ANDREA RUDOLPH: Karismatiske Andrea Rudolph hadde i manges øyne drømmejobben, men sa opp og satset alt på sin egen visjon. FOTO: Andreas Houmann
ANDREA RUDOLPH: Karismatiske Andrea Rudolph hadde i manges øyne drømmejobben, men sa opp og satset alt på sin egen visjon. FOTO: Andreas HoumannVis mer

Andrea Rudolph:

- Magefølelsen har alltid rett

Gründer Andrea Rudolph har skapertrang i blodet, men det var først da hun tok en test av nettopp blodet sitt, at hun virkelig fikk en wake up call.

Andrea Rudolph (41) kommer inn døren. Med en gang spotter kollegene hennes de fargerike perlene som dekorerer høretelefonene til mobilen.

- Hvor er de fra? spør kollegene mens de nysgjerrig finstuderer perlene. Andrea forteller med stolthet i stemmen at det er hennes 11-år gamle datters verk. Hun har planer om å starte business med spesiallaget, fargerikt tilbehør til iPhone til dem som er lei det kjedelige hvite. Mor og datter har regnet seg fram til kostprisen av produksjonen ved å telle antall perler på ledningen og tidsbruken. Fortsatt er det noen småting i forretningsmodellen som ikke er helt ferdig.

- Jeg har sagt at hun i begynnelsen blir nødt til å bruke noen av lommepengene sine og investere i perler, så må hun se hvordan det går, gjenforteller Andrea.

Andrea Rudolph vet av erfaring at det skal endeløse timer og like mye midler og mot til for å få en forretning opp og stå. Å ha en god idé og gi alt av seg selv er ingen forsikring mot omverdens skepsis og motvind. Det vet hun også. Hun kom inn i Danmark Radio som praktikant, og ble senere en del av kanalens håndplukkede, unge talenter. Hun tok journalistutdannelse, fordi «det bare å være et talent var for fluffy». Gjennom flere sesonger har Andrea ledet danskenes svar på «Skal vi danse» med over en million seere.

- TV tror jeg ikke at jeg vender tilbake til, men radio merker jeg at jeg ikke er helt ferdig med, sier Rudolph.

LES OGSÅ: Drømmer du om å starte for deg selv?

Direktør for skjønnhetsmerket Rudolph Care

Forretningssans ligger i familiearven. Både moren og faren hennes er selvstendig næringsdrivende og har hatt klesmerker og motebutikker – i tillegg til salg av juletrær på familiens landbruk i Vejen. Lysten og motet til å starte noe eget her i livet ligger til slekta.

- Jeg er oppvokst med en tanke om at man skal like det man gjør og jobbe hardt. Jeg har ikke vokst opp i et hjem der alt bare er midt på treet.

Lista var lagt høyt, og jeg lærte tidlig å tenke stort og gå etter det jeg ville, forteller hun om sin egen barndom. Også på kontoret er hun omringet av minner om familiens DNA, der hun sitter bak morfarens gamle skrivebord. Hun er direktør for skjønnhetsmerket Rudolph Care, som startet med åtte produkter og nå er oppe i 40.

Morfarens skrivebord er stedet der hun skriver under på nye ansettelseskontrakter – og dem er det blitt noen av de to siste årene. Firmaet begynte meg én ansatt, henne selv, og har nå 13 stykker.

Andrea regner snart med å kunne ansette i alle fall et par til for å kunne ta unna etterspørselen og utvikle merkevaren videre. På kontoret står også mormorens spesiallagde og ekstra lange sofa som smyger seg langs hele veggen. Her sov datteren Isolde da hun var liten. Andrea var alenemor de ukene da datteren var hos henne, og hun hentet henne ofte tidlig i barnehagen for å kunne tilbringe mer tid med henne mens hun gjorde seg ferdig på jobb.

- Isolde er vokst opp i firmaet. Hun var kun 15 dager gammel da hun var med i første møte, forteller Andrea, og gir dermed svaret på hvorfor 11-åringen nå vil starte egen business. Det ligger i genene.

LES OGSÅ: Anna Skavlan: - Man kan bli mistenkt for å kun få jobber og oppmerksomhet på grunn av navnet

Sa opp radiojobben fordi hun var misfornøyd med barselsordningen

Da Andrea ble gravid for første gang, delte hun nyheten med radiolytterne. Aller først nærmeste familie, men etter det var lytterne de første som fikk vite det.

- Å jobbe i «Morgenhyrderne» på Radio 100FM lærte meg mye om det å jobbe i team. Vi gjorde hverandre gode og var sterkere sammen enn hver for oss. Det har jeg tatt med meg videre inn i arbeidslivet og gründerrollen.

MAMMA: Sønnen Arthur Elias fyller ett år i slutten av mars. I tillegg til ham har Andrea Rudolph to barn og to bonusbarn.
MAMMA: Sønnen Arthur Elias fyller ett år i slutten av mars. I tillegg til ham har Andrea Rudolph to barn og to bonusbarn. Vis mer

Jobben i radiokanalen sa Andrea opp på kvinnedagen den 8. mars, fordi hun ikke var fornøyd med barselsordningen.

Under graviditeten var Andrea med i en test Greenpeace iverksatte. De skulle spore skadelige stoffer i blodet til åtte kjente personer, og Andrea var den som makset skalaen i Rikshospitalets laboratorium. Spor av makeup, sjampo, bodylotion og andre produkter hun hadde brukt hele livet, fløt rundt i blodårene hennes. Historien ble fortalt vidt og bredt.

- Det var en «wake up call». Plutselig virket TV-bransjen ikke så interessant lenger. Tidspunktet for å skifte spor var helt riktig, sier hun og fortsetter:

- Å høre resultatene fra ekspertene var veldig abstrakt. For hvor kom egentlig de skadelige stoffene som var i blodet mitt, fra? Andrea innrømmer gladelig at hun verken er kjemiker eller hudlege.

Hver dag er nesten som en dag på skolebenken, og hun lærer stadig nye ting. Spesielt om hvordan forbrukere og profesjonelle ikke alltid snakker samme språk. Selv står hun som en bro mellom de to partene.

- Jeg vet hvordan tørr hud føles, særlig etter årene som svømmer med mye klorvann. Alle vet egentlig hva som ikke føles bra. Det er ikke vanskelig, konstaterer hun.

LES OGSÅ: - Jeg synes det er synd så mange kvinner velger trygghet framfor å satse på noe eget

- Min ambisjon er at vi gjør det enkelt for forbrukeren å velge grønt

Det er altså et indre kompass som guider henne. Og hun vet godt at mange i skjønnhetsbransjen mener at hun har kommet lett til suksessen fordi hun er et kjent ansikt fra TV-skjermen.

- Noen kaller oss for konkurrenter, men jeg omtaler dem som kolleger. Det er ikke sånn at jeg går inn for å slå andre grønne merkevarer. Vi har ulike filosofier, men kjemper jo i stor grad for mye av det samme. Min ambisjon er at Rudolph Care gjør det enkelt for forbrukeren å velge grønt. Jeg vil at når du skal kjøpe sjampo eller krem, skal du kunne velge noe som ikke er skadelig uten å i det hele tatt måtte tenke på det.

Med Greenpeace-avsløringen tok Andrea Rudolphs liv en helt ny vending, ikke bare karrieremessig. Hun begynte å utforske, undersøke og utfordre alt i livet sitt: Hva inneholder rengjøringsmidlene og malingen på veggene? For ikke å snakke om sandkassen med tungmetaller fra trafikken? Plutselig var det giftige landminer på alle veier, og Andrea begynte å luke ut i kjøleskapet og klesskapet. (Psst: Kjemikaliene du virkelig bør unngå)

- Vi må kreve at produktene vi kjøper, ikke pynter på sannheten. Og vi skal selv være våkne. Det nytter ikke at T-skjorten er i økologisk bomull om den har fullt av plasttrykk på seg.

Selv har hun ikke brukt parfyme siden hun scoret skyhøyt på testen av giftstoffer i 2006. Men nå har hun løst problemet ved å lansere sin egen duft. Verdens første parfyme som både er Svanemerket og økosertifisert.

LES OGSÅ: Cecilie Kåss Furuseth: - Etter alt som har skjedd i livet mitt, så er jeg stolt over at jeg har det bra

- Jeg prøver ikke å skape et perfekt bilde

Den største leksa Andrea har lært de siste årene, er å sette pris på fellesskapet. Selv om det strider mot hennes natur. Hun har alltid gått solo, både som svømmer og på hesteryggen. På skolen likte hun ikke gruppearbeid, hun gjorde bare alt selv.

- Nå har jeg ansatt folk som skal være en del av fellesskapet. Noen ganger får jeg viljen min, andre ganger får de sin. For første gang spiller jeg på lag, selv om jeg fortsatt er det største egoet, innrømmer hun.

Fra tiden som journalist har hun tatt med seg tradisjonen med redaksjonsmøter. Her samles teamet og diskuterer gode historier de vil dele med publikumet sitt på sosiale medier.

- Kollegene mine er dyktige til det de gjør, flinkere enn meg. Jeg prøver til gjengjeld å få dem til å blomstre og få fram det beste i dem. For å få til ting må vi fokusere på det hver enkelt er best på. Jeg er for eksempel dårlig til å svare på sms og e-post og til å administrere. Så her har jeg medarbeidere som holder styr på meg.

Det beste hun vet, er å komme hjem til familien. Andrea vet at hun er en håndfull å være gift med, fordi hun både har store porsjoner med energi og temperament. Der andre vil slappe av på sofaen, vil hun helst være i bevegelse. På Instagram (@andrearudolph) deler hun alt fra hjemmelaget frokost, langsomme morgener i senga, yogaøkter og hjemmespa i badekaret med sine nesten 90 000 følgere.

Tenker hun på at livet hennes kan se veldig plettfritt ut fra utsiden?

- Jeg prøver ikke å skape et perfekt bilde. Jeg vet godt at mange kan bli misunnelig på baderomshyllen min. Det er en naturlig fordel ved å jobbe med hudpleie at man får teste mye. Men jeg håper ingen blir stresset av å følge med på hverdagen min. Jeg håper at de finner deilig inspirasjon. Og at de forstår at også jeg synes livet kan være utfordrende til tider, sier hun. Det går klare linjer når det gjelder hva som er offentlig og privat.

Andrea Rudolph viser aldri hjemmet sitt. Du kan se sofaen, badekaret, deler av bordet – bruddstykker.

- Mitt hjem er vårt hjem. Det er privat. Det handler ikke om at ingen får se rotet vårt, men det er bare vårt sted.

Med to små gutter på under to år er det ikke mye tid til å lese bøker eller avisen. Men hun har en ambisjon om å få en halvtime eller time for seg selv hver eneste dag. Enten hun får en omgang akupunktur, gjør yoga, går på kafé eller lager mat.

- Jeg er god til å skape tid til meg selv. Og jeg har behov for å være alene for å finne roen og lytte til magefølelsen. Den har alltid rett, avslutter hun.

LES OGSÅ: Med Tourettes syndrom og lesbiske mødre vet komiker Sofie Frøysaa (28) et og annet om å skille seg ut

LES OGSÅ: - Skal det være sånn at man skal slutte å lage saker om betente temaer fordi det potensielt kan «trigge» noen?

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: