UTRADISJONELL JUL: Brita kunne satt seg ned hjemme og sturet over å ha mistet jobben, men valgte heller dette. FOTO: Privat
Alternativ julefeiring:

- Julaften spiste jeg kinesisk take away sammen med to fremmede svensker

Brita Erica Duwe (41) var sliten, hadde nettopp mistet jobben og var uten barna i jula. Da satte hun seg på et fly til Sveits.

Før julen i 2017 fikk Brita vite at nesten alle ansatte ved Farstad Shipping i Ålesund, hvor hun i mange år hadde jobbet som skipsingeniør, mistet jobben. En fusjon førte til at offshorerederiet måtte nedbemanne kraftig. Etter januar ville hun være uten jobb.

– Jeg var sliten og stresset etter en tøff periode på jobb. Jeg hadde barnefri i jula og ingen spesielle planer. Med en god del bonuspoeng fra en rekke flyreiser til gode, og tenkte jeg på å dra til varmere strøk. Men jeg fant ingen reisemål som klaffet med mine fridager. Så fikk jeg en idé om å dra til Sveits og stå på ski, forteller Brita.

LES OGSÅ: Far og datter drar fra Trøndelag til Oslo for å lage jul for andre

Å bo hos en fremmed

Brita måtte tenke økonomi. Med tre tenåringer i hus og en snart ingen jobb å gå til, måtte hun være sparsommelig. Sveits er heller ikke noe billig ferieland. Hun surfet litt på nettet og slik skaffet seg gratis overnatting via couchsurfing.com, eller sofasurfing på norsk.

– Jeg ble tilbudt tre netter på to forskjellige steder. Selv om det var i jula så var det ikke vanskelig å finne overnatting. Det første stedet jeg skulle bo, var hos en ung mann, Leandro. Det var litt skummelt å skulle bo med en fremmed mann. Men vi hadde mailet en del i forkant og funnet ut at vi hadde felles friluftsinteresser. Dessuten fikk jeg et godt inntrykk av han gjennom referanser andre hadde lagt igjen på appen. Da jeg hadde landet sendte han meg en sms om at han var på jobb, men at nøkkelen lå i en sko utenfor døra. Det var bare å låse seg inn, forteller hun.

UTSIKT: På vei opp Jochpasset er det vanskelig å ikke la seg imponere. FOTO: Privat Vis mer

Brita fikk satt fra seg 30 kilo med skiutstyr, og gikk på byens julemarked.

– Da jeg kom tilbake disket huseieren opp med verdens beste risotto. Jeg forventet virkelig ikke slik service, men gjestfriheten ville ingen ende ta. Det viste seg at han hadde jobbet som togingeniør i Norge. Det var to veldig hyggelige dager. Men noen skitur ble det ikke, legger hun til.

Lille juleaften gikk turen videre til Luzern. Der skulle hun bo hos en halvt norsk kvinne.

– Det var morsom velkomst. Natalie ba meg møte henne sammen vennene sine i lunsjen. Alle vennene var inkluderende og nysgjerrig på denne fremmede overnattingsgjesten fra Norge. Jeg fikk låne et stort rom i hennes store og flotte leilighet. Natalie, som pratet flytende trøndersk, ga meg en guidet tur gjennom byen. Vi var innom julemarked, gikk på skøyter og drakk glühwein, og feuerzangenbowle som er noe sterkere enn vår julegløgg må en vel si, ler Brita, og legger til –På kvelden hadde Natalie billetter til et 80-talls party. Sjelden har jeg følt meg så velkommen og hjemme som hos henne. En fantastisk person som jeg var så heldig å bli kjent med på denne måten.

LES OGSÅ: Maria Menas alternative jul

TOPPTUR: Brita Erica Duwe liker seg i høyden. FOTO: Privat
TOPPTUR: Brita Erica Duwe liker seg i høyden. FOTO: Privat Vis mer

En utradisjonell juleaften

På juleaften, neste dag, reiste Brita videre til ski lodge i Hotel Hoheneck i Engelberg. Lodgen, eller hotellet, som hadde vært et gammelt kloster, ble drevet av svensker.

– Jeg kjørte ski helt til anlegget stengte denne dagen. En ble fraktet til fjellets topp, Titlis på 3020 moh, med store gondoler. Det var et fantastisk skianlegg. Da jeg kom tilbake til hotellet, var jeg sulten. To nye gjester, to svensker, hadde ankommet. De var også sultne. Uten å kjenne hverandre fra før, dro vi ut på byen for å spise. Alle restauranter var fulle, og vi endte med å kjøpe take-away og dro tilbake på hotellet, sier Brita.

– Og slik endte jeg opp med å feire juleaften med to tilfeldige ski- og brettkjørere fra Sverige og kinamat. Det ble en helt super julekveld. Vi delte erfaringer fra bakken og ulike turer. Og i hotellbaren var drinkene gratis denne kvelden, legger en entusiastisk Brita til.

LES OGSÅ: La oss takke ekstra mye i år

Topptur og overnatting på hytte

Før Brita reiste fra Norge, hadde hun lagt ut melding på couchsurfing om at hun var interressert i å komme i kontakt med folk som kunne tenke seg å bli med på topptur på ski.

– Noe av det jeg virkelig håpet på, var å faktisk få gått en topptur i de sveitsiske alpene, det var målet med turen min, kommenterer hun.

Hun fikk kontakt med en voksen mann på nettstedet. Han foreslo fjelltur med overnatting på ei fjellhytte. Brita var skeptisk til tilbudet. Men da han opplyste at både et vennepar og deres barn skulle være med, svarte hun ja.

Første juledag dro de alle på topptur.

NYE VENNER: Brita sammen de nye vennene Samuel og Irene som senere kom på besøk til henne i Norge. FOTO: Privat Vis mer

– Vi tok skiheis opp, og så gikk vi over et pass, Jochpass. Derfra gikk vi ned og opp daler. Det var et strålende vær. Turen gikk off-pist. En i laget var lokal fjellfører så vi holdt seg unna de mest skredutsatte områdene. På kvelden ble det servert deilig mat og vin på hytta hvor vi ble til neste dag. Det var en slags DNT-hytte, men med en litt annen tradisjon for vertskap. Hytteverten, Heidi, sto for all matservering. Det var en gjestfri og svært hyggelig gjeng, forteller Brita.

Neste dag gikk turen ned fra fjellet, der laget endte opp i Melchsee-Frutt. Med flere togbytter kom Brita seg tilbake til Engelberg og Ski Lodgen. Planen var en natt til på hotellet.

– Det ble middag med de samme to svenskene på hotellet denne kvelden. Gratis drinker også denne kvelden da hotellet hadde et closed event. Neste dag ble jeg invitert på en ny skitur, men da var tiden inne for å reise hjem, sier hun.

LES OGSÅ: - Jeg har vært ensom og alene i mange julehøytider

JULEØNSKE: Et av Britas største håp var å komme seg på en topptur, og det gjorde hun sammen med nye venner. FOTO: Privat Vis mer

Et uforglemmelig juleeventyr

– Det var en helt fantastisk reise og en juleferie jeg sent vil glemme. Jeg ble møtt med en gjestfrihet, nysgjerrighet og åpenhet som dessverre vi ikke har særlig tradisjon for i Norge. Selv om jeg reiste alene var jeg alene kun om natta. Ellers hadde jeg hyggelige mennesker rundt meg hele tiden. Jeg vil absolutt anbefale andre å teste ut en slik tur.

- Jeg sitter igjen med fantastiske minner og mange nye vennskap. Irene og Samuel, to av de jeg var på topptur med, har også vært å besøkt meg på skiferie her i Norge nå i vår, forteller Brita smilende, og legger til: – Jeg tar gjerne en slik tur igjen!