NORGES STERKESTE KVINNE ER VEGANER: Janne forteller til KK at hun ble veganer for omtrent et år siden. FOTO: Privat
NORGES STERKESTE KVINNE ER VEGANER: Janne forteller til KK at hun ble veganer for omtrent et år siden. FOTO: PrivatVis mer

Norges sterkeste kvinne

- Jeg spiste nok opp mot en kilo kyllingfilet om dagen

Janne Grandalen (41) kan smykke seg med tittelen «Norges sterkeste kvinne». I fjor ble hun veganer og føler seg sterkere enn noen gang.

- På det «verste» spiste jeg nok opp mot en kilo kyllingfilet om dagen ja, sier Janne Grandalen fra Grimstad til KK.

Hun snakker om kostholdet hun hadde før hun ble veganer for omtrent et år siden. Da hun kom til et punkt hvor hun hadde spist sin siste kyllingfilet. Mer om det siden. Først litt mer om idrettskarrieren.

Janne har nemlig vunnet konkurransen Norges sterkeste kvinne fem ganger i fire ulike vektkategorier, hun er norgesmester i grep (ulike øvelser som måler grepsstyrken), og i 2014 kunne hun titulere seg som Verdens sterkeste kvinne under 70 kilo.

I tillegg til treningen, som nå dreier seg om Strongwoman-konkurransene holder hun foredrag og jobber i et et innovasjonsselskap, har samboer og er mamma til Saga på tre år. Og så er hun veganer. Sistnevnte gjør henne til en sjelden fugl i eget miljø, som hun betegner som en «ganske kjøttglad gjeng».

- Jeg har trent styrke aktivt i 22 år. I over tjue av dem handlet det meste om å få i seg nok proteiner.

- I mange år drev jeg med kroppsbygging, og da hadde jeg et proteininntak på rundt 200-250 gram om dagen, som er veldig høyt, forteller Janne til KK.

I tillegg til store mengder magert kjøtt og tunfisk, supplerte hun med proteinpulver i havregrøt og smoothies for å øke inntaket ytterligere, absolutt ikke unormalt for utøvere innen styrkeidretter.

NORGES STERKESTE KVINNE: Ikke alle kan smykke seg med denne tittelen, men Janne har hentet hentet hjem trofeet flere ganger, her i 2013. Foto: Privat
NORGES STERKESTE KVINNE: Ikke alle kan smykke seg med denne tittelen, men Janne har hentet hentet hjem trofeet flere ganger, her i 2013. Foto: Privat Vis mer

- Da jeg gikk over til å trene mot Strongwoman økte jeg karbohydratinntaket noe, men det var fortsatt mye animalsk protein, forteller Janne som ble mamma i 2016.

Under graviditeten fikk hun vondt. Veldig vondt. Hele kroppen verket, hun fikk bekkenløsning og en følelse av at kroppen ikke hang sammen.

- Jeg kjente ikke kroppen min igjen. Jeg håpet selvfølgelig at smertene ville slippe taket etter fødselen slik at jeg kunne komme i form igjen, men slik ble det ikke. Smertene vedvarte, forteller Janne.

Kroppen virket ikke lenger

Selv å kjøre bil gjorde at knærne verket etter bare noen minutter i samme stilling. Janne presser seg til noe trening, men bestemmer seg for å legge opp etter NM i 2018. Treningen gjør for vondt, kroppen virker ikke lenger. Hun tenker hun ikke kan fortsette på denne måten.

- Jeg oppsøkte selvsagt lege for en rekke tester, sier Janne.

Etterhvert får hun diagnosen fibromyalgi, betegnelsen på smerter som oppstår i ledd og muskler, hvor årsaken er ukjent.

- Det var fryktelig tungt. Jeg begynte å tenke at dette kanskje ikke går over. At dette er noe jeg må leve med. Det skremte meg veldig, sier Janne.

Vendepunktet kommer 30. juli 2018. Ja, for hun har en konkret dato for når det snudde.

- Jeg lå på sofaen og så gjennom Netflix-katalogen, forteller Janne.

Hun lander på en dokumentar med tittelen «What the health». En amerikansk, omdiskutert dokumentar som refser både matvare- og legemiddelindustrien og oppfordrer til et plantebasert kosthold.

- Det ble sagt at to uker med plantebasert kost ville kunne hjelpe mot smerter i kroppen. «Det skal jeg klare» tenkte jeg. Jeg hadde ingenting å tape på å prøve, forteller Janne.

Dagen etter kuttet hun ut kjøtt fra lunsjboksen, og blandet risen med ulike grønnsaker og bønner i stedet.

- Etter fem dager kunne jeg halvere inntaket av smertestillende. Ti dager senere var smertene så godt som borte, sier Janne som ikke har «sett seg tilbake» siden den julikvelden i fjor.

Ikke mistet muskler

Formen er tilbake, treningen er tilbake - ja, livet er tilbake. Nå kan hun også være den aktive mammaen hun vil være. Og i motsetning til hva en del treningskamerater fryktet da hun la om kostholdet - har hun ikke gått nevneverdig ned i vekt eller mistet muskelmasse.

- Nei, men jeg har hele tiden sørget for å få i meg nok næring, sier Janne som spiser vegansk, det betyr at hun ikke spiser noen animalske produkter overhodet.

Hun passer også på å ta tilskudd av B-vitamin og, D-vitamin om vinteren og plantebasert Omega 3 og 6.

- Jeg syns det har gått overraskende greit. Men det er klart, nå opplevde jo jeg en veldig god effekt av å legge om, og det motiverer jo til å fortsette, forklarer Janne som også påpeker at hun etter årevis med trening og konkurranse har god kunnskap om kosthold.

- Jeg er vant til å sette sammen måltider etter næringsinnhold, så det var ikke spesielt krevende for meg, sier hun.

STERK I KLYPA: Janne er norgesmester i grepsstykre. Her ser du hvorfor. Foto: Privat
STERK I KLYPA: Janne er norgesmester i grepsstykre. Her ser du hvorfor. Foto: Privat Vis mer

En vanlig «matdag» kan bestå av havregrøt til frokost, frukt til mellommåltid, rester fra en grønnsaksgryte til lunsj, før middag som ofte inneholder pasta , potet eller ris i kombinasjon med for eksempel en tomatisert saus eller en hjemmelaget gryte av noe slag. Plantebaserte burgere er også populært, og Janne forteller at hun stadig utvider repertoaret og oppdager nye smaker.

- Til kvelds kan det bli en smoothie med havregryn, banan, soyaproteinpulver, frosne bær og vann, forteller Janne.

Samboer og barn følger ikke helt det samme kostholdet som Janne, men sier ikke nei til vegetariske løsninger innimellom. Mye av det Janne lager kan enkelt suppleres med kjøtt eller fisk dersom det er ønskelig. Janne forteller at hun opplever stor interesse fra treningskamerater og bekjente i sosiale medier som ønsker å spise «grønnere», både med tanke på helsa og miljøet.

TILBAKE I TET: Fra premieseremonien i NM i grep i 2019. - Min første NM-tittel som veganer, forteller Janne stolt. Foto: Privat
TILBAKE I TET: Fra premieseremonien i NM i grep i 2019. - Min første NM-tittel som veganer, forteller Janne stolt. Foto: Privat Vis mer

- Mange er positive og nysgjerrige på hva det å være veganer innebærer, men en del tenker at det blir for krevende å gjennomføre eller at de ikke ønsker å kutte ut kjøtt og fisk helt. Jeg har ikke noe mål om presse andre til å spise på samme måte, men deler gjerne min erfaring med dette kostholdet sier Janne som også er opptatt av det etiske ved å spise grønt.

- Jeg syns det er en tilleggsmotivasjon å tenke på at jeg ikke utsetter dyr for lidelse med mitt kosthold, sier Janne oppriktig.

Hun tror det vil bli langt flere som velger som henne i årene som kommer. Allerede merker hun at utvalget av vegetariske produkter stadig blir større i dagligvarebutikkene.

- Noen kaller dette kostholdet for ekstremt, men det opplever jeg ikke at det er. Det kan være utfordrende på restauranter, men hjemme har det blitt en rutine, og jeg tar også med meg noe mat dersom vi skal på besøk. Man kan ikke bare spise tilbehør til mat ment for kjøttspisere, forklarer Janne.

I disse dager er det omtrent et år siden hun la om kostholdet. Hun lengter ikke tilbake til «gamledager».

- Jeg føler meg i toppform, ja, like lett og sterk i kroppen som da jeg var tjue, sier Janne entusiastisk.

SÅ GLAD BLIR MAN: Av å vinne konkurranser igjen. Her har Janne vunnet "Norges sterkeste kvinne"-konkurransen i mai i år. Foto: Privat
SÅ GLAD BLIR MAN: Av å vinne konkurranser igjen. Her har Janne vunnet "Norges sterkeste kvinne"-konkurransen i mai i år. Foto: Privat Vis mer

Opplevelsen av å bli kvitt smertene og å føle at kroppen fungerer igjen gjør at hun ikke bare har fornyet energi på trening, men også på andre områder i livet.

- Jeg føler meg takknemlig, og at livet rett og slett er veldig bra, sier Janne entusiastisk.

Nå trener hun mot konkurransen "Norges sterkeste" i oktober, og har også for første gang i livet begynt å løpe.

- Jeg trodde aldri det var noe for meg, men nå elsker jeg det, sier Janne som planlegger å delta i sitt første halvmaraton allerede i september.

At hun for et drøyt år siden var så preget av smerter at selv det å stå oppreist var smertefullt er heldigvis nå bare et vondt minne. Janne håper den gode formen varer, og gleder seg over hver dag i sin nye livsstil som norges sterkeste veganer.

- Kan være meget sunt

Anette Skarpaas er klinisk ernæringsfysiolog og påpeker at for de aller fleste vil det å spise mer frukt og grønt være gunstig for helsen.

- Studier viser at inntak av frukt, grønnsaker og bær beskytter mot en rekke sykdommer som hjerte- og karsykdom, diabetes og noen kreftformer. Disse matvarene har høyt næringsinnhold og lav energitetthet, og er dermed noe vi kan og bør fråtse i. For personer som spiser kjøtt kan det å redusere på mengde rødt kjøtt og erstatte deler med plantekost gi helsegevinst. Halvèr gjerne kjøttmengden og legg til bønner og mer grønnsaker, oppfordrer ernæringsfysiologen.

Ønsker man å legge om til et vegansk kosthold mener hun man bør være ekstra bevisst på næringsinntaket.

- Dersom du skal gå for et kosthold uten meieriprodukter, egg, fisk, sjømat og kjøtt er det spesielt et vitamin som du på sikt får mangel på, og som du må ta tilskudd av, nemlig B12, sier Skarpaas.

- Symptomene kommer som regel etter noen måneder, fordi vi har et lager av det, så det lønner seg å begynne med B12-tilskudd med en gang du blir veganer sier Skarpaas.

- Hva er din faglige mening om et slikt kosthold?

- Dersom kostholdet er sunt og variert med blant annet grove kornprodukter, frukt, bær, grønnsaker, erter, bønner, linser, plantemelk, nøtter og med kilder til umettede fettsyrer som for eksempel avokado, rapsolje og olivenolje, så kan kostholdet være svært sunt og inneholde tilstrekkelig med vitaminer og mineraler.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: