ALKOHOL: Før Angelina Jolie og Brad Pitt gikk fra hverandre lanserte de et eksklusivt parti vin fra sitt vinslott i Provence. FOTO: NTB Scanpix
ALKOHOL: Før Angelina Jolie og Brad Pitt gikk fra hverandre lanserte de et eksklusivt parti vin fra sitt vinslott i Provence. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Alkohol:

Kjendiser tjener gode penger på alkohol: - Det sender et dårlig signal om at vellykkede folk drikker

Norsk rusekspert er kritisk til at superstjerner profilerer alkohol.

Angelina Jolie kjøpte vingård sammen med Brad Pitt og produserer rosévin, David Beckham satser på whisky, George Clooney solgte tequilaproduksjonen sin Casamigos for en milliard og Drew Barrymore satser på vin. De er blant kjendisene som tjener gode penger på å produsere alkohol.

Det kan i verste fall føre til mer drikking, mener norske eksperter.

- Det er klart at det kan ha negative konsekvenser når kjendiser profilerer alkohol. Kjendiser selger og har høy status, og det sender et dårlig signal om at vellykkede folk drikker alkohol. Det kan få en negativ effekt på andre.

Dette sier Kari Lossius, som er fagdirektør ved Stiftelsen Bergensklinikkene. Hun har arbeidet innen rusfeltet i mer enn 25 år.

Lossuis sammenligner alkohol med røyking, og i starten var det mennesker med høy status og penger som røykte. I dag er det ofte helt motsatt.

- Hva de med høy sosial rang gjør har en betydning for alle oss andre. De bør tenke seg nøye om før de selger og profilerer alkohol, og de burde tatt et større ansvar. Det er klart at kjendisene har egne rusmerker for å selge mer og tjene penger, sier hun.

LES OGSÅ: Ja, til og med noen av verdens mest kjente personer har hatt normale (og unormale) jobber

Går utover de svakeste

Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at 19 prosent av befolkningen drikker alkohol to ganger i uken eller oftere.

De fleste av oss håndterer alkohol på en grei måte, og tåler å se at kjendiser drikker og profilerer alkohol uten å bli direkte påvirket.

- Slik profilering går ofte utover de som ikke tåler det. Det skader nok ikke folk flest, men det er alltid noen som blir påvirket. Enhver økning av alkoholkonsum er negativt, og det er ikke ønskelig i et samfunn, sier Lossius.

LES OGSÅ: - På ferie med barn bør man holde seg på en så lav promille at man nesten kan være kjørbar, mener barnepsykolog

KJENDISER TJERNER GODE PENGER PÅ ALKOHOL: - Slik profilering går ofte utover de som ikke tåler det. Det skader nok ikke folk flest, men det er alltid noen som blir påvirket, sier ekspert. FOTO: NTB Scanpix
KJENDISER TJERNER GODE PENGER PÅ ALKOHOL: - Slik profilering går ofte utover de som ikke tåler det. Det skader nok ikke folk flest, men det er alltid noen som blir påvirket, sier ekspert. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

- Kjendiser har stor påvirkningskraft

Kjendiser har en svært høy markedsføringsverdi. Det bidrar ikke bare til å øke salget av alkoholen de selv knytter navnet sitt til, de bidrar også til normalisering, ufarliggjøring og til å øke statusen til alkoholbruk generelt.

- Vi vet fra forskning at reklame og markedsføring av alkohol påvirker de unge mest, og at disse også er mest utsatte både for skader og for påvirkning av andres drikking. Kjendiser har stor påvirkningskraft og bør gå foran som gode rollemodeller, ikke reklamere for et produkt som fører til tusenvis av ødelagte liv hvert år, sier Hanne Cecilie Widnes.

Hun er sosiolog og generalsekretær i rusforebyggingsorganisasjonen IOGT.

LES OGSÅ: - Jeg vokste opp med en drink i hånden

Norske kjendiser gjør det samme

Finn Schjöll, Alex Rosèn, DDE og «Lothepus» er blant de norske kjendisene som har lansert egne alkoholmerker.

- Vi har eksempler på at norske kjendiser misbruker den påvirkningsmuligheten de har på ungdom, sier Widnes.

At Bjørn Eidsvåg og Ari Behn har lansert egne viner har nok begrenset påvirkning på ungdom, mener hun.

- Men totaliteten kan påvirke et allerede utfordrende drikkemønster som rammer de svakeste blant oss hardest, påpeker Widnes.

Det er ikke lov å drive med alkoholreklame i Norge, og Lossius tror vi ser litt annerledes på det her enn i andre land.

- Det kan ha like negativ påvirkningskraft at norske kjendiser gjør det. De fleste i Norge er fornøyd med alkoholpolitikken vår. At vi har vinmonopol, regulert marked, ingen reklame og klare aldersgrenser er en veldig god helsepolitisk ordning, sier hun.

LES OGSÅ: Å ofte drikke med foreldrene øker sannsynligheten for mye fyll blant tenåringer

Delta i konkurranse:

Saker spesielt utvalgt for deg:

Mest populære saker: