Sosiale medier

Liker du statusen hans for å vise at du flørter?

Du er ikke alene. Forskere har funnet ut at det finnes over 30 grunner til at vi liker en status.

TOMMEL OPP: Man bør tenke over hva man klikker på på sosiale medier. For det finnes enda flere tolkninger på hvorfor vi liker. FOTO: NTB
TOMMEL OPP: Man bør tenke over hva man klikker på på sosiale medier. For det finnes enda flere tolkninger på hvorfor vi liker. FOTO: NTB Vis mer
Publisert

«Ah, nå har tanten min lagt ut bilde av middagen sin igjen, så uinteressant!»

Likevel gir vi en tommel opp til tante Karis karrigryte. Kanskje nettopp fordi vi tror at hun ikke får så mange andre likes.
Forskning viser nemlig at medlidenhet er én av over 30 grunner til at vi liker andres innlegg på sosiale medier.

Forskning.no skriver, i sin artikkel om temaet, at man bør passe på hva man liker på sosiale medier. Blant annet fordi at om det finnes mange motiver for å like noe, finnes det enda flere måter å dekode en like på.

Flere kan vel kjenne seg igjen i det å lure på hvorfor kjæresten har likt akkurat hennes nye bilde eller bli mutt når venninnen liker noe man ikke er enig i.

En flørtende like

Et motiv for å gi tommel opp eller hjerte til noe på Facebook eller Instagram kan være at man ønsker å kommunisere at man liker eller flørter med personen. Noen liker for å forvirre algoritmen, andre av lojalitet eller bare som uhell. Det er disse fire grunnene som går mest igjen.

Tuva Beyer Broch, sosialantropolog ved Norsk institutt for naturforskning er med i et større forskningsprosjekt om digitalt hverdagsliv ved Universitetet i Oslo (UiO). Hun har i over et år undersøkt hvordan det digitale infiltrerer hverdagen til kvinner mellom 19 og 30 år.

LES OGSÅ: Ingvild var på telefonen ni timer om dagen

DIGITAL HVERDAG: Tuva Beyer Brochs pågående forskningsprosjekt hvor hun ser på unge kvinners bruk av sosiale medier, påviser at likes er viktig. Foto: Tuva Beyer Broch
DIGITAL HVERDAG: Tuva Beyer Brochs pågående forskningsprosjekt hvor hun ser på unge kvinners bruk av sosiale medier, påviser at likes er viktig. Foto: Tuva Beyer Broch Vis mer

Bekreftelse og status

Ifølge Broch forteller kvinnene at antall likes fungerer som en slags bekreftelse på at de er noe.

– Det gir status å oppnå mange likes på bilder og innlegg som postes på ulike sosiale medier, forteller hun.

Dette presset om å oppnå likes har ført til at flere i hennes studie har tatt mer og mer bevisst avstand til å være synlige på sosiale medier.

Hun er også veldig enig i at det finnes flere grunner til at man trykker på liker- eller hjerteknappen.

Snikskryt

– Når en liker noe en fremmed på Instagram har lagt ut for eksempel, kan det bare være et ønske om en like tilbake og en ny følger. Også er det jo et tydelig digitalt spor. Ved å like spesifikke personers innlegg synliggjør en seg selv ovenfor personer en kanskje drømmer om at skal erkjenne egen eksistens, sier hun.

Hun forteller at en like i noen tilfeller fungerer som anerkjennelse, og legger til at det at man selv liker innlegg ofte fører til at man selv får mange likes. Som der igjen, og særlig for tenåringer kan bidra til å styrke deres sosiale posisjon. En slik posisjonering og synliggjøring av nettverk og relasjoner kan også styrke posisjonen i venneflokken og i arbeidslivet senere i livet.

FORSKER: Tuva Beyer Broch forsker på digitalt hverdagsliv og mener det kan være mange meninger bak en like. Foto: Trude Westby
FORSKER: Tuva Beyer Broch forsker på digitalt hverdagsliv og mener det kan være mange meninger bak en like. Foto: Trude Westby Vis mer

– Det er mye såkalt «snikskryt» som skjer i sosiale medier. Direkte ved at det flittig deles på Instagram dersom noen med høy status har begynt å følge deg eller kommenterer på siden din. Men også indirekte ved å passe på å like viktige mennesker i eget nettverk og kanskje til og med kommentere det de poster. Dette i håp om å få en kommentar tilbake.

«Skumlere enn en like»

– Når noen svarer på en kommentar vil det understreke styrken i relasjonen enda sterkere enn å oppnå en like. Vi vet også at likes og deling kan føre til politiske endringer og engasjement. Og da er likes hevet over det rent personlige og dreiser seg om en større kamp og drøm om samfunnsendring. Noen ganger fører en like til et nytt vennskap.

Beyer Broch, anerkjenner argumentasjonen til medieforsker Malene Charlotte Larsen i at man i høyere grad bør kommentere i stedet for å gi tommel opp på sosiale medier. Imidlertid mener hun at mange i dag er på så mange plattformer at det ville vært nærmest umulig å følge det opp. «Og det er ikke til å legge under en stol at også kommentarer kan tolkes i uante retninger som kan være enda skumlere enn én like».

Selv om pågående forskning viser at det kan finnes mange underliggende grunner for å like innlegg, advarer likevel forskere mot å overtolke;

Til forskning.no sier medieforsker Malene Charlotte Larsen at man bør unngå en-til en-tolkninger av hva likes egentlig betyr. For en like er ofte en spontan handling, og ikke alltid et uttrykk for mening eller holdning.

Hjerte og sinne

Beyer Broch sier det er viktig å forstå at man oppfører seg like ulikt i den digitale verdenen som i virkeligheten. Det som er blitt problematisk er at mangel på respons på sosiale medier er en kilde til bekymring for mange.

– For en instagrammer som ønsker å få flere følgere, er likes livsviktige. Hvis de får under 100 likes på et bilde, preger det hverdagen. Noen jobber mye med det de legger ut, og da blir det en nedtur.

I tillegg sier forskeren det er viktig å se reaksjonene i kontekst. Mange bruker hjerte-emojien hyppig i for eksempel chatter, mens for mange er det høyere terskel for å sende et hjerte tilbake. Også hjertet har mange betydninger, noen ganger brukes det for å dekke over sinne andre ganger renner hjertet rett og slett over av kjærlighet. Ulik bruk av emojier og mistolkninger av dem blir særlig synlige i kommunikasjonen på tvers av generasjoner.

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer