ANE DAHL TORP: Vi tror på Ane Dahl Torp som både bredbeint fotballtrener, livredd mor og erfaren modell. Foto: Renate Torseth. Styling: Afaf Ali. Hår og makeup: Sissel Fylling. Location: Villa Stenersen/Nasjonalmuseet
ANE DAHL TORP: Vi tror på Ane Dahl Torp som både bredbeint fotballtrener, livredd mor og erfaren modell. Foto: Renate Torseth. Styling: Afaf Ali. Hår og makeup: Sissel Fylling. Location: Villa Stenersen/Nasjonalmuseet
Ane Dahl Torp:

Kvinnen som ikke må bli likt

Alle mennesker kan velge å skaffe seg komplekser, mener Ane Dahl Torp. Hun vil skjerme sine barns oppvekst for «likes».

Schtøggt! sier hun – så inderlig at det følger med litt spytt og en eim av snus. Ane Dahl Torp har vrengt av seg skinnfrakk og designerkjoler, og har stått i bare trusen mellom klesskiftene i funkisperlen Villa Stenersen.

Hun har vist at hun kan «manspreade» i det ene øyeblikket og spille sexy mot kameraet i det neste. Nå snakker hun om portrettbildet av henne som skulle inn i visningsmappen siste året på Teaterhøgskolen. Hun hadde sett langt heldigere versjoner av seg selv før.

Andre elever tok bildet på nytt, ville vise fram en penere side for castingbyråene og teatrene. Det var framtidens roller som sto på spill. Ane vurderte også å ta nye bilder. Så tenkte hun: «Hvis jeg ikke får meg jobb med det «schtøgge» bildet, kan det være det samme. Jeg står for det bildet. Vi må ikke sette verdien av utseende så høyt.»

– Det er lett for deg å si, du som ser ut som en billion dollar?

– Tusen takk, hyggelig at du synes det, men jeg vil likevel ha retten til å hevde det. Stadig vekk får vi servert undersøkelser som forteller oss hvor mange prosent som ikke er fornøyd med sitt eget utseende. Eksperter slår alarm! Så hva? Ja vel, så er en ung jente misfornøyd med rumpa si, men det i seg selv er jo ikke noe farlig før hun går for langt inn i det. Slik er livet! Man kan ha et nydelig liv med litt schtøgg rumpe, selv om man skulle ønske den var skamfin. Man må ikke elske hele seg selv.

Skuespiller Ane Dahl Torp vil heller være kul enn fin. FOTO: Renate Torseth
Skuespiller Ane Dahl Torp vil heller være kul enn fin. FOTO: Renate Torseth Vis mer

Ane Dahl Torp sier det er schtøggt hjemme hos henne på Vålerenga nå også. Hjemmet er i forfall. Det er grisete, møkkete og rotete, og hun har ikke hatt tid til å gjøre noe med det. Mor i huset har vært på innspilling av neste sesong av NRK-suksessen «Heimebane».

Mens familielivet i Oslo har gått sin gang med middagsrester, skoleransler og fotballbager, har hun – alias Varg-trener Helena Mikkelsen – blitt angrepet av fotballhooligans i Hølen og kjempet om seriepoeng i Ulsteinvik. Nå tekster hun med ektemannen Sjur om hvem som skal kjøre og hente til fotballcup og dugnad.

– En gang hatet du fotball?

– Ja, men det handlet ikke om breddefotballen. Jeg koser meg med å stå på sidelinja, og har med termos med kaffe. Det er skikkelig trivelig.

- Jeg er veldig klar over hvor sjelden en rolle som Helena er for publikum

Det hender at motstanderne synes det er rart å se Helena Mikkelsen stå der på ekte. Men Vålerengas idrettspark er hennes virkelige heimebane. Før innspilling kunne ikke elitetreneren si «ballbesittelse» uten å ha ljugemunn. Etter å ha fotfulgt spillerne og levd seg inn i garderobeprat og fotballfilosofi i flere måneder, kom Helena Mikkelsens person, indre stemme og stive gange helt naturlig.

– Gikk du inn i dette som en feminist?

– Ja, men med skuespillerhatten. Jeg var veldig klar over hvor sjelden en rolle som Helena er for publikum. Det er viktig for folk å se en dame over 40 år som kan sitte med brede bein og «manspreade» foran alle, en dame som ikke må bli likt, som ikke smiler for å innynde seg, men som bare bryr seg om noe er hensiktsmessig i forhold til jobben hun skal gjøre.

En gang drømte lille Ane om akkurat dette livet. Men hun torde aldri si det til noen. Det var før hun spilte heksa i «Snøhvit» på Bærum Barneteater så grusomt bra at lokal-avisen fravek alle prinsipper om å framheve enkelte barn. De lovpriste henne allerede i ingressen.

LES OGSÅ: Sonja Haraldsen - Vestkantpiken som ble Norges dronning

FOTO: Renate Torseth
FOTO: Renate Torseth Vis mer

Da stortalentet kom inn på Teaterhøgskolen, våget hun omsider å hviske det til søsteren Åsne: «Jeg skal bli skuespiller!» Familien var ellers ganske så høyrøstet. De var innflyttere fra bygda til Bærum. Mor Dahl som lektor på videregående. Far Torp som professor i norsk og nordisk på universitetet.

– Jeg fikk en streng oppdragelse, og er et produkt av mitt hjem: et SV-hjem i Høyre-land. De store guttene i blokka kalte meg «friker-datter», men jeg visste ikke hva friker var. Jeg husker at en gutt som jeg var utrolig forelsket i, sa at jeg hadde Ellinor-smak.

Det var en eldre dame som var hjelpelærer i klassen. Ane skjønte ikke hva som var feil med klærne hennes. Hun ble heller ikke redd for å kle seg naken. To ganger har hun klint til som Norges mest sexy kvinne i bladet Mann. Da fotograf Per Heimly la fram en T-skjorte og en truse før et intervju i Se og Hør tidlig i karrieren, stusset hun litt, men tok det på seg. Var det så nøye?

Når krimserien «Svarte løgner, hvite penger» gikk på tv, ville hun at det skulle være tomt i gatene.

– Nå kommer folk til å tro at du er dum! gispet lillesøster Åsne da hun så intervjuet.

– Da blir de kanskje overrasket over at en som er så dum, kan være så bra, tenkte Ane.

- Jeg er absolutt omgjengelig, men scorer lavt på føyelighet

Det ble et lite vendepunkt. For det rørte henne at lillesøsteren brydde seg om hvordan hun framsto. Som barn hadde Ane en slags hvem-er-jeg-angst. Hun kunne bli livredd av å stirre mot speilet for lenge. Hun kan fortsatt være redd for å trigge den angsten.

For når hun forstår spørsmålet «hvem er jeg?» til bunns, føler hun at hun opphører å eksistere. Det er litt som uendelig-tanken, den slutter ikke.

– Man kan bli kvalm av å se essensen av seg selv. Du ser dine sosiale forsøk, du vet hva som gikk gjennom hodet ditt, du ser at du bommet på en vits. Du blir så avslørt.

- Regissør Per Olav Sørensen mener kort og godt at du er smart, superkonsentrert, ekstremt godt forberedt og hemningsløs?

– Det er hyggelig. Jeg er veldig arbeidsom, ikke så god på multitasking, ikke så rask, men ekstremt grundig. Jeg kommer trekkende med det jeg mener, bedt eller ubedt. Jeg er absolutt omgjengelig, men scorer lavt på føyelighet. Jeg har nemlig tatt personlighetstest i podkasten «Big 5», så jeg har tall på det.

Ane Dahl Torp har spilt i 29 filmer, utallige teateroppsetninger og fått sju hederspriser. I juni skrev hun sitt livs første leserbrev. Bekymringen over at barn i barneskolealder er på sosiale medier, hadde bygget seg opp over tid. Hun sov ikke om natten, lå på location på Sunnmøre og grublet over hvilket sosialt eksperiment vi utsetter ungene våre for.

Fraværet av en debatt om skolens rolle i dette plaget henne. Så hamret hun ned teksten til Aftenposten, ba mor lektor og et par smarte venninner om å lese gjennom, og trykte send.

LES OGSÅ: Eva Weel Skram om mobbingen: - Jeg har lurt mye på hvorfor det ble akkurat meg

- Jeg fikk en streng oppdragelse, og er et produkt av mitt hjem. FOTO: Renate Torseth
- Jeg fikk en streng oppdragelse, og er et produkt av mitt hjem. FOTO: Renate Torseth Vis mer

– Jeg ble overrasket over at jeg skrev et leserbrev. Det føltes faktisk flaut å melde noe høyt, men dette måtte jeg få ut av systemet. For jeg synes rådene fra eksperter om at vi skal se an barnets modenhet, følge med på hva de driver med og lære dem nettvett, er naive og slappe. At barn kan se i sanntid hva vennene holder på med, er nødt til å gi en eksistensiell rastløshet. Der mobbing og utestengelse før hørte skolegården til, kan det nå skje midt i middagen, eller idet de skal legge seg. Og når man vet hvordan barn måler på millimeteren mot hverandre, kan man bare forestille seg hvordan det er for dem å jakte likes. Eller ikke å få noen.

– Når får sønnen din mobil?

– Det aner jeg ikke, men han kommer til å være en av de aller siste. Det må han tåle. Han må lære seg ikke å ha det andre har. Vi ser hvordan voksne som ikke klarer det, åker rett i luksusfellen. Når han får mobil, får han en slik som bestemoren har. Det er ikke så mye å glede seg til.

- Jeg er en veldig lite effektiv person

Hennes egen smarttelefon er pyntet med et slitt klistremerke for Varg IL. Selv har Ane Dahl Torp aldri hatt konto på Facebook eller Instagram. Men hun innrømmer glatt at hun stalker andre. Avholdenheten handler om selvforsvar.

For hun mister fort hemningene hvis hun kan fråtse i andres privatliv. Det meste annet gjør hun sakte. Hun lærer tekst sakte, rydder sakte. Skulle hun vært på sosiale medier i tillegg, ville det gått ekstra smått med alt det andre hun bør gjøre.

– Jeg er en veldig lite effektiv person. Jeg beveger meg fort, men får gjort lite.

– Kjenner du deg igjen i Helena Mikkelsen?

– Ja. Jeg synes heller ikke det er morsommere å gå på kafé enn å sitte og jobbe. Hun er veldig interessert i én ting, og tenker at datteren klarer seg.

– Er hun en god mor?

– Jeg synes ikke at hun er en dårlig mor. Men hva er en god mor i vår tid? Hun skal definitivt ikke si hardt og brutalt NEI til noe, men sitte og diskutere alt med sitt barn. Har du hørt hva en ekspert sier på barnevakten.no? «Foreldre skal ikke gå inn i diskusjoner med barna om sosiale medier som en autoritet!» Hva?! Hvem skal være autoriteter om ikke foreldre er det?

I høstens nye storfilm skal Ane Dahl Torp spille en mor som må redde sine egne barn fra den store katastrofen. Vann er noe av det hun liker minst. Hun liker ikke å bade. Hater å holde pusten. På filmsettet til katastrofefilmen «Bølgen» kjempet hun mot dødsangsten i en vanntank.

I oppfølgeren «Skjelvet» rammes Oslo av et kraftig jordskjelv. Oslo Plaza og Postgirobygget kollapser. Det er 30 meters høyder og små, stengte rom. Da det enorme, massive scenedekket på filmsettet i Praha tippet rundt, kunne det fort bli noen kutt og blåmerker. For så enormt mye skulle gjøres på ordentlig – uten stuntfolk – med egen kropp.

– Vi var sikret, men kunne falle inn i tynne jernstenger, så jeg var veldig konsentrert. Filmblod, møkk og støv gjorde at det føltes veldig på ordentlig.

Anes egne barn kommer ikke til å se «Skjelvet». Mor er ikke så nøye på akkurat slike aldersgrenser, men etter å ha sett filmtraileren, var sønnen tydelig på at denne filmen ikke er for så små.

– Du har agert kokainoverdose, fått psykisk sammenbrudd, vært nær ved å drukne og miste barn i ulike filmer. Hvilke hendelser i ditt liv har preget deg slik at du kunne brukt det i spillingen?

– Jeg er mer for å bruke fantasien og dikte. Finne ut noe om det du ikke vet noe om. Tentaklene mine må ta fyr! Jeg kan gråte på ett ord – fordi jeg finner noe i det som griper meg, men jeg kan ikke bruke et sammenbrudd på scenen, som at jeg løp rundt i korridorene på et hotell i Berlin og gråt med høy lyd da hunden min døde.

– Er det skjedd?

– Ja.

LES OGSÅ: Som 47-åring måtte Linda Johansen flytte hjem til foreldrene: - Det var det største nederlaget jeg kunne forestilt meg

- Hvem skal være autoriteter om ikke foreldrene er det?, spør Ane Dahl Torp i debatten om barn og sosiale medier. FOTO: Renate Torseth
- Hvem skal være autoriteter om ikke foreldrene er det?, spør Ane Dahl Torp i debatten om barn og sosiale medier. FOTO: Renate Torseth Vis mer

Ane Dahl Torp fikk Norfolk-terrieren Jonas da hun spilte Hedda Gabler på Teatret Vårt i Molde. Hun hadde vært ensom. Jonas var kvikk, robust, elskverdig og lojal. Han var med på bildet i Aftenposten da hun var på vei til å bli Norges nye teater- og filmstjerne. Han logret da hun spilte inn nakenscene med Harald Rønneberg i «Senkveld».

Med Jonas lærte hun nye triks. Han kunne rulle rundt, give five og krype langs bakken. Og terrieren gjorde den fineste «fri ved foten» av alle hundene på dressurkurset. Jonas hadde vært der i alle de viktige fasene av livet hennes. Han var med da hun møtte Sjur. Og da de skapte en familie.

- Folk tror at det er noe galt med dem hvis de ikke har det bra, men det er livet!

Ane var fire uker på Goethe-instituttet i Berlin for å lære tysk da hennes mor ringte. Hjertet til Jonas hadde sluttet å slå. Følgesvennen ble bare ti år. Hun vil ikke dvele ved den triste historien. Er ikke typen som vil blåse opp private ting.

– Det er så mange tidsåndssykdommer. Alle snakker om at de er så stresset og jobber for mye. Jeg er ikke sikker på at folk må jobbe mindre eller at det er jobben som stresser dem. Problemet er at man forventer en smertefrihet i tilværelsen. Folk tror at det er noe galt med dem hvis de ikke har det bra, men det er livet!

En kvinne som har inspirert henne dypt på mange plan, er skuespillerikonet Wenche Foss.

– Hun sa selv at hun elsket publikum, og jeg lurte ofte på hva hun mente med det. Noen ganger blir man paranoid og føler at publikum ikke liker deg og at du hater dem tilbake. Så jeg har prøvd å stjele fra Wenche: Tenker du at «jeg elsker publikum» når du går inn på en scene, vender du alt. Det er en mirakelmedisin!

I 2003 delte de rolle som ung og eldre versjon av Ibsens kone i NRK-dramaet «Suzannah». Norges største diva var 85 år og ga henne et rosa Chanel-skjerf og et korsett i gave. Wenche Foss hadde fått sydd korsettet til seg selv i Paris, men det var blitt for lite.

Chanel-skjerfet ga hun bort fordi noen mente hun ikke kunne bruke rosa lenger, for da så hun ut som en amerikanerinne. Wenche Foss sa at det står visst Chanel på skjerfet, men at Ane bare kunne brette inn logoen så den ikke syntes.

«Noen er naturlig vakre. Selv har jeg alltid måttet anstrenge meg litt», sa Wenche Foss en gang.

– Det er så gøy sagt! Jeg er mye mer slaskete enn Wenche Foss, men også jeg synes at jeg kan bli kjempefin når jeg pynter meg. Samtidig vet jeg at jeg ikke er så mye å rope hurra for når jeg slasker rundt i gata med morratryne og en bærepose med fiskepinner.

LES OGSÅ: Skuespiller og modell Isabella Rossellini (65): - Jeg prøver aldri å se ung ut. Det har jeg gitt opp, for vi blir alle gamle

KK med Ane Dahl Torp på cover er i salg fra 3. august.
KK med Ane Dahl Torp på cover er i salg fra 3. august. Vis mer
undefined
Til forsiden