H&M vil ikke bekrefte opplysningenen, men svarer:
- Vil vil overraske kundene våre, sier informasjonssjef Kristina Stenvinkel i H&M.
Den svenske klesgiganten profilerer seg gjennom sterke, kontroversielle og stilsikre kvinner som modeller.
Madonna har lenge vært opphengt i Sverige. Hun har i mange år samarbeidet med regissør Jonas Åkerlund, som har laget flere av musikkvideoene hennes. Hun har svenk yogalærer, og i megahiten Hung Upfra det siste albumet Confessions on a dancefloor har Madonna samplet ABBA, og Jean Paul Gaultier-sceneantrekkene hun bruker på verdensturneen nå er tydelig inspirert av de prangende kostymene til Agnetha Fältskog og Anni-Frid Lyngstad på 70-tallet.
- Jeg har et pussig kjærlighetsforhold til alt som er svensk, har Madonna tidligere uttalt. Hvis H&M får det som de vil kan hun bli å se i blader, på nett, i tv-reklame og på boards i hele Europa. Det er trolig at det er H&Ms høstkolleksjon Madonna kommer til å fronte.
Allerede for seks år siden var Madonna i forhandlinger med den svenske klesgiganten om å bli deres julemodell. Den gang strandet samarbeidet fordi popdivaen angivelig skal ha krevd for høyt honorar.
H&M er en av få klesskjeder som bør ha råd til å lønne en stjerne som Madonna. I fjor omsatte selskapet for over 70 milliarder kroner.
