LISTER: Journalist Thora Bruun Makita prøvde et listesystem. Det startet bra, og i løpet av en uke fikk hun unna flere ting som hadde hengt over henne, enn hun hadde gjort i løpet av de siste to månedene. FOTO: NTB Scanpix
LISTER: Journalist Thora Bruun Makita prøvde et listesystem. Det startet bra, og i løpet av en uke fikk hun unna flere ting som hadde hengt over henne, enn hun hadde gjort i løpet av de siste to månedene. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Lister:

Lykken er en punktliste

Avtaler, venner, gjøremål? Journalist Thora Bruun Makita hadde ikke kontroll på noen av dem. Slik gikk det da hun prøvde det trendy listesystemet Bullet Journal.

Mamma kommer snart, sier jeg til min ett år gamle sønn. Så tar jeg opp et par bukser fra gulvet som jeg legger sammen, titter over på min fem år gamle datter som sitter ved skrivebordet, og oppdager at hun er i ferd med å klippe en kollasj av id-kortet mitt. Det er mye i en hverdag med to små barn og jobb. Mye jeg skal, og mye jeg gjerne vil, men dette er ikke alltid sammenfallende. Og jeg prøver å rekke alt – og i tillegg huske det sosiale. Jeg lager mange avtaler med venninner, men må også ofte avlyse. Og jeg er ekspert på optimistiske huskelapper og alarmer som ringer klokken fem om morgenen. Men jeg glemmer stadig vekk å ringe til tannlegen, dropper meditasjonen, og det der med å lære japansk fordi mannen min er fra Japan – det har stått på to do-listen min i ti år.

Spørsmålet mitt er: Finnes det en metode som kan rette fokus mot gjøremål og avtaler og samtidig gi litt mer av det søte liv i hverdagen? Jeg ville rett og slett finne ut om Bullet Journal kan hjelpe meg litt på vei ved å teste den i en uke.

LES OGSÅ: - Man kan ikke ha et rydderegime hjemme, barna må få lov til å leke

En notisbok der du lager en liste

Og hva går så dette med Bullet Journal ut på? Det er i all sin enkelhet en notisbok (ja, en fysisk bok), der du lager en liste med alt det som er viktig for deg. En slags kalender, post-it, to do-liste, skissebok og dagbok i ett som gir deg overblikk over alt som skjer i livet ditt. Daglig, ukentlig eller månedlig. I tillegg rommer den også en framtidslogg som handler om å definere dine langsiktige, framtidige planer.

Og selvfølgelig ingen Bullet Journal uten punktikoner. En bullet betyr gjøremål, en stjerne kan for eksempel bety at denne oppgaven eller avtalen har høy prioritet, mens «_» kan bety avtaler, og firkant kan bety gøy. Du kan også legge inn økonomi, matplaner og innkjøp. Og dagboknotater og små ansiktstegninger. For du bestemmer selv hvordan du vil dele den inn og hva du vil at den skal inneholde.

Men det finnes jo massevis av apper og kalendre som kan gjøre det samme, innvender du kanskje? Og jo, det gjør det, men fordelen ved Bullet Journal skal være at du skaper overblikket ditt på et og samme sted, og så er den tilpasset deg i stedet for at du skal ha ti post-it-lapper og huskelapper liggende. Og det at du skriver i boken for hånd, skal gjøre deg i stand til å huske ting bedre enn hvis du taster det elektronisk. Det sier i hvert fall ekspertene. Så jeg ville teste det, for å se hvordan det virket for meg.

«Lære japansk», «sende ut bursdagsinvitasjoner» og få «vasket kjøkkengulvet». Jeg går hardt ut fra start, så jeg skriver ikke færre enn åtte punkter på listen. Gjøremål får ett punkt, en bullet. Langsiktige ting får en ekstra tjukk bullet, mens hyggelige, sosiale ting får en firkant. På listen har jeg altså fem gjøremål nå, pluss én langsiktig oppgave og to hyggelige. Og sammensetningen er ikke tilfeldig: Jeg har mange gjøremål, huskelapper, ønsker om å se vennene mine og evighetsprosjekter.

Jeg har for eksempel i mange år gjerne villet lære japansk. Tross utallige påminnelser fra mannen min er jeg fortsatt på nivå 1 i grammatikkboken han ga meg for ti år siden. Og så er det hverdagens poesi – det sosial, det jeg gjerne vil, men som jeg ikke alltid får prioritert. Det er 52 dager siden jeg har vært på kino og to måneder siden jeg har vært sammen med venninnene mine en hel kveld. Jeg savner dem, og vil gjerne ha dem mer inn i hverdagen min uten at det skal bli stress. Og derfor prøver jeg å ha minst to sosiale og hyggelige ting hver dag i min Bullet Journal.

LES OGSÅ: 3 pusteøvelser du bør kunne

BULLET JOUNAL: Bullet Journal er en notisbok der du lager en liste med alt det som er viktig for deg. En slags kalender, post-it, to do-liste, skissebok og dagbok i ett som gir deg overblikk over alt som skjer i livet ditt. FOTO: NTB Scanpix
BULLET JOUNAL: Bullet Journal er en notisbok der du lager en liste med alt det som er viktig for deg. En slags kalender, post-it, to do-liste, skissebok og dagbok i ett som gir deg overblikk over alt som skjer i livet ditt. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Er det tilfredsstillende? Nei

«Tror du det vil hjelpe?» spør mannen min da jeg introduserer ham for fenomenet, hvorpå jeg spisst svarer: «Ja, hvorfor skulle det ikke det?» Selv om jeg innerst inne er litt skeptisk. Jeg er medaljevinner i alle former for lister, halvt påbegynte dagbøker og utsatte gjøremål, og hvordan vil det hjelpe at jeg skriver dem alle ned i en og samme bok? Den første dagen får jeg strøket ut to gjøremål, «meditasjon» og «reiseplanlegging», og to sosiale ting, «spise sjokolade med min mann» og «leke med mine barn», da dagen er omme. Er det tilfredsstillende? Nei. Det sosiale teller ikke helt, synes jeg, og to gjøremål er ikke nok, og det virker nesten for dumt å holde styr på gjøremålene når de likevel ikke blir gjort. Som om boken håner meg rett opp i ansiktet, og sier: «Se, så lite du fikk gjort.» Jeg skriver et surt dagboknotat: «Dagen da kjøleskapet var tomt da jeg kom hjem med to skrikende unger.»

De neste par dagene er det stadig motbakke. Det er mange punkter som må flyttes videre på listen fra dag til dag, rett og slett fordi jeg er for optimistisk i nedskrivingen og for sløv i utførelsen. Og jeg tenker for meg selv: Hjelper dette i det hele tatt? Blir det ikke bare en ekstra ting jeg må gjøre, slik at det å føre denne journalen blir en ekstra ting på den uendelige listen? I det minste har jeg fått meditert, og vi har fått fikset dusjen – jeg var i ferd med å bli gal av de små dryppene på badet, men endelige er den ordnet, så det punktet er i det minste strøket fra listen. Bortsett fra at det neste dag igjen drypper fra dusjen, og jeg atter må skrive «fikse dusjen» i planen.

«Får du egentlig lest noe japansk nå?» spør mannen min den fjerde dagen. Jeg unngår behendig å svare ved å spørre om jobben hans, og så går praten, og så gjør jeg en stor innsats for å få strøket ut ting på listen denne dagen. Og torsdag stryker jeg ut fem – F E M – ting på listen, mest gjøremål, men også kinobesøket sammen med min venninne. Jeg får lyst til å stikke hånden i været og feire meg selv. Jeg føler meg ovenpå, har kontroll og er sosial på en og samme tid. Jeg kommer tidligere hjem den kvelden, og kaster et blikk i min notisbok og oppdager at jeg har glemt å meditere. Pliktskyldig setter jeg alarmen på 20 minutter, fokuserer på å puste, kommer til å tenke på alt mulig, og fokuserer på pusten igjen.

LES OGSÅ: 15 tips for å få organisert garderoben

På en uken har jeg fått unna en hel del ting

Uken fortsetter med at jeg blir bedre til å huske mine gjøremål og aktiviteter. Det er nesten blitt en sport nå det med å få strøket ut ting. Det kan nesten bli for mye, spesielt når det gjelder det sosiale, siden det nettopp ikke skal føles som noe som bare skal strykes ut fra en liste. Men etter å ha spist lunsj med min bror, skynder jeg meg å stryke det fra listen. Samtidig er det en stor velsignelse å merke at jeg har litt mer tid til det sosiale etter at jeg begynte å notere ned alle mine aktiviteter.

Bullet Journal har også vist seg å være et disiplinerende redskap for å gi meg selv fokus i en hverdag fylt med avbrytelser og ting jeg ønsker å gjøre. På den uken som er gått har jeg fått unna flere ting som har hengt over meg, enn jeg har gjort i løpet av de siste to månedene. Det føles godt! Når alt er samlet i en bok, virker det mer forpliktende enn når jeg har ti to do-lister som ingen er helt oppdatert. Men det er heldigvis ikke kun effektivt. I løpet av dagene har en del tegninger også sneket seg inn i boken, som ansikter, små fisk, underlige krummelurer og blomster. Og i stedet for å anse tiden jeg har brukt til å tegne som bortkastet, velger jeg å se det som en liten kreativ og mindful pause. På den måten kan også boken gi fantasien og tankene fritt utløp. Ved å skrive ned alt som skjer i løpet av dagene, både gjøremål, møter, venninneavtaler og dagboknotater, får jeg et godt overblikk over hva jeg egentlig bruker dagene mine på. Og det står klart for meg at jeg ikke har mange bulletpunkter med sosiale og hyggelige ting, og jeg bestemmer meg for å få flere slike punkter i boken. Og ikke minst: å overholde dem.

Og samtidig har jeg fått opp øynene for at tunge, tidkrevende prosjekter, som for eksempel å lære japansk, er noe av det jeg skyver foran meg, også selv om det kommer i en slik Bullet Journal. Japanskbøkene får lov til å stå på hyllen ennå en stund, men bare en liten stund … Jeg er jo kun inne i min første uke med dette prosjektet, og jeg regner med å fortsette, så det er bare å tenke på alt jeg kan utrette i framtiden.

LES OGSÅ: Ryddeguru Gunn Beate blir lykkelig av å skrive lister

4 grunner til å skrive lister

Kristine Koch er stresscoach og underviser i bruken av Bullet Journal. Dette er hennes fire forklaringer på hvorfor kvinner elsker lister:

  1. Det blir konkret: Når du skriver ned gjøremålene dine, blir ting konkret i stedet for bare å være tanker i hodet. De blir lettere å forholde seg til. Og får du det ned på blokka, er du ett skritt nærmere å utføre handlingen.
  2. Du får kontroll: Mange undersøkelser viser at kvinner er mer stresset enn menn – kanskje fordi de i større grad tar ansvar for barn og husarbeid. Når kvinner lager lister, tar de kontroll over eget liv og egne aktiviteter og sørger for å få ting gjort, slik at det blir lettere å stresse ned. Det kan også hjelpe på følelsen og opplevelsen av nærvær i hverdagen. Når vi har planlagt det vi skal, og når vi sørger for å gjøre det på en personlig og effektiv måte, så slapper vi bedre av og blir mer nærværende etterpå.
  3. Du får tømt hodet: Når vi skal huske alt fra tannlegetimer til personer vi skal ringe, hjelper det å skrive det ned. Da får du tømt hodet.
  4. Du får struktur: Mange kvinner sier at de får struktur i hverdagen ved hjelp av listene, for når de ikke bare har ti gjøremål kvernende i hodet, men har det på papir, klarer de å prioritere og bestemme hva som skal gjøres først.

LES OGSÅ: Sa farvel til hipsterlivet i byen. Valgte øy, hjemmeskole og felles familieseng

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: