TikTok

Liv Gravdahl (32) er blitt en ryddedronning på TikTok!

- Jeg får meldinger fra foreldre som sier at barna deres ber dem rydde og vaske mer hjemme.

FAMILIEKOS: Barna til Liv er med på noen av videoene hennes. Her er hun sammen med Matheo på seks år. FOTO: Signe Marie Rølland
FAMILIEKOS: Barna til Liv er med på noen av videoene hennes. Her er hun sammen med Matheo på seks år. FOTO: Signe Marie Rølland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Nå skal det ryddes.

En trebarnsmamma ser ned i godteskuffen som allerede virker ganske ryddig. Kinder-sjokolader og Mentos-ruller ligger side om side. Med trente fingre sorterer hun lørdagsgodteriet til barna sine, akkurat som hun gjør på TikTok.

Det er ryddig og hjemmekoselig i det hvite huset i Froland hvor Liv Gravdahl (32) bor sammen med ektemannen Stian (33) og barna Emma Sofie (8), Matheo (6) og Noah (4). Men slik blir det kanskje når man har en kone og mamma som profilerer ryddingen på TikTok.

- De videoene som blir mest sett er når jeg rydder i kjøleskapet, men det er egentlig de videoene jeg selv liker minst å lage. Det er så mye pirk, og det tar så lang tid. Jeg har alltid handlet inn mye mat, og prøver å handle en dag i uken. Og skal jeg få plass til alt, må det jo stables. Men det er ikke like ryddig der hver ukedag altså, sier Liv Gravdahl til KK.

- Videoene når jeg vasker doen er også populære, jeg tar i et pulver som bruser. Med tre barn må badet vaskes ofte, fortsetter hun og ler.

- Rydding er min greie

Hun hadde først planer om å velge sitt eget navn på TikTok, men siden det var tatt ble det til at hun kalte seg Hurryliv. Og det navnet passer bra på en effektiv dame som liker å få ting gjort.

- Det har jo tatt helt av siden jeg opprettet kontoen 22. januar i år. Jeg får omtrent 1000 nye følgere daglig. Egentlig opprettet jeg TikTok-konto fordi jeg jobber med salg og markedsføring. Og så måtte jeg jo dele noe på en privat konto, og det er liksom rydding og vasking som er min greie. Jeg har sett amerikanske kontoer som er noe i samme gate, men jeg tror jeg er en av de første som tok dette til Norge.

ORDING: Liv Gravdahl har en velfylt, men ryddig godteriskuff. FOTO: Signe Marie Rølland
ORDING: Liv Gravdahl har en velfylt, men ryddig godteriskuff. FOTO: Signe Marie Rølland Vis mer

200 selfies

Gravdahl kunne nå levd bare av å være Hurryliv, men elsker jobben sin i Foss Bad så mye at hun ikke vil slutte der. Istedenfor har hun en assistent som hjelper henne med mye av jobben som influenser.

Bare den siste måneden forteller Gravdahl at hun fakturerte for 200.000 kroner i reklameoppdrag. Noe av det hun legger ut er provisjonsbasert, andre ting gjør hun bare for gøy.

- Jeg skal også åpne en nettbutikk i høst.

Influenseren fra Froland utenfor Arendal er også på Youtube og filmer kun med mobilen. Hun blir stadig gjenkjent når hun er ute.

- Vi hadde årskort i Dyreparken før og til slutt ble vi egentlig litt lei av å gå der. Men så fant vi ut at vi skulle dra dit i år, etter fellesferien når det var mindre folk. Det jeg ikke hadde sjekket var at det var Dyreparken cup den dagen.

- Jeg tror seriøst at jeg stilte opp på 200 selfies med barn som kjente meg igjen fra TikTok. Mannen min spurte om vi bare skulle spise på Sørlandssenteret etter dagen i Dyreparken. Men jeg orket ikke flere folk til slutt og ville bare hjem. Men det er jo bare hyggelig at folk legger merke til kontoen min og kommer bort til meg på gaten. Folk jeg møter er utrolig hyggelige.

Det å rydde kjøleskap er blitt en spesialitet for Liv. FOTO: Signe Marie Rølland
Det å rydde kjøleskap er blitt en spesialitet for Liv. FOTO: Signe Marie Rølland Vis mer

Flest unge bruker TikTok

65 prosent av dem som bruker TikTok i Norge er mellom 9 og 19 år, og slik er det også på verdensbasis. Men den voksne aldersgruppen følger etter, ifølge nettstedet synlighet.no. Organisasjonen MOT sto for en av Norges første TikTok-annonser og nådde 600.000 på et døgn.

- Mange av følgerne mine er barn, og jeg får meldinger fra foreldre som sier at barna deres ber dem rydde og vaske mer hjemme. Noen barn spør om jeg kan adoptere dem etter å ha sett kjøleskapsvideoene mine, siden vi har så mye mat i hus.

- Jeg tror kanskje videoene mine appellerer til de unge fordi jeg viser et hjem som oppleves som trygt og godt, sier hun.

- Jeg har også blitt kontaktet av barn som ikke har det bra hjemme, og i et tilfelle måtte vi kontakte barnevernet. Jeg får veldig mange meldinger fra følgere, og jeg har ikke lenger kapasitet til å svare på alle eller svare i kommentarfeltet, dessverre.

- Mye dritt og mobbing

TikTok kommer opprinnelig fra Kina og har en aldersgrense på 13 år. Gravdahl erkjenner at hun er betydelig eldre enn de fleste som følger henne, og at hun ikke alltid er helt inne i de unges vokabular. Da spør hun venninner som har ungdommer hjemme hva det betyr.

- Så lenge det er positivt, de selv vil det og synes det er gøy, er det greit at barna mine er med på noen av videoene. Men det er også mye dritt og mobbing på TikTok. Hvis jeg legger ut en video der jeg lager smoothies til barna mine, er det noen som mener at jeg bør gi barna mine sjokolade.

- Hvis jeg viser godteskuffen, blir vi kalt diabetes-familien. Så jeg får egentlig høre det av noen uansett, men jeg har mange fine følgere som tar meg i forsvar dersom det kommer en negativ kommentar eller to.

Videoer av dovask viste seg å være en vinner på TikTok. FOTO: Signe Marie Rølland
Videoer av dovask viste seg å være en vinner på TikTok. FOTO: Signe Marie Rølland Vis mer

Some-ekspert: - Hun er helt ekte

I 2020 brukte rundt 800 millioner mennesker TikTok på verdensbasis, ifølge synlighet.no.

- TikTok har nok helt annerledes algoritme sammenlignet opp mot andre kanaler. Det er mye raskere og enklere å erverve følgere her i denne plattformen kontra Instagram. Den er nådagens Instagram da IG hadde sin store vekst, sier spesialist i Sosiale medier og innhold ved Synlighet AS, Kunal Bhart.

I 2019 overgikk TikTok Facebook, Instagram, Messenger og Snapchat i antall nedlastninger på AppStore og Google Play.

- Hurryliv gir masse tips og triks i videoene sine, og man får lyst til å se mer. Hun har også en profil og ulike fortellinger som gjør det interessant å høre på. Det vil nok ikke være vaskevideoer generelt som gjør det bra, men derimot små tutorial videoer/ hacks på hvordan du kan forenkle dagen din, sier Bhart.

Daglig leder i Falk Media, Kristian Thomassen, mener den yngre generasjonen tenker mer usminket og direkte, noe som påvirker hva vi ser i sosiale medier, og at vi voksne også påvirkes.

- Det som er kult med Liv Gravdahls (Hurryliv) profil, er at hun er helt ekte. Hun tør å publisere det som ikke er sminket og ryddig, noe som gjør at flere kan relatere seg til henne. Vi mennesker er ikke perfekte, og vi kan kjenne oss igjen i det hun legger ut, sier Thomassen.

- Liv har vært tidlig ute med å finne sin nisje, ved å fokusere på hverdagslige utfordringer, og hun gjør en del humor ut av dette. Man kan også se på profilen @kaaynelagermat, som var tidlig ute med matprofil på TikTok. I tillegg må man være litt bedre enn andre når det kommer til kvalitet. Det er fint å være usminket og ekte, men det skader heller ikke å sørge for godt lys og god lyd. Dette er noe både Hurryliv og Kaaynelagermat sørger for i sine innlegg, fortsetter Thomassen.

Var en rotekopp før

Kjøkkenbenken er ryddet hjemme i Froland, på spisebordet står det lysestaker og friske blomster. Familiens katt sover i en av stolene og utenfor er en vakker sensommerdag på hell. Gravdahl byr på kaffe og setter seg ned i sofaen ved siden av minstemann. I dag liker hun å rydde og ha det fint og ryddig rundt seg, men slik har det ikke alltid vært.

- Jeg var egentlig ganske rotete da jeg var yngre, men jeg har to foreldre som likte å rydde, så de ryddet ofte opp etter meg da jeg bodde hjemme. Likevel likte jeg å ha det fint på rommet mitt, og når jeg fikk ukepenger gikk de ikke til leker eller lørdagsgodt, men til pynteting og telys, sier hun og trekker på smilebåndet.

- Da jeg flyttet for meg selv og fikk egen leilighet, var jeg også opptatt av å ha det fint og hjemmekoselig. Så møtte jeg Stian, og han var egentlig ganske rotete. Da han spurte om jeg ville flytte sammen med ham, svarte jeg ja, men tilføyde at han måtte begynne å rydde litt mer. Nå er han en drøm, så utrolig flink til å rydde og hjelpe til hjemme. Begge jobber fullt, så da er det viktig at vi begge bidrar på hjemmebane.

- Har den mest rotete pulten

Barna hjelper til med å rydde, de også. Emma Sofie gjorde som hun ble bedt om og hadde ryddet ut av oppvaskmaskinen og satt på robotstøvsugeren en dag hun var først hjemme fra skolen.

- Jeg sier at de gjerne må rote, men når de er ferdige med det de holder på med, må de rydde opp. Jeg vil gjerne ha det sånn hjemme at jeg kan ha besøk når som helst. Huset vårt er ikke alltid strøkent, men vi har et grunnsystem hjemme som gjør at ryddingen går fort. Hver ting har sin faste plass, og da går det også mye fortere å rydde. Jeg bryr meg ikke om andre har det rotete hjemme når jeg er på besøk, for deres rot er jo ikke mitt rot.

Mange av videoene lager Gravdahl på søndager, før de så publiseres den kommende uken. Og mye av jobbingen som influenser tar hun på kveldstid, etter at barna er lagt, istedenfor å slappe av foran TV-en.

- Jeg har vel den mest rotete pulten, både på jobb og hjemme. Men hjemme er det fordi jeg får så mange pakker i posten, mye fra leverandører som vil at jeg skal samarbeide med dem. Jeg har fått at fra klær og bikinier til kondomer, ler hun og legger til:

- Det er mye jantelov i dette landet og det er lett å tenke at andre måtte mene. «Hun tror hun er noe», liksom. Men det er jo bare å hoppe i det og ikke tenke på hva andre måtte mene når man legger ut noe. Det var det jeg også gjorde, sier Liv Gravdahl eller @Hurryliv som hun kalles på TikTok.

- Vi har det ikke strøkent hjemme, men et godt grunnsystem hjelper mye. FOTO: Signe Marie Rølland
- Vi har det ikke strøkent hjemme, men et godt grunnsystem hjelper mye. FOTO: Signe Marie Rølland Vis mer

Råd

Slik kan du skille deg ut på TikTok:

  • Skap en karakter/brand av din profil
  • Tør å være litt unik og ta sjanser. Finn din nisje og din ekspertise og hold deg til den.
  • Lage en stopp effekt i starten av videoen for å engasjere
  • Velg din formidlingsmåte. Da kommer du fort i gang.
  • Husk også å stå i det, følgere kommer ikke over natten. Man går sjeldent viralt på første innlegg, og det tar tid å bygge en god profil.
  • For å finne ut hva slags innhold du skal fokusere på, kan man sammenligne TikTok med en scene. Din misjon er å gi publikum det de kommer for.
  • TikTok sin algoritme gir deg store muligheter til å bli vist på sin FYP (For You Page) selv om du kanskje ikke interagerer med slikt innhold. Dette er for å teste hvilket marked det funker på, for deretter å rette seg inn mot de relevante brukerne. Tiktok styres også av visningstid, heller enn likes og kommentarer.
  • TikTok har i tillegg høy konverteringsrate i de andre plattformene, som kan gi deg et stort boost i både Instagram eller Youtube.

Kilde: Kristian Thomassen (Falk Media) og Kunal Bhart (Synlighet AS)

Oppdag mer mote, livsstil og historier fra virkeligheten på KK.no

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer