Utbrent:

- Jeg sa ja til alle og kalte det positivt stress

Hanne (43) skjønte ikke selv hvor sliten hun var. Hun var høy på livet og opptatt av å hjelpe. Så smalt det.

MØTTE VEGGEN: - Til slutt gikk det ikke lenger. Kroppen klarte ikke å følge med på alt hodet ville. FOTO: Emilie Tallakstad
MØTTE VEGGEN: - Til slutt gikk det ikke lenger. Kroppen klarte ikke å følge med på alt hodet ville. FOTO: Emilie Tallakstad Vis mer
Publisert

Hanne Smukkestad bor i Svarstad i Vestfold og Telemark med samboer og tre barn i alderen to til sytten år. Om få måneder kommer boka hennes ut. Den har Hanne skrevet etter at hun selv gikk på en smell for fem år siden.

I boka «Sterk og Fri. 10 steg til ro, balanse og overskudd i en travel hverdag» forteller Hanne om hva som skjedde og hva hun gjorde for å komme tilbake i balanse etter at hun møtte veggen. Hun sier at denne kunnskapen er ferskvare, og at hun hele tiden må jobbe med seg selv, for ikke å gå i samme fella igjen.

– Jeg kalte det positivt stress, og trodde jeg måtte si ja til alt og alle. Kalenderen var fullpakket og jeg følte at jeg alltid hadde dårlig tid for å rekke alt jeg skulle. Både på jobb og privat.

- Til slutt gikk det ikke lenger. Kroppen klarte ikke å følge med på alt hodet ville. Jeg måtte gå til fastlegen, som ga meg beskjed om å ta det med ro og sykmeldte meg i 14 dager. Den gangen ante jeg ikke at det skulle ta over et halvt år før jeg var tilbake i full jobb igjen, forteller Hanne.

Hadde proppfull kalender

Hanne vokste opp med mamma, pappa og storebror. Hun har alltid vært en aktiv jente, og det forandret seg ikke da hun ble voksen. Hanne utdannet seg til vernepleier, og tok senere utdanning som yogainstruktør. Etter det jobbet hun en periode på treningssenter, før hun gikk tilbake til jobben som vernepleier.

– Jeg fortsatte å trene masse, og ga alt. Jeg kunne ikke gjøre noe halvveis, måtte prestere på alle arenaer. Var en typisk «flink pike», forteller Hanne.

– Jeg hadde også litt med meg i bagasjen, blant annet hadde jeg mistet en tidligere kjæreste. At han døde da jeg var 21 år gikk hardt innpå meg.

Hanne traff en ny mann, giftet seg og fikk to barn. I 2013 ble hun skilt. Barna var åtte og ti år og bodde hos henne, med vanlig besøksordning hos faren.

Hun jobbet fullt, kjøpte eget hus og kjørte barna til og fra fritidsaktiviteter. Dessuten hadde de både ponni og hund. Hanne kjente at døgnet hadde for få timer, men innså ikke at det var hun som hadde for mye å gjøre.

RO: Hanne likte følelsen av å være uunnværlig, men innser nå at ingen er det. FOTO: Emilie Tallakstad
RO: Hanne likte følelsen av å være uunnværlig, men innser nå at ingen er det. FOTO: Emilie Tallakstad Vis mer

Var alltid tilgjengelig

Hanne hadde en krevende jobb, der hun også gikk med vakttelefon døgnet rundt. Hun var vant til alltid å være tilgjengelig, og trodde ikke de andre ville klare seg uten henne. Hun likte jobben og syntes arbeidsoppgavene var interessante og spennende, og klaget aldri.

– Jeg likte egentlig den følelsen av å være uunnværlig og skjemte nok de andre litt bort med alltid å være tilgjengelig. Ordet nei fantes ikke i mitt vokabular den gangen, sier Hanne.

– Når barna var ferdig på skolen og jeg kom hjem fra jobb, var det å kaste i seg mat, før vi dro i stallen til ponnien. Der tilbrakte vi omtrent tre timer seks dager i uka. Innimellom alt dette var det fotball for barna, det var dugnader, kakebaking og alt som hører med når man har barn. I tillegg skulle hunden ha turer og stell og jeg ville også trene så mye som mulig.

– Vi nærmest bodde i bilen med våre sekker og poser, for å spare tid mellom alle gjøremålene, sier Hanne.

NYTT LIV: Yoga er en av mestringsmekanismene i Hannes nye liv. FOTO: Emilie Tallakstad
NYTT LIV: Yoga er en av mestringsmekanismene i Hannes nye liv. FOTO: Emilie Tallakstad Vis mer

Hun løp og løp i hamsterhjulet, og kalte det positivt stress. Rundt seg så hun mange kvinner som løp fra det ene og virket stressa og misfornøyde, og mente at disse damene var utsatt for negativt stress. Hanne valgte å ta et fordypningkurs i yoga ved stress og utbrenthet for å kunne hjelpe andre. Dette var i november 2016. En måned senere var det game over.

Satte på bremsen

– Første kurshelgen var i Oslo i desember 2016. Jeg bodde på hotell og sov sammenhengende i 14 timer. Hjemme hadde jeg nesten ikke klart å roe meg ned så jeg fikk sove i det hele tatt. Jeg gikk på høygir og tok meg aldri tid til å puste med magen. Den helgen ble vendepunktet, forteller Hanne.

– Jeg har en super fastlege, som fulgte meg opp videre. Jeg var skamfull, men skjønte at jeg måtte sove om natten hvis jeg skulle fungere på dagtid, og jeg aksepterte å bruke sovemedisiner en periode.

Da Hanne ble sykmeldt 14 dager, lurte hun på hva i all verden hun skulle finne på med så mye fritid. Kanskje hun kunne jobbe litt hjemmefra? Hun gikk fort bort fra den tanken. Legen oppfordret henne til å gjøre ting hun hadde lyst til. Hun lærte seg å leve saktere ved å lytte til kroppen.

I stedet for alltid å gjennomføre den planlagte løpeturen på en mil, var hun fornøyd med en roligere gåtur. Planene kunne forandret underveis, uten at det var et nederlag. Hun tilbrakte mye tid i stallen, og både dyr og natur var viktig da Hanne skulle senke tempoet. Samtidig brukte hun mange av verktøyene hun hadde lært på kurset i yoga ved stressutbrenthet.

– At det var meg selv jeg skulle hjelpe, hadde jeg ingen anelse om. Men sånn ble det, sier Hanne.

– I samarbeid med fastlegen begynte jeg forsiktig å jobbe igjen etter noen måneder. Jeg økte fra 20 prosent til jeg var oppe i full stilling etter sju måneder. Det var tøft å være sykmeldt, og det ble mye snørr og tårer mens jeg var i prosessen med å roe ned. Men det måtte til for at jeg skulle komme hel ut på den andre siden.

Livsstilen er ferskvare og må vedlikeholdes

– Det viktigste jeg lærte var å si nei. Å innse at jeg ikke er uunnværlig. Det var hardt, for det er mye mer behagelig å si ja. Jeg ble møtt med ulike reaksjoner, ikke alle var like positive, sier Hanne.

– Noen ganger sier jeg at jeg skal svare i morgen. Da unngår jeg å bli liggende våken og angre på et impulsivt ja til noe jeg kanskje ikke har lyst og ork til å gjøre. Jeg fikk flere aha-opplevelser underveis, da jeg forsto hva stress er og hva det gjør med kropp og hode.

- Jeg har skjønt hva stress er og hva det gjør med kropp og hode. FOTO: Emilie Tallakstad
- Jeg har skjønt hva stress er og hva det gjør med kropp og hode. FOTO: Emilie Tallakstad Vis mer

Hanne jobber aktivt med ikke å være i alarmberedskap hele tiden. Hun fokuserer mest mulig på nåtid, uten å tenke på fortid og fremtid samtidig, og prøver å unngå bekymringer for ting som trolig ikke kommer til å skje. Hun legger vekt på å ta seg tid til å puste dypt med magen, før ble det overfladisk bryst og få dype åndedrag. Mindfulness hjelper henne til å være til stede her og nå, og Hanne har sagt farvel til den flinke piken. Hun har akseptert at noen hendelser bare skjer, uten at hun kan forandre det.

Hanne går mot strømmen når det er nødvendig. Hun tar sine egne valg, selv om det i øyeblikket kanskje er mer komfortabelt å følge de andre. Den dårlige samvittigheten har hun klart å kvitte seg med, det har også tatt tid. Fastlegen har fulgt henne opp hele veien.

Hanne er fortsatt en travel dame, men er nå bevisst på hva hun velger å bruke tid på. Hun forklarer at hun lytter til kroppens signaler, slik unngår hun å stresse. Og hun må hele tiden minne seg selv på å holde den nye livsstilen vedlike.

Alle disse verktøyene blir nøye beskrevet i boka til Hanne. Hun har selv har erfart hva som funker, og håper andre flinke piker og travle damer også vil ha nytte av tipsene. Hun beskriver i boka også en rekke yogaøvelser som alle kan gjøre uten forkunnskaper.

For Hanne har yoga vært et viktig verktøy gjennom hele prosessen. Det trenger ikke å være en lang yogaøkt hver gang, kanskje holder det å ligge å være bevisst på pusten i ti minutter. Litt er bedre enn ingenting, og som Hanne sier:

– Bare rull ut matta!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer