Emilie Nereng

- Jeg manglet selvkontroll

Emilie Nereng (26) forteller at hun har skammet seg mye, men at hun ikke gidder å fremstå som perfekt når hun ikke er det.

TAP AV KONTROLL: Emile Nereng åpner opp om utfordringer knyttet til mat. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
TAP AV KONTROLL: Emile Nereng åpner opp om utfordringer knyttet til mat. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Vis mer
Publisert

I slutten av august ble det kjent at matinfluenser og ernæringsrådgiver Emilie Nereng (26) skulle selge leiligheten, da hun og samboeren Torgeir Glomnes Johansen hadde bestemt seg for å ende forholdet.

Emilie har vært åpen om at det er tøft å stå i et brudd, og for noen uker siden fortalte hun ved hjelp av Instagrams historiefunksjon at hun hadde tatt på seg litt for mange prosjekter den siste tiden:

- Jeg har en tendens til å glemme at det jeg er gjennom med brudd, flytting, komme på plass i ny leilighet, og å pusse opp denne, krever en enorm mengde energi fra meg, mens jeg velger å ta på meg alle andre prosjekter også, som jeg også synes er gøy. Det har blitt en vanvittig mengde for meg nå, sa hun.

Videre fortalte hun at hun var oppe til klokken 22-23 på kvelden, hvor hun enten pusset opp eller jobbet.

- Jeg har ikke hatt en eneste dag med pause. Jeg kjenner at jeg har vært på randen til å knekke sammen, delte hun åpenhjertig.

Utfordringer med mat

Kort tid etter at Emilie delte utfordringene hun sto i, ble hun syk, og sykemeldt i en uke. I går åpnet hun opp om utfordringer knyttet til mat – noe det satt langt inne å dele, i en Instagram-post.

- En av tingene jeg virkelig forsøkte å ha et bevisst forhold til da jeg gikk inn i en ny, omveltende fase i august, var at jeg ikke ønsket å bruke mat for å døyve følelser. Jeg vet det er fort gjort å enten avstå fra mat for å føle «kontroll», eller å overspise for å unngå å føle.

Til tross for at Emilie hadde en slags plan for slike episoder, og masse kunnskap om det fra både bøker og ernæringsstudier, klarte hun ikke unngå å bruke mat på en negativ måte. Da alt ble for mye for henne, fant hun trøst i kjøleskapet, skriver hun videre.

- Det høres så klisjé og teit ut, men whatever, det føltes sånn. Jeg kunne stå der i timevis og hive i meg mat uten å kjenne noen metthetsfølelse. For meg var kanskje skamfølelsen det verste – at jeg, med ernæringsbakgrunn, ikke visste bedre og manglet selvkontroll. En «selvkontroll» jeg klarte å beherske på dagtid dagen etter, da jeg tenkte det var lurt å bøte på gårsdagens overspising. Et trist mønster som gir hverken kontroll, bedre selvfølelse eller bedre livskvalitet.

Vil ikke fremstå som perfekt

Det åpenhjertige innlegget postet hun bevisst på verdensdagen for psykisk helse.

- Jeg tror ikke dere aner hvor kjipt og vanskelig det føles for meg å «si det høyt», men jeg gidder ikke fremstå som den perfekte matprofilen og ernæringsrådgiveren når jeg ikke er det.

Videre skriver Emilie at hun raskt tok kontakt med psykolog for å få hjelp til å håndtere følelser på en annen måte, noe som var til hjelp. Men hun legger ikke skjul på at alt ble bedre da hun fikk det bedre.

- Når jeg ler, har det gøy, slapper av og henger med folk, stresser jeg ikke et sekund med mat, og når jeg kommer hjem og er alene trives jeg så godt nå. Mat har fått tilbake sin opprinnelige funksjon i hverdagen min – nemlig å gi meg næring til både kropp og sjel, og være noe som gir meg rom til å være kreativ.

En erfaring rikere

Emilie håper at hun takket være denne erfaringen, kanskje kommer til å takle utfordringene bedre om hun havner i en ny, vanskelig periode i livet.

- Nå velger jeg å se på dette med et mindre skamfullt blikk, og heller med et litt stolt et: Jeg er blitt en erfaring rikere, som jeg tror gjør meg til en bedre ernæringsrådgiver og et mer forståelsesfullt medmenneske. Fuck de som måtte dømme meg for det, avslutter hun.

- Ta tak i selve problemet

Karoline Steenbuch Lied har tidligere uttalt seg om følelsesstyrt spisemønster:

- Mitt viktigste råd er å ta tak i selve problemet. Vektoppgang eller vektnedgang kan ofte være et symptom på selve problemet. Kartlegging av risikosituasjoner, økt bevisstgjøring rundt selve problemet og større forståelse for når man har et uhensiktsmessig spisemønster, vil gjøre det lettere å ta tak i det hele, og se hvilke endringer som må gjøres.

Mange lener seg på viljestyrke for å unngå å småspise usunn mat, for eksempel, men Steenbuch Lied understreker at viljestyrken kan bli sliten:

- Sånn sett er det bare en begrenset ressurs. For de fleste vil det også være nyttig å få støtte og oppfølging fra andre i en sånn prosess.

KK har vært i kontakt med Emilie, som ikke ønsker å uttale seg i saken.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer