Influenser Madeleine Pedersen (26) fra Moss har over 90 000 følgere på Instagram. Hun forteller til KK at influenser-landskapet har endret seg til det bedre de siste par årene.
– Det går i riktig retning. Før var det viktig å vise det perfekte liv, det perfekte alt.
En nylig lovendring i Norge, som fikk oppmerksomhet også utenfor landegrensene, krever at all reklame med retusjerte kropper skal merkes. Det gjelder også influensere. At store profiler nå også hiver seg på trenden, tror Pedersen kan være med på å skape presedens i bransjen.
– Det hjelper at profiler bruker stemmen sin og viser det uperfekte, men ekte bilder av hvordan kroppen og livet er, sier hun.
Hun håper at det vil være et signal om at man er god nok som man er.
– Jeg tror at vi rett og slett er lei et retusjert liv, og søker etter det ekte som vi kan kjenne oss igjen i. Man får et bedre forhold til følgerne sine på den måten. Det er fint at folk endelig forstår det.
Hun har selv vært der. Da hun var yngre, ville hun fjerne fregnene sine.
– Jeg «glattet ut» huden min så mye at jeg til slutt så meg blind på hvor mye jeg dekket den til. På et tidspunkt ville jeg fjerne fregnene mine i håp om at huden skulle se ut som «alle» andre sin.

– Som mor til en syvåring er det skremmende


Da Marita fikk MS, ba hun ektemannen forlate henne
- Det norske idealet har alltid vært mer girl next door
Det er mange år siden, og i dag elsker hun fregnene sine, forteller hun.
Madeleine er født med mikroti, en sjelden, medfødt lidelse der ett eller begge ørene er mangelfullt utviklet – i hennes tilfelle høyre øre. Hun gikk gjennom flere operasjoner for å rekonstruere øret, og tror det har hjulpet henne å være født annerledes.
– Så at det naturlige nå er blitt mer populært, gjør meg selvfølgelig ekstra glad.
Skjønnhetsekspert og influenser Silvany Bricen er glad for at samfunnet er i endring, men sier at det er viktig at man fortsetter å fremme mangfold når det gjelder kropp og utseende.
– Medienes søkelys på kjendisenes kosmetiske operasjoner har gjort at vi ikke lenger er like «blendet» av det polerte skjønnhetsidealet. Det norske idealet har uansett alltid vært mer girl next door enn prom queen, sier hun.

Rundt halvparten av oss sliter med voksen-kviser

Helt usminket og nakent tror hun imidlertid ikke det blir med det første. Kanskje aldri.
– Vi som forbrukere liker jo å bli inspirert til å leke oss med utseende – og å drømme.
– Jeg personlig blir nok mest påvirket av den kontakten jeg har med følgerne mine som deler utfordringer og problemer når det kommer til hud og hår. Å se så mange av forskjellig etnisk opphav er noe jeg blir rørt av. Skjønnhet er så individuelt. Det må idealet også være.
Bricen tror koronakrisen har dreid skjønnhetsidealet i retning mot det mer naturlige.
– Rutinene skal være enkle, og vi har fått et helsefokus vi ikke hadde tidligere. På den måten har koronakrisen samlet oss og lært oss at inkludering er det som gjelder, sier hun.
– Det er noe mer enn en trend. Sterke stemmer og personligheter er blitt inkludert i skjønnhetsidealet, ikke bare det ytre. Det er bra.

Slik endrer huden seg i 20-, 30-, 40- og 50-årene

Mer upolerte nå enn før
Skjønnhetsekspert og makeupartist Tone Skipa forteller om et langt mer transparent og gjennomskinnelig uttrykk i skjønnhetsinfluenserverdenen. Hun tror sminkevideoer på sosiale medier er hovedgrunnen til at de fleste skjønnhetsinfluensere er mer upolerte nå enn før.
– Ofte starter disse sminkevideoene nettopp med et nakent ansikt, og det er blitt viktig å vise både før- og etterbilder. Da nytter det jo ikke med retusjerte ansikter, sier hun.
Skipa tror også at influenserne i større grad lytter til følgerne sine og hva de vil ha.
– Og selv om de vil ha inspirasjon og noe å strekke seg etter, så må det være av den realistiske sorten. I tillegg har influenserne fått mer kunnskap, og mange er opptatt av å fremme mer «grønne» verdier. Da er ikke retusjerte bilder like heldig. Internasjonale trender som «no makeup-makeup» og produsenter med Instagram-vennlige produkter tror jeg også påvirker.

Kort tid etter at Ninni mistet ektemannen, fant hun et brev i skapet

Hun hyller skjønnhetsinfluenserne for å vise både hyperpigmentering, porer, skjoldete hud, skjeve bryn, rosacea og andre ujevnheter.
– Det er jo slik vi alle er, og de er forbilder ikke bare for forbrukere, men for andre influensere. Det har også vist seg å være gull for leverandørene, og påvirker hele bransjen.