Styrkeløft

- Jeg var redd for å få kommentarer på vekta mi

Flere ganger har Verdensmester Hildeborg (39) sultet seg før konkurranser fordi hun har gruet seg sånn til innveiing.

STYRKELØFT: Hildeborg har verdensrekorden i benkpress. Foto: Privat
STYRKELØFT: Hildeborg har verdensrekorden i benkpress. Foto: Privat Vis mer
Publisert

Hildeborg Juvet Hugdal (39) løfter trolig mer enn de fleste mannfolka på treningssenteret ditt. Hun har verdensrekorden i benkpress – med utrolige 230 kilo, i vektklassen 84 kilo+.

At Hildeborg skulle holde på med styrkeløft, skjedde ved en ren tilfeldighet. Hun spilte håndball fra hun var syv år, og da hun var på håndballcup ble hun kjent med Hege Høiland som var på landslaget i styrkeløft, og Dietmar Wolf som var landslagstrener. Den da 13 år gamle Hildeborg tenkte at det kunne være en god idé – slik at hun ble enda sterkere på håndballbanen.

- Jeg var i de rette hender fra starten av. Jeg fikk god, teknisk veiledning, og de så nok at jeg hadde talent for det. Jeg har alltid hatt mye «power» i meg, sier hun.

Gikk på en smell

Som 15-åring deltok Hildeborg på sitt første stevne, hvor hun satte norgesrekord for ungdom, med 57,5 kilo i benkpress. Det tok ikke lang tid før hun var en del av landslaget for juniorer.

- Jeg holdt fortsatt på med håndball frem til jeg var 20 år. Da kom jeg til et veiskille hvor jeg skjønte at jeg måtte velge. Styrkeløft ble det naturlige valget, da jeg hadde mer fremgang der.

VALGTE STYRKELØFT: Etter hvert måtte Hildeborg gi seg med håndball, og satse alt på styrkeløft. Foto: Nicholas Oscar van Eck
VALGTE STYRKELØFT: Etter hvert måtte Hildeborg gi seg med håndball, og satse alt på styrkeløft. Foto: Nicholas Oscar van Eck Vis mer

Styrkeløft omfatter øvelsene benkpress, markløft og knebøy. Den som løfter flest kilo totalt i de tre øvelsene, vinner.

I 2006 ble Hildeborg verdensmester i styrkeløft for første gang. Konkurransen ble avholdt på hjemmebane i Stavanger, og hun er overbevist om at heiarop fra nære og kjære ga henne det lille ekstra. Men etter konkurransen, gikk hun på en smell.

- Jeg taklet ikke så bra all oppmerksomheten, og det ble mye press med studier og eksamener, i tillegg til all treningen. Det ble en tung periode hvor jeg bare gråt da jeg var på trening. All gnist og motivasjon var borte, og jeg måtte virkelig jobbe hardt for å finne tilbake til gleden ved det.

Vanskelig etter graviditet

Det løsnet etter hvert. Hildeborg fant tilbake til treningsgleden, og vant EM i 2008 og 2009. Men da hun fikk barn i 2011, var det krevende å komme tilbake i samme form.

- Jeg var så dårlig, derfor ble det et langt treningsopphold, og jeg tenkte at karrieren var over. Men det som er gøy, er at kroppen har muskelminne. Styrken kom gradvis tilbake, men jeg slet litt med bekkenet.

Fire år etter at sønnen ble født, ble Hildeborg gravid igjen. Denne gangen klarte hun å trene lenger ut i svangerskapet.

- Jeg var i VM da jeg var gravid i uke 10, sier hun med en latter.

TO BARN: Hildeborg sammen med barna sine. Foto: Privat
TO BARN: Hildeborg sammen med barna sine. Foto: Privat Vis mer

Ble alenemor

Etter at datteren kom til verden, og Hildeborg begynte å trene igjen, følte hun seg sterkere enn noen gang.

- Jeg hadde fått gnisten tilbake – jeg følte ikke at jeg var ferdig, så det var lettere å komme tilbake denne gangen. Det som ikke var så enkelt, var å få logistikken til å gå opp.

Hildeborg ble nemlig alene om omsorgen for barna kort tid etter at datteren ble født. Kabalen med to barn, fulltidsjobb og trening, er krevende. I hvert fall med bekkenplager og smerter i korsryggen som kom snikende.

- Men dersom motivasjonen er der, har du mer å gå på, sier den beintøffe dama fra Sauda.

TUNGE LØFT: Å løfte tungt, er noe av det beste Hildeborg vet. Foto: IPF (international powerlifting federation)
TUNGE LØFT: Å løfte tungt, er noe av det beste Hildeborg vet. Foto: IPF (international powerlifting federation) Vis mer

Styrkeløft er en idrett som ikke får så mye oppmerksomhet. Til tross for en svært imponerende liste med topplasseringer og verdensrekorder, er det ikke en idrett du kan leve av, mener Hildeborg.

- Målet er alltid å gå i null. Men jeg har ikke sett på det som jobben min – det er jo en hobby, sier hun, som til vanlig jobber som lærer.

Skrekkskade

Tross manglende motivasjon, og to svangerskap, klarte Hildeborg å komme tilbake i form. Men ingen trodde at hun skulle hente seg inn etter skrekkskaden i 2017.

Hun var på EM i Spania, og hadde planer om å knuse sin egen rekord i benkpress. Men da hun holdt stangen på 220 kilo over seg, fikk hun for mye av vekten over på venstre arm, og albueleddet måtte gi tapt.

SKREKKSKADE: Dette skjedde da Hildeborg skulle slå sin gamle rekord. Foto: Skjermdump,Youtube
SKREKKSKADE: Dette skjedde da Hildeborg skulle slå sin gamle rekord. Foto: Skjermdump,Youtube Vis mer

- Albuen gikk ut av ledd – den bare hang der og dinglet. Alle tenkte at karrieren min var over.

Men Hildeborg hadde andre planer:

- Jeg skal bestemme når jeg skal legge opp, ikke kroppen, sier hun bestemt.

Lang rehabiliteringsprosess

Å komme seg etter skaden tok tid. Lang tid. Flere spesialister fortalte Hildeborg at albuen aldri ville kunne klare å tåle de tunge vektene. Men hun ønsket å gi det et forsøk, og til slutt fant hun spesialistene som valgte å ta den kampen sammen med henne.

Hun måtte igjennom to operasjoner først, da hun hadde røket leddbåndet i albuen. En spesialist i Oslo rekonstruerte et nytt leddbånd til henne, og så måtte hun jobbe for å få tilbake bevegeligheten.

- Det var en tålmodighetsprøve, men jeg klarte å bygge meg opp igjen.

En mental sperre

Å begynne med tunge løft igjen, var ingen enkel sak. Men den største utfordringen satt i hodet.

- De første gangene jeg la meg ned på benken for å løfte, fikk jeg bilder i hodet fra skaden. Jeg gråt bare jeg la meg ned på den benken. I starten måtte jeg øve meg på å løfte et kosteskaft, bare for å få det mentale på plass, sier hun med en liten latter.

Vektene økte, og det gikk bra. Men 39-åringen hadde fått en mental sperre på 220 kilo – vekten som knuste drømmen hennes sist, og nesten ødela karrieren.

- Men jeg tok jo ny verdensrekord, da, sier hun fornøyd.

VERDENSREKORD: Hildeborg har verdensrekorden i benkpress i sin klasse. Foto: IPF (international powerlifting federation)
VERDENSREKORD: Hildeborg har verdensrekorden i benkpress i sin klasse. Foto: IPF (international powerlifting federation) Vis mer

Vanskelig forhold til vekt

Alle som trener styrke, vet at et proteinrikt kosthold er viktig for å øke muskelmasse. Hildeborg har et daglig inntak på 240-250 gram proteiner.

- Jeg merker at jeg ikke er ungdom lenger – det tar lenger tid for kroppen å restituere. Man merker virkelig hvor viktig det er med riktig mat, og nok søvn. Det siste året har jeg vært ekstremt nøye med å veie maten jeg spiser, slik at jeg får riktig mengde proteiner, fett og karbohydrater i kosten. Det hjelper.

Man tenker kanskje at styrkeløftere ikke har et så anstrengt forhold til vekt, da man helst skal være «stor og sterk» for å kunne løfte de umenneskelige kiloene. Men den myten kan Hildeborg avkrefte.

- Innveiing har alltid vært vanskelig – spesielt da jeg var ung. Om jeg leste en negativ kommentar om meg selv, kunne det ødelegge dagen min – selv om det var 200 positive kommentarer der også. Jeg gruet meg alltid for å veie meg inn offentlig, sier hun, og legger til:

- Mange tenker at du som styrkeløfter kan spise hva du vil, og veie hva du vil, men tallet vises, og alle får vite det. Jeg har sultet meg i flere dager før konkurranse, fordi jeg har gruet meg sånn. Det er jo ikke bra for prestasjonen, men tallet på vekta kan gjøre deg besatt. Jeg tenkte at jeg ikke ville veie mer enn før, da jeg var redd for å få kommentarer på det. Det har ødelagt en del stevner for meg, sier hun ærlig.

Først da Hildeborg ble mamma, sluttet hun å bry seg så mye om vekt. Det ga henne et helt annet perspektiv på livet.

- Det gikk en faen i meg – jeg tenker at de som er så opptatt av hva jeg veier, har kanskje ikke så store gleder i livet selv.

Trente i garasjen

Da Hildeborg ble alenemor, så hun seg nødt til å flytte fra Stavanger og tilbake til Sauda. Der hadde hun foreldre som kunne stille opp for henne. Og så lagde hun et hjemmegym i garasjen. Det har stort sett blitt fire-fem økter i uken. Ofte lange økter.

- Uten gymmet i garasjen hadde jeg ikke hatt sjans. Da barna var små, trente jeg etter at de var i seng. Men de tyngste vektene kunne jeg ikke ta alene – da måtte jeg reise inn til byer og trene med de større klubbene.

- Hvordan har du klart å holde på motivasjonen?

- Da jeg kom inn i en klubb, og fikk kjenner på det utrolige samholdet, sa jeg at jeg aldri ville klare å gjøre det alene. Men jeg gjorde det.

Hildeborg forteller at de dagene kroppen verket, og sofaen ropte på henne, fristet det mer å sette seg til rette i sofaen.

- Men jeg vet at alt føles mye bedre etter en treningsøkt, og jeg kommer inn med et helt annet overskudd enn jeg hadde før jeg gikk for å trene. Og så har jeg et rapporteringssystem, så jeg kan ikke si til treneren at jeg fikk vondt i viljen, sier hun lattermildt.

OVERSKUDD: Hildeborg har slitt med motivasjonen til tider, men hun vet at det alltid gir henne overskudd. Foto: Privat
OVERSKUDD: Hildeborg har slitt med motivasjonen til tider, men hun vet at det alltid gir henne overskudd. Foto: Privat Vis mer

Ulike forutsetninger

Er du en av dem som trener styrke, men føler at du ikke er så god i for eksempel knebøy eller markløft? Hildeborg forteller at ytterst få er gode i alt – det handler mye om kroppsbygning: Lange armer er en fordel i markløft, men ikke i benkpress – og omvendt.

- De fleste er veldig gode i én eller to av de tre øvelsene i styrkeløft, men svært få er gode i alle tre. Jeg har aldri vært spesielt god i markløft. Knebøy var min favoritt frem til jeg fikk smerter i ryggen, og nå er benkpress min absolutte favoritt, sier hun.

Vanskelig å legge opp helt

I 2022 bestemte Hildeborg seg for å slutte på landslaget i styrkeløft, og fortsette på benkpress-landslaget.

- Jeg har slitt mye med knebøy og markløft de siste årene på grunn av smerter, og da koster det mer enn det smaker.

Hildeborg vet at hun sikkert burde ha sluttet for noen år siden, men det er vanskelig å gi seg helt.

- Jeg har blitt mester på å pushe meg selv og grensene mine, og jeg tåler smerte godt. Men når 90 prosent av øktene ender med tårer, er det ikke verdt det.

IDRETTSGALLAEN: Hildeborg var nominert i kategorien årets kvinnelige utøver, under idrettsgallaen i år. Foto: Privat
IDRETTSGALLAEN: Hildeborg var nominert i kategorien årets kvinnelige utøver, under idrettsgallaen i år. Foto: Privat Vis mer

I år blir Hildeborg 40 år, og hun skal ta benkpress i EM og VM. Hun forteller at ingen så langt har vunnet VM i junior, åpen klasse (voksen, fra 24 år) og veteran.

- Det hadde vært gøy å prøve, sier hun med et smil.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer