Vi husker henne som det norske alibiet i Bergmanns «Fanny og Alexander». Tjenestepiken som har seg med Jarl Kulle, og som blir sendt til Norge når hun blir med barn. I år er det 50 år siden Eva von Hanno debuterte som skuespiller, og 30 siden hun første gang satte opp «Oda – Saatans kvinne», en enkvinnesforestilling om Oda Krohg og Kristiania-bohemen. Både Oda og monologen «Lilli Valentin» utgjør Eva von Hannos signaturforestillinger. Likevel, hennes to jubileum kunne gått oss hus forbi, hadde det ikke vært for et vakkert håndskrevet brev som havnet på journalistens pult like etter jul, der Eva forteller om sitt liv, og om at hun i februar setter opp «Oda» i selveste Edvard Munchs atelier i Oslo.
«Hva skal til for at dere skal skrive om dette?» spurte Eva, på vakre kort malt av henne selv i atelieret som har utsikt mot Munchs gamle verksted, like over gata fra hvor hun selv bor i kunstnerboligene på Ekely.
Vel, tenkte vi, det er kanskje akkurat det som skal til. Selvsagt har vi lyst til å høre om da hun fløy luftballong over Piteå i filmen «Ingenjör Andrées luftfärd» av Jan Troell. Og hvordan det egentlig var å jobbe med Ingmar Bergman. Og om hvordan det har vært å være kvinne i en bransje som de siste årene har vært ridd av MeToo-avsløringer. Og ikke minst, klart det er interessant å møte en kvinne som har skapt sin egen arbeidsplass i en alder av 73 år.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger