Rolf

Kost mot kreft

En rekke matvarer har kreftforebyggende egenskaper. Og kostholdet har betydning også i forhold til arvelig brystkreft!

HVOR STOR ROLLE spiller gener? I min forrige artikkel skrev jeg litt om brystkreft og de arvelige genene BRCA -1 og BRCA - 2. Noen forskere har hevdet – og noen forskningsresultater tydet på – at de spilte en stor rolle i kreftsykdommers utvikling. Men dette er imøtegått av senere studier som viste at den arvelige risikoen kunne reduseres med opptil 70 prosent hos kvinner som har et sunt kosthold med rikelige mengder av frukter og grønnsaker. Og da man gikk tilbake i tid og sammenlignet kreftrisikoen hos kvinner med disse genene før andre verdenskrig – med kvinner født etter krigen, oppdaget man noe interessant: Bestemødrene hadde to-tre ganger lavere risiko for brystkreft sammenlignet med døtrene og datterdøtrene som lever i dag. Forskjellen har forskere tilskrevet endringer i livsstil og kosthold etter krigen.

 

ERNÆRINGSFORSKNINGEN har de senere årene avdekket flere konkrete risikofaktorer som øker faren for brystkreft. Disse er særlig høyt sukkerinntak og dermed høy insulinproduksjon, økt inntak av transfett fra industriprodusert mat, økt forbruk av kjøtt, særlig rødt kjøtt, økt inntak av ulike kjemikalier i mat som har hormonlignende egenskaper i kroppen vår, samt et generelt svekket immunforsvar som nedsetter kroppens evne til å motvirke kreftens utvikling. På den andre siden har forskningen også begynt å avdekke viktige kostfaktorer som i stor grad kan hindre eller hemme utvikling av brystkreft. Men dette kostholdet gjelder også i forhold til andre typer kreft. Og selvsagt: Vi må erkjenne at ingen er garantert ikke å få kreft, uansett hvor sunt kostholdet er.

 

Vær matbevisst!

Et kreftforebyggende kosthold består i hovedsak av følgende matvarer:

* Kål – særlig rosenkål, kinakål, blomkål, brokkoli. Unngå koking, men lett dampkoking eller woking er bra.

* Løkplanter som hvitløk, purre, sjalottløk og gressløk.

* Grønnsaker – særlig gulrøtter, squash, tomater, persille, selleri og rødbeter.

* Bær – først og fremst jordbær, bringebær, blåbær, bjørnebær og tranebær.

* Steinfrukter – de beste er fersken, nektariner og plommer. Plommeekstrakt er påvist å kunne ha en sterkt hemmende effekt på veksten av brystkreft

* Krydder og urter – det er særlig urtene rosmarin, timian, oregano, basilikum og mynte som kan bidra til at kreftceller dør og ikke klarer å spre seg.

* Omega-3: matvarer med høyt innhold av omega 3-fettsyrer som for eksempel fet fisk, linfrø, nøtter, og kaldpressete oljer fra oliven, raps og linfrø er viktige.

* Østens kosthold med høyt innhold av soya, sopp, sjøgress og grønn te.

 

Mer om kost mot kreft i neste nummer!

Dr. Luneng

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: