etter at jeg var ferdig på skolen var å reise til England for å jobbe som au pair. Etterhvert flyttet jeg tilbake til Oslo og begynte i en kontorjobb som eiendomssekretær. Det trivdes jeg for så vidt ganske godt med, men etter en stund innså jeg at det ble litt for ensidig å kun skulle sitte på et kontor hele dagen. Jeg satt liksom på jobb og tenkte på hvordan livet kunne ha vært, og ville mer enn det jobben på det tidspunktet kunne gi meg.

Så etter en stund som eiendomssekretær byttet Camilla jobb, og begynte som salgs- og markedskoordinator hos skjønnhetsmerket Vita Liberata. Først i en 100 prosent stilling - før skrivingen ble en stadig større del av hverdagen, og også den jobben ble gradvis trappet ned på.

- Alle skjønte selvfølgelig hvor dette bar, og jeg glemmer aldri den dagen hvor jeg faktisk sa opp min faste og trygge jobb for å jobbe som meg. Det var skummelt å skulle stå på egne bein - noe det fortsatt er. Man måler seg med tall, klikk og følgere hver eneste dag, og jeg skal innrømme at jeg jobber mye med å ikke ta disse resultatene personlig. Jeg prøver så godt jeg kan å skille jobb og privat, og ikke minst «Treningsfrue» med Camilla.

STYRKETRENING: Det var ektemannen til Camilla, Jørgen Aastorp, som først introduserte henne for styrketrening etter at de møttes på nettet i 2004. Det har gitt henne økt selvtillit. FOTO: Lars Erik Bakken
STYRKETRENING: Det var ektemannen til Camilla, Jørgen Aastorp, som først introduserte henne for styrketrening etter at de møttes på nettet i 2004. Det har gitt henne økt selvtillit. FOTO: Lars Erik Bakken Vis mer

Bikinifitness

Brede smil, fargerike treningsklær, gode matretter og lavterskeltrening. Stikkord som kort og godt beskriver mye av det bloggen til Camilla byr på i dag.

- Jeg hadde jo i utgangspunktet ikke tenkt å bruke bloggen som en business, og i alle fall ikke tjene penger på det. Tanken var å opprette en konto i 2013 kun fordi jeg skulle stille som utøver i bikinifitness, og jeg følte jeg trengte det for å både gi og hente motivasjon fra andre som holdt på med det samme, sier hun og fortsetter:

- Å stille i bikinifitness var en interessant prosess hvor jeg lærte mye om meg selv både fysisk og psykisk, men det var ikke min greie. Brått etter at konkurransen var over ble hverdagstrening og et sunt og balansert kosthold noe jeg trakk meg mer og mer mot, og bloggen formet seg i takt med meg som person.

I dag er det overraskende få som faktisk vet at treningsbloggen til Camilla ble opprettet i forbindelse med nettopp bikinifitness, en sport som tilsynelatende innebærer mye kroppsfokus, ekstreme dietter og strenge og konkrete treningsrutiner.

- Jeg er veldig glad for at folk assosierer meg med noe annet enn akkurat det, for et slikt kroppsfokus er helt det motsatte av hva jeg står for og ønsker å fremme. Jeg er opptatt av å slå et slag for helårskroppen, og har aldri hatt fokus på verken mageruter eller det å gå ned/opp i vekt. For meg handler en aktiv og sunn hverdag om balanse, om glede og om mestring - som like godt kan bety boller med nugatti i sofaen den ene dagen og intervaller på mølla den andre, sier Aastorp Andersen.

En mamma som blogger

- Hva synes sønnene dine om å ha en mamma med en litt utradisjonell jobb?

​- Det er litt snodig, for jeg tror det er først nå at har begynt å forstå hva mamma gjør. Alltid når de har fått spørsmålet, så har pappa vært brannmann og mamma.... tja, vet ikke, sier Camilla og ler.

- Nå har de jo fått sett boken min «Helårskroppen», samt at de vet hva sosiale medier er og har skjønt hva jeg faktisk bruker det til. Det virker som de synes det er gøy, og det er veldig hyggelig!

For i en jobb litt utenom det vanlige er det vanskelig for mange å forestille seg hvordan det er å være sin egen sjef, og det å ha såpass mye frihet at man kan styre og organisere arbeidsdagene akkurat som man selv vil.

FAMILIETID: Sammen med mannen Jørgen Aastorp har Camilla to sønner på 8 og 9 år, og den aktive hverdagen består stort sett av fulle dager med både hockey- og fotballtreninger for begge to. FOTO: Privat
FAMILIETID: Sammen med mannen Jørgen Aastorp har Camilla to sønner på 8 og 9 år, og den aktive hverdagen består stort sett av fulle dager med både hockey- og fotballtreninger for begge to. FOTO: Privat Vis mer

- I dag er det nesten blitt litt nedlatende å si at man har blogging som yrke, rett og slett fordi det er så mange som kimser av det. Men jeg er utrolig stolt av bloggen min, for jeg vet at det kreves både guts og sene kvelder for å lykkes i denne bransjen. Det er heller ikke bare å ta seg fri i helgene og i ferier som mange andre gjør, fordi enhver kanal jeg har på sosiale medier er nødt til å opprettholdes hele tiden.

Camilla prøver likevel å lage egne tidsrammer for seg selv, samtidig som at hun fokuserer på å være «offline» også mentalt når hun ikke jobber.

- Varslene på mobilen min har jeg slått av for lenge siden, for å si det sånn. Å gå rundt å bli varslet hvert eneste minutt tar all tid og all oppmerksomhet. Nå deler jeg opp i bolker og tar flere ting på en og samme gang, sier hun.

Ikke uoppnåelig

Men i et hav av ulike treningsbloggere i alle varianter; hva er det egentlig som gjør at akkurat denne Camillas blogg slår så godt an blant leserne? KK tok en prat med treningsekspert Yngvar Andersen, for å høre hans synspunkter rundt dette.

- Jeg har på ingen måte full oversikt eller detaljert kunnskap om alt Camilla har gjort med bloggen, men på treningsfronten gir hun følgerne sine mange bra og gode metoder - i tillegg til at hun deler raust av egne erfaringer og leverer hyppig påfyll slik at folk kan «bli med» henne på det hun driver med, sier Andersen.

Han tror folk setter pris på at hun er sprek, samtidig som at det hun formidler ikke virker uoppnåelig for andre.

- Camilla virker tro mot konseptet sitt, og er hyppig til stede på mange plattformer. Folk får det de vil ha og det de forventer å få - ofte, sier han.

LES OGSÅ: Jobbskifte eller ikke: Når er det riktig timing?

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer