NERVER: Å snakke foran en forsamling er faktisk noe de fleste av oss synes er skummelt. FOTO: NTB Scanpix
NERVER: Å snakke foran en forsamling er faktisk noe de fleste av oss synes er skummelt. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Sceneskrekk:

- Mange er mer redd for å snakke foran et publikum enn for å dø

Det handler mest om at vi er nervøse for å bli nervøse, og det vil ofte gjøre oss… ja, nervøse.

Hva sier du til å holde en presentasjon på jobben? Holde en tale i et femtiårslag? Eller kanskje synge i et bryllup? Kanskje får du svette håndflater og høy puls bare av å tenke på det? Slapp av, det er helt normalt, og kalles ofte lampefeber, sceneskrekk, eller glossofobi.

Undersøkelser har nemlig vist at det å snakke foran et publikum ligger øverst på lista over hva vi frykter mest (blant annet i denne studien). På andreplass finner du frykten for å dø. Med andre ord vil de fleste av oss heller ligge i kista enn å holde talen i begravelsen – i teorien.

– Folk mener jo ikke oppriktig at de heller vil dø enn å snakke foran et publikum. Men det er nok fordi vi ikke går rundt og forestiller oss å dø, i stedet fokuserer vi mer på de truslene som er mer nærliggende – det er nok grunnen til at å snakke foran mennesker topper lista, sier Per Nørbech, som er psykolog og kursholder i presentasjonsteknikk ved Solid Utvikling, til KK.

– Dette er en situasjon mange opplever som veldig belastende og som de gruer seg til. Det finnes selvsagt noen som elsker det, å få vise seg selv og egen kunnskap til andre, men de fleste opplever det som potensielt truende og ubehagelig, forklarer han.

LES OGSÅ: Anita hadde fullstendig taleskrekk

Skummelt å bli vurdert av andre

Det er ikke lett å forklare hvorfor vi føler det sånn, men han tror det kan henge sammen med at de fleste av oss er opptatt av å skjule det vi anser som svakheter.

– Vi ønsker å fremstå som mestrende og trygge på oss selv. Og det å ikke ha kontroll på stemmen og kroppsspråket er typiske tegn på at man er engstelig og ikke har kontroll, sier Nørbech og legger til:

– Man har mange øyne rettet mot seg, og folk du kjenner er kanskje til stede, så du vet at du vil bli minnet på din fiasko. Det er en opplevd trussel mot din anseelse. Vi frykter at folk skal se på oss som lite mestrende, og det rammer selvbildet.

Også Marianne Østby, som er psykologspesialist i klinisk voksenterapi og kognitiv adferdsterapeut med privatpraksis, mener det ofte er frykten for andres vurderinger som gjør oss nervøse.

– Vi er redd for at andre skal tenke at vi ikke er smarte nok eller forberedt nok. Alt det negative vi tenker om oss selv skaper en frykt for å bli avslørt. Hvis vi blir avslørt som nervøse så føles det flaut, det er ganske truende for oss som lever i et prestasjonsdrevet samfunn, sier hun til KK.no.

LES OGSÅ: Har du kalde føtter før bryllupet?

FLAUT: Vi ønsker å fremstå som vi har kontroll, og er redd for at folk skal se vi er nervøse. Foto: Scanpix.
FLAUT: Vi ønsker å fremstå som vi har kontroll, og er redd for at folk skal se vi er nervøse. Foto: Scanpix. Vis mer

Vi ser ikke like nervøse ut som vi føler oss

På sett og vis blir vi altså nervøse for å se nervøse ut, pussig nok. Og ironien er at frykten for å bli nervøs kan øke risikoen for at vi blir nervøse. Så kanskje bør vi minne oss selv på at det er helt naturlig å få nerver.

– Når vi selv er redde er det lett å tenke at alle andre ser så selvsikre ut, men slik er det ikke nødvendigvis. Dette kalles selektiv oppmerksomhet; altså at vi legger mer merke til det som bekrefter våre egne tanker, forklarer Østby.

Kanskje merker du at du begynner å svette, mens hendene og stemmen begynner å skjelve. Du kremter. Pusten blir rask og overfladisk og du får mindre kontroll over kroppen. Dette er vanlige stress-reaksjoner, men det er ikke alt som er like synlig for publikum.

– Det er ekstremt stor forskjell på hvordan du føler deg og hvordan du oppfattes. Cirka 10 prosent av angsten er observerbar, mens 90 prosent er noe du bare kjenner på selv. Vi har testet dette ved å filme kursdeltakere og la dem se videoen etterpå, og da ser folk den enorme forskjellen det er mellom hva du føler og hva som synes, sier Nørbech.

LES OGSÅ: - Å feile er det mest naturlige i hele verden

PLANLEGGING: Forbered deg godt, øv masse, og husk på at alle blir nervøse! Foto: Scanpix.
PLANLEGGING: Forbered deg godt, øv masse, og husk på at alle blir nervøse! Foto: Scanpix. Vis mer

Saboterer oss selv ved å tenke negativt

Vår selvtillit og trygghet har mye å si for hvordan vi presterer, og dette påvirkes i stor grad av våre egne tankemønstre. Og kanskje saboterer du for deg selv ved å tenke negativt.

– Noen snakker seg selv ned; «det har ikke gått bra tidligere, dette kan jeg ikke nok om, andre er bedre enn meg». Mens andre mennesker snur på det og tenker på de gangene de har prestert bra, og analyserer hva som gjorde at det gikk bra, forteller Nørbech.

Et negativt tankemønster versus et positivt tankemønster i forkant, vil derfor kunne gi ganske ulike resultater. Et veldig godt tips til forberedelsesfasen er å være bevisst på hvordan du tenker om det du skal gjøre.

Hvis nervene dine hemmer deg, eller får deg til å unngå å ta på deg slike oppgaver bør du gjøre noe med det. Og Østby mener det beste vi kan gjøre er å eksponere oss selv for frykten.

– Det er kognitiv adferdsterapi gjennom eksponering som hjelper best mot angst og fobier. Øv på å ha de følelsene, for det er helt normalt. Det kan også hjelpe å si høyt at man er nervøs, da blir man gjerne mindre nervøs. Holder du en tale i et bryllup så kan det faktisk bare være sjarmerende om du sier «åh jeg har gruet meg til dette», forteller hun.

LES OGSÅ: Er du en overtenker?

Ro nervene med disse enkle triksene

Et av de beste tipsene er god planlegging: Ikke utsett det ubehagelige til siste sekund. Lag en plan og øv til du føler deg forberedt – da vil du også føle deg tryggere.

– Bruk litt tid på å trene på det du skal si eller gjøre. Stå oppreist, gjerne foran et speil, film deg selv og vis det frem til en god venn og få litt tilbakemeldinger. Så kan du også spørre deg selv: «hvor galt kan det egentlig gå? Kan du leve videre selv om det går dårlig?» Man kan jo som regel det, sier Nørbech.

Når det kommer til selve presentasjonen har han også noen enkle tips som kan hjelpe deg med å få kontroll på nervene:

  1. Pust dyptPusten er det første som blir påvirket under angst. Ofte får man rask og overfladisk pust, og det kan skape mer angst. Ha en dyp og rolig pust, og ta små pustepauser i praten.
  2. Blikk-kontakt – Ha blikk-kontakt med de som hører på. Mange unngår dette, men fester du blikket i tilhørernes øyne vil det virke beroligende på deg selv.
  3. Skap dialog – Bruk publikum aktivt, for eksempel ved å stille et spørsmål. Med en gang man skaper en dialog med publikum vil også pulsen senkes.

LES OGSÅ: Marte hadde selektiv mutisme: - Jeg klarte bare ikke å få ut ordene

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: