FOTO: Milan Vermeulen
FOTO: Milan Vermeulen Vis mer

Mindfulness:

Jocelyn (37) ble utbrent som 25-åring: - Jeg gikk på autopilot

12 år senere har hun laget en dagbok for å hjelpe andre.

Publisert

For ikke mange år siden ble vi introdusert for fargeleggingsbøker for voksne. Nå finnes det flere midler man kan ty til dersom man trenger litt hjelp til å finne såkalt mindfulness, eller oppmerksomt nærvær. Et konsept som har blitt populært er forskjellige bøker der man kan utforske kreativiteten.

En av de som har kastet seg på bølgen er tidligere førstedame, Michelle Obama (54), som nylig ga ut en oppfølgingsbok etter sin selvbiografi fra 2018 kalt «Min historie». Boka fra 2020 heter «Min historie: En guide til din egen livsfortelling», og der kan leseren selv fylle inn sidene med egne erfaringer og historier. En annen dame som har laget en kreativ dagbok, er den tyske forfatteren og journalisten Jocelyn De Kwant (37).

- Jeg følte jeg kom hjem

De Kwant er forfatteren bak boka «Creative flow», eller «Kreativ dagbok» som er den norske oversettelsen. Boka inneholder 365 øvelser, én for hver dag i året, der leseren selv skal skrive, tegne og male på sidene. De Kwant forteller til KK at hun valgte å skrive denne boka da hun selv for 12 år siden opplevde å bli utbrent.

Forfatter Jocelyn De Kwant forteller til KK om tiden da hun oppdaget mindfulness. FOTO: Hanke Arkenbout
Forfatter Jocelyn De Kwant forteller til KK om tiden da hun oppdaget mindfulness. FOTO: Hanke Arkenbout Vis mer

- Jeg var heldig som var journalist, og kunne undersøke litt om mindfulness både for meg selv og for jobben min. Som alle andre, så synes jeg det er vanskelig å finne tid i hverdagen til å gjøre ting som jeg elsker og å bare leve i øyeblikket, forteller den tyske forfatteren.

Hva er mindfulness?

En form for meditasjon; på norsk kaller man det blant annet oppmerksomt nærvær. Teknikken har vist seg å ha nytte både i terapien, mot blant annet angst og tilbakevendende depresjoner, men også for den som søker selvhjelp og vil være mer til stede i sitt eget liv.

Kilde: Norsk Helseinformatikk

De Kwant forteller at hun oppdaget mindfulness mens hun jobbet i det tyske magasinet Flow magazine. Denne oppdagelsen var et «aha»-øyeblikk, og hun innså at det var problematisk at hun ikke klarte å sortere tankene sine på rett sted.

- Jeg følte jeg kom hjem da jeg oppdaget mindfulness. Hvis jeg hadde blitt litt mer oppmerksom på egne tanker tidligere, så ville jeg ha oppdaget at jeg ikke hadde det bra lenge før jeg ikke kunne gjøre noen ting. Men det er jo det som er problemet – du er på autopilot før du egentlig vet det, forklarer hun.

Hun forteller videre at ideen om å lage en kreativ dagbok kom etter at hun hadde samlet informasjon om mindfulness. I tillegg har hun lagt en kreativ tvist på alt hun lærte på veien om temaet i boka.

- Jeg ville lage en praktisk dag-til-dag bok med ting jeg vet hjalp meg, forteller hun.

Fem innganger til oppmerksomt nærvær

Lege Michael de Vibe (69) driver med nettkurs i oppmerksomhetstrening, meditasjon og yoga, sammen med psykolog Even Halland. Kursene kan man følge på nærvær.no. Han forteller at det kan være vanskelig å komme i gang med mindfulness og holde det ved like, og at de begynte med et slikt kurs for å hjelpe folk å øve.

Michael de Vibe driver nettkurs om oppmerksomt nærvær. FOTO: Privat.
Michael de Vibe driver nettkurs om oppmerksomt nærvær. FOTO: Privat. Vis mer

De Vibe forteller om en dansk modell, et pentagram, som gir fem ulike innganger til nærvær. Den første handler om kroppen vår og det at når vi vender oppmerksomheten til kroppen, så vender du den til noe «herværende».

- Langsomme, fysiske bevegelser som yoga og ulike andre bevegelsesøvelser, gjør at oppmerksomheten forbindes med kroppen og pusten, forklarer de Vibe.

Videre forteller han at pusten er diamanten i nærværsøvelser, og han påpeker at man verken kan puste den neste eller den forrige pusten, og at pusten er det beste å forholde seg til.

- Å puste er det første du gjør når du kommer til verden, og det er faktisk også det siste man gjør, sier han lattermildt.

- Hvis det koker i hodet i den aktuelle situasjonen, så vender du oppmerksomheten til pusten. Da slipper du tak i bekymringer, grublinger og uro.

I tillegg til kroppen og pusten, forteller de Vibe at å kjenne på følelser er viktig. Følelser er også noe vi opplever i «nuet», og man må være klar over hvilke følelser som er der. Den fjerde inngangen, det er kreativiteten. Han forteller at man ikke kan skape noe hvis man ikke er nærværende.

- Man kan jo kopiere, men det blir ikke kunst. Enten det er å skrive, male, dikte, danse eller tegne. All kreativitet er best når man vier hele oppmerksomheten til den. Da øker også kvaliteten på den skapende virksomheten, forteller de Vibe engasjert.

Han forklarer videre at det kreative er en fin inngang til nærværet, og at sinnet vårt er fylt av kreativiteten. Han forteller om en metode man kan undersøke det kreative sinnet sitt på.

- Hvis du sitter rolig og blir klar over sinnet ditt, så vil du merke at hvert 10. sekund, så kommer det en ny tanke. Det oppstår en fornemmelse, en sanseimpuls utenfra, forklarer han.

Psykologen er ivrig på å få frem viktigheten av å gi plass til «væren» og ikke bare «gjøren». Uten det blir det ubalanse, og det er dette mindfulness handler om; Å gi mennesker enkle verktøy som gjør at man kan styrke den naturlige kontakten med sin «væren», forklarer de Vibe.

- På engelsk heter ikke et menneske «A human-doer» men «A human-being». Hvis du øver på nærvær over tid, det vil si å øve på å bedre kontakten med deg selv, så er det bare det første steget. Det handler om å ta med seg dette nærværet i møte med andre, jobbsituasjoner og nære relasjoner, forteller han.

De Vibe mener at det er verdifullt å bruke de tingene vi finner rundt oss som inspirasjon, og at det kan være både bøker, musikk, kunst – alt kan være stimulerende i forhold til eget nærvær. Han sier det er to dimensjoner i nærværet. Det ene handler om å utvikle et klart sinn, og det andre er å utvikle et åpent hjerte.

- Hvis du har et klart sinn, men et lukket hjerte, da er du ikke spesielt god å være sammen med. Hvis du har et helt åpent hjerte, men uklart sinn, da er du heller ikke så god å være med, ler han.

- Så vi trenger å utvikle begge deler, både evnen til empati og et åpent sinn. Du kan ha et mål om at det skal være for deg, men nærværstrening handler like mye om å forbinde seg med våre medmennesker og med verden.

Mangler forbindelse til jordkloden

Han vil også påpeke at bøker kan være viktig som inspirasjon og stimulans, men at man må huske på at det er selve livet det handler om. Han retter også fokus mot at vi ødelegger verden fordi vi ikke føler oss forbundet med jorda.

- Du kan si at mange problemer i verden i dag, kommer av at vi ikke forbinder oss med den. Det er derfor man kaster søpla si ut i verden, «naturen er noe annet enn meg». Da har jeg ikke forbundet meg på den måten jeg trenger. Derfor må man øve nærværet ikke bare for en selv, men egentlig for å være i verden på en god måte.

- Du løser ikke verden i en bok - du løser verden ved å være i verden, avslutter de Vibe.

Forfatter De Kwant kan også gi noen tips til hvordan man kan lære seg å bli mer oppmerksom på sitt eget nærvær, og det går hovedsakelig ut på at man må huske å ta seg lange pauser, og legge fra seg telefonen når man strengt tatt ikke trenger den.

- Ro helt ned, og ta ordentlige pauser. Ikke pauser der du ser på telefonen eller trener veldig hardt, men pauser der du ikke gjør noe eller går ut i naturen. Gjør ting som du liker, uten et mål eller å ha følelsen av å være skikkelig god til det, råder De Kwant.

FOTO: Hanke Arkenbout
FOTO: Hanke Arkenbout Vis mer

Hun har også en oppfordring til de som føler at ting blir for mye i hverdagen, som hun selv synes er vanskelig å følge:

- Slutt å prøve å gjøre alle fornøyd. Gjør livet enkelt. Mindfulness er ikke en «quick fix» som vil løse alle problemene dine, tankene vil ikke hjelpe deg når jobben er altfor krevende. Men mindfulness vil hjelpe deg til å komme tilbake til det du virkelig liker og elsker i livet, og komme i kontakt med resten av kroppen din. Noen ganger trenger du bare å ta et skritt tilbake og puste.

LES OGSÅ: Slik gikk det da Julie levde 10 dager i total stillhet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer