Sosiale medier:

– Jeg tror at vi rett og slett er lei et retusjert liv

Det er en stund siden retusjerte bilder var normalen i sosiale medier. Nå viser skjønnhetsinfluenserne hyperpigmentering, uren hud, arr og annet de tidligere gjerne skjulte.

SOSIALE MEDIER: En nylig lovendring i Norge krever at all reklame med ­retusjerte kropper skal merkes. FOTO: Madeleine Pedersen
SOSIALE MEDIER: En nylig lovendring i Norge krever at all reklame med ­retusjerte kropper skal merkes. FOTO: Madeleine Pedersen Vis mer
Publisert

Influenser Madeleine Pedersen (26) fra Moss har over 90 000 følgere på Instagram. Hun forteller til KK at influenser-­landskapet har endret seg til det bedre de siste par årene.

– Det går i riktig retning. Før var det viktig å vise det perfekte liv, det perfekte alt.

En nylig lovendring i Norge, som fikk oppmerksomhet også utenfor landegrensene, krever at all reklame med ­retusjerte kropper skal merkes. Det gjelder også influensere. At store profiler nå også hiver seg på trenden, tror ­Pedersen kan være med på å skape presedens i bransjen.

– Det hjelper at profiler bruker ­stemmen sin og viser det uperfekte, men ekte bilder av hvordan kroppen og ­livet er, sier hun.

Hun håper at det vil være et signal om at man er god nok som man er.

– Jeg tror at vi rett og slett er lei et retusjert liv, og ­søker ­etter det ekte som vi kan kjenne oss igjen i. Man får ­et bedre forhold til følgerne sine på den måten. Det er fint at folk endelig ­forstår det.

Hun har selv vært der. Da hun var yngre, ville hun fjerne fregnene sine.

– Jeg «glattet ut» huden min så mye at jeg til slutt så meg blind på hvor mye jeg dekket den til. På et tidspunkt ­ville jeg fjerne fregnene mine i håp om at huden skulle se ut som «alle» andre sin.

Madeleine Pedersen ble født uten høyre øye grunnet mikroti. – Det har hjulpet meg å være annerledes, sier hun. FOTO: Madeleine Pedersen
Madeleine Pedersen ble født uten høyre øye grunnet mikroti. – Det har hjulpet meg å være annerledes, sier hun. FOTO: Madeleine Pedersen Vis mer

- Det norske idealet har alltid vært mer girl next door

Det er mange år siden, og i dag elsker hun fregnene sine, forteller hun.

Madeleine er født med mikroti, en sjelden, medfødt ­lidelse der ett eller begge ørene er mangelfullt utviklet – i hennes tilfelle høyre øre. Hun gikk gjennom flere ­operasjoner for å rekonstruere øret, og tror det har ­hjulpet ­henne å være født annerledes.

– Så at det naturlige nå er blitt mer populært, gjør meg selvfølgelig ekstra glad.

Skjønnhetsekspert og influenser ­Silvany Bricen er glad for at samfunnet er i endring, men sier at det er viktig at man fortsetter å fremme mangfold når det gjelder kropp og utseende.

– Medienes søkelys på kjendisenes kosmetiske operasjoner har gjort at vi ikke lenger er like «blendet» av det ­polerte skjønnhets­idealet. Det norske idealet har uansett alltid vært mer girl next door enn prom queen, sier hun.

Silvany Bricen mener at skjønnhetsidealet er blitt mer naturlig. FOTO: Privat
Silvany Bricen mener at skjønnhetsidealet er blitt mer naturlig. FOTO: Privat Vis mer

Helt usminket og nakent tror hun imidlertid ikke det blir med det første. Kanskje aldri.

– Vi som forbrukere liker jo å bli inspirert til å leke oss med utseende – og å drømme.

– Jeg personlig blir nok mest påvirket av den kontakten jeg har med følgerne mine som deler utfordringer og ­problemer når det kommer til hud og hår. Å se så mange av forskjellig etnisk opphav er noe jeg blir rørt av. ­Skjønnhet er så individuelt. Det må idealet også være.

Bricen tror koronakrisen har dreid skjønnhetsidealet i retning mot det mer naturlige.

– Rutinene skal være enkle, og vi har fått et helsefokus vi ikke hadde tidligere. På den måten har koronakrisen samlet oss og lært oss at inkludering er det som ­gjelder, sier hun.

– Det er noe mer enn en trend. Sterke stemmer og personligheter er blitt inkludert i skjønnhetsidealet, ikke bare det ytre. Det er bra.

Tone Skipa tror den uperfekte trenden er noe mer enn en trend. FOTO: Astrid Waller
Tone Skipa tror den uperfekte trenden er noe mer enn en trend. FOTO: Astrid Waller Vis mer

Mer upolerte nå enn før

Skjønnhetsekspert og makeupartist Tone Skipa ­forteller om et langt mer transparent og gjennom­skinnelig uttrykk i skjønnhetsinfluenserverdenen. Hun tror sminkevideoer på sosiale medier er hovedgrunnen til at de fleste skjønnhetsinfluensere er mer upolerte nå enn før.

– Ofte starter disse sminkevideoene nettopp med et nakent ansikt, og det er blitt viktig å vise både før- og ­etter­bilder. Da nytter det jo ikke med retusjerte ­ansikter, sier hun.

Skipa tror også at influenserne i større grad lytter til følgerne sine og hva de vil ha.

– Og selv om de vil ha inspirasjon og noe å strekke seg etter, så må det være av den realistiske sorten. I tillegg har influenserne fått mer kunnskap, og mange er opptatt av å fremme mer ­«grønne» verdier. Da er ikke retusjerte bilder like heldig. Internasjonale trender som «no makeup-­makeup» og produsenter med Instagram-­vennlige produkter tror jeg også påvirker.

Den svenske influenseren Sofia Grahn fronter det hun kaller skin realness til sine snart 100 000 følgere. FOTO: @isofiagrahn/Instagram
Den svenske influenseren Sofia Grahn fronter det hun kaller skin realness til sine snart 100 000 følgere. FOTO: @isofiagrahn/Instagram Vis mer

Hun hyller skjønnhets­influenserne for å vise både ­hyperpigmentering, porer, skjoldete hud, skjeve bryn, rosacea og andre ujevnheter.

– Det er jo slik vi alle er, og de er forbilder ikke bare for for­brukere, men for andre ­influensere. Det har også vist seg å være gull for leveran­dørene, og påvirker hele ­bransjen.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer