KOLS: Marit fikk påvist kols i 2009 etter å ha hatt svineinfluensa. FOTO: Alf Øystein Støtvig
KOLS: Marit fikk påvist kols i 2009 etter å ha hatt svineinfluensa. FOTO: Alf Øystein StøtvigVis mer

Kols:

- Kolsen er vond, men jeg har et godt liv

For mange er det et stort sjokk å få diagnosen kols. Det var det for Marit Berge også. - Jeg gjør alle tiltak jeg kan for å få et bedre liv, sier hun.

Tenk deg at du setter et sugerør i munnen. En klype på nesa. Så går du trappene opp til tredje etasje og puster bare gjennom sugerøret.

- Du får ikke mye luft. Når du har kols, får du trukket luft ned i lungene, men har problemer med å puste ut. Kroppen får ikke nok surstoff, og du blir veldig andpusten. Bare det å dusje er et stort problem, for vanndampen gjør meg enda tettere, sier Marit Berge (68).

I den koselige leiligheten sin i Skien i Telemark nyter hun pensjonistlivet, men er alene etter å ha blitt enke to ganger. Marit har jobbet som servitør hele livet, og har to voksne barn og fire barnebarn som hun koser seg med.

- Jeg fikk påvist kols i 2009 etter å ha hatt svineinfluensa. Legene fant ikke ut av problemet før jeg ble henvist til lungepoliklinikken på Skien sykehus, forteller Marit.

Kols deles inn i fire nivåer, A, B, C og D. Marit har nivå C, noe som legger store begrensninger for henne.

- Jeg føler meg stort sett i bra form, men sykdommen går i bølger. Skal jeg ut, må jeg planlegge etter muligheten for en benk å hvile på, sier Marit.

Hun deltok på et kolskurs på sykehuset i Skien rett etter at hun ble syk.

- Endelig fikk jeg vite hva kols er, hvordan den arter seg og hvordan den kan behandles.

Trene, trene, trene

I åtte år har Marit trent på Borgeåsen fysikalske institutt i Skien. Tre ganger i uken fyker hun på trening og følges opp av fysioterapeut Erling Svenni.

- Treningen og gjengen her betyr alt for meg. Jeg MÅ på trening. Etterpå drikker vi kaffe og prater sammen, det sosiale er veldig viktig, sier Marit.

Er du kronisk syk, er det fort gjort å slenge seg på sofaen, men da blir kroppen bare stivere, og det blir tyngre å puste.

- Kolsen kan gi deg angst for ikke å få puste, og mange har lett for å isolere seg, forteller Marit.

Selv om hun ikke er så redd for sykdommen lenger, hemmer den henne sosialt. Hun reiser ikke på turer, verken hjemme eller til utlandet. Det blir for slitsomt. I dag bruker Marit tre forskjellige inhalatorer, til faste tider, morgen og kveld. Åpningsmedisinen bruker hun flere ganger om dagen.

- Jeg har også medisiner for egenbehandling med antibiotika, som jeg bruker hvis jeg merker at en infeksjon er på gang. Jeg får oppfølging av lungespesialist, men mange pasienter opplever dessverre at fastlegen ikke henviser til spesialister.

MÅ TRENE: I åtte år har Marit trent på Borgeåsen fysikalske institutt i Skien. Trening, ja det må hun! FOTO: Alf Øystein Støtvig
MÅ TRENE: I åtte år har Marit trent på Borgeåsen fysikalske institutt i Skien. Trening, ja det må hun! FOTO: Alf Øystein Støtvig Vis mer

Manglende kunnskap

Marit er oppgitt over at så mange ikke har kunnskap om kols. Det gjelder ikke minst venner og familie.

- Mange vil ikke fortelle at de har kols, det er en tabusykdom. «Jaså, du har røykt?», hører jeg ofte. Ja, det har jeg dessverre, og jeg visste ikke bedre da jeg begynte. Men husk at 20 prosent av kolspasienter ikke har tatt i en sigarett! Sykdommen kan være arvelig, og mange får den via yrkesmessig belastning, sier Marit.

30. april 2010 stumpet Marit røyken etter to kurer. Rett etter fulgte hun opp med et røykesluttkurs på sykehuset.

- Jeg hadde bestemt meg for å slutte, men trodde ikke det var så lett. Det er veldig deilig å være røykfri! Nå ser Marit bare framover.

- Kolsen er vond, men jeg har et godt liv, selv om jeg må planlegge mye og ta medisiner. Treningen gjør livet mitt mye bedre, sier Marit.

LES OGSÅ: - Dersom svimmelhet under trening forekommer ved flere anledninger vil jeg anbefale å oppsøke fastlegen

Mosjon og riktig mat er viktig

- Kols er en progressiv sykdom. For å holde den i sjakk og leve et best mulig liv, er mitt råd å bevege seg og få i seg nok og riktig mat, sier lungespesialist Terje Tollåli.

Kols gir en permanent lungeskade, og sykdommen vil stadig forverre seg hvis du ikke tar noen viktige grep.

- Det aller viktigste er å fjerne årsaken til sykdommen. Røyker du, så stump røyken. Jobber du i et miljø med skadelige gasser og mye støv, søk om omskolering, sier Tollåli, som er avdelingsoverlege ved lungeavdelingen på Nordlandssykehuset i Bodø.

Kanskje er kolsen din utløst av astma som du kan ta medisin mot. Men hvis du røyker samtidig, kan ingen medisiner motvirke betennelsesreaksjonen i luftveiene.

- Det blir som å male oppå rust. Neste skritt er trening, som jeg mener er viktigst av alle tiltak, etter fjerning av årsak. Kolspasienter får mindre mengde surstoff inn i blodet, men evnen til å utnytte surstoffet som kroppen tar opp, er ferskvare, og kan forbedres ved trening - som er gull for deg med kols, sier Tollåli.

Kolspasienter sliter med slimdannelse og stagnering i lungene, noe som gir grobunn for bakterievekst som igjen fører til infeksjoner. Trening er kjempeviktig for å få rensket opp lungene. Kols går i bølger, og hvordan hver enkelt mestrer de dårlige periodene er knyttet til hvor mye du orker i forhold til å være tett. Store studier viser at å miste fysisk yteevne øker risikoen for sykelighet og tidlig død.

LES OGSÅ: Nesten 3 av 4 vet ikke at de har kols

Saken fortsetter under faktaboksen!

Slitsomt å spise

For dårlige kolspasienter blir det å tygge og svelge som å holde pusten lenge. Mange er undervektige fordi det er vanskelig å spise eller de mister matlysten.

- Og når magesekken blir fylt opp av mat, presses den mot lungene og øker følelsen av å ikke få i seg nok luft. Små og hyppige måltider kan gjøre det lettere å få i seg næring, sier Tollåli.

Han anbefaler energitett mat med mye proteiner for å få i seg nok energi og næringsstoffer for oppbygging av muskulatur. Unngå raske karbohydrater. Få i deg nok fett i form av nøtter og tilsett en spiseskje raps- eller solsikkeolje i vanlig mat.

- Overvektige bør følge samme kostholdet, og trening er enda viktigere fordi de har ekstra kilo å bære på.

Tollåli har ledet et prosjekt ved Nordlandssykehuset med fokus på å hindre hyppige innleggelser gjennom å fokusere på ernæring og trening for hardt rammede kolspasienter. Flere store studier viser at dette har størst effekt for å unngå forverring.

LES OGSÅ: Dårlig fysisk form? Her er symptomene du bør være obs på!

Medisiner = støtte

Kolsmedisiner brukes som supplement for å optimalisere muligheten for trening, aktivitet og for å hindre infeksjon. Medisinering er veldig individuelt. De fleste står på daglig inhalasjonsmedisin som utvider bronkiene. Slik åpningsmedisin finnes som akutt- og depotmedisin. Det er lurt å ta medisiner før belastning, som når du skal trene eller spise.

Det er en utfordring å skille mellom det å bli andpusten av aktivitet og det å bli tett i luftveiene. Mange i de to mest alvorlige gruppene, C og D, får egenbehandling i form av antibiotika som tas tidlig for å unngå infeksjoner som forverrer kolsbetennelsen. Pasienten følger med på slimdannelsen i lungene, og om oppspyttet endrer farge og konsistens.

- La ikke sykdommen begrense deg for mye. Reis gjerne! Trenger du surstoff påfyll, kan du få lånt utstyr fra Helfo etter anbefaling fra spesialist. Snakk med legen din om løsninger, oppfordrer Tollåli.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: