PANIKKANGST: For Mariann har hverdagen blitt lettere etter at hun har kunnet samtale med en psykolog via nettet. ILLUSTRASJONSFOTO: NTB Scanpix
PANIKKANGST: For Mariann har hverdagen blitt lettere etter at hun har kunnet samtale med en psykolog via nettet. ILLUSTRASJONSFOTO: NTB Scanpix
Panikkangst:

Mariann får online terapi mot angst: - Jeg kan sitte i min egen stue å snakke med psykologen

En del mennesker som har angst og depresjon strever med å komme seg ut av hjemmet sitt. Nå finnes det et terapitilbud som kan hjelpe.

– Jeg var vel egentlig en sånn person som tok litt lett på psykisk sykdom før jeg brått var der selv, forteller «Mariann» (37) til KK.

For cirka tre år siden begynte hun å slite med angst som kom i form av rene panikkanfall. Mariann, som ønsker å fortelle sin historie anonymt av hensyn til barna sine, sier at det hele begynte da hun ble sykemeldt med diagnosen depresjon.

– Jeg møtte den berømte veggen, noe som nok var en kombinasjon av flere ting; Jeg hadde unger i barnehagealder og hadde vel ikke sovet godt siden de ble født. I tillegg har jeg kronisk migrene og lite søvn førte til mye smerter i forbindelse med det.

– Jeg fortsatte imidlertid å jobbe for fullt og dro strikken lengre og lengre. Til slutt sa det bare stopp og så stod jeg der med null energi, sier hun.

Overrasket over den fysiske reaksjonen

Mariann forteller at utbrentheten var såpass omfattende at selv korte spaserturer var for mye for henne. Og en dag, helt ut av det blå, fikk hun sitt første panikkanfall.

– Den første gangen var jeg faktisk på en ferietur og satt i et lekerom sammen med ungene. Plutselig kjente jeg at hjertet mitt slo fortere, at det brant i brystkassa og at det kriblet helt ut i armene. Venninnen min fikk hjulpet meg bort fra alt bråket og etter en stund roet det seg.

– Jeg tenkte med en gang at det måtte være noe psykisk, men det var først senere at jeg skjønte at jeg hadde hatt et panikkanfall, sier hun.

Selv om hun forstod at reaksjonen måtte ha en sammenheng med at utbrentheten og den tøffe perioden hun hadde hatt, ble hun allikevel overrasket over hvor fysisk psykisk sykdom kan være.

– Jeg har alltid vært et typisk ja-menneske som sitter i diverse styreverv og som synes det er viktig å stille opp. Men etter at jeg fikk psykiske utfordringer, måtte jeg lære meg å roe ned. Det var overraskende å gå fra å være en energisk person til å plutselig stå der og være helt tom, sier hun.

Frykt for å reise alene

Angsten trigges spesielt av situasjoner hvor hun må reise, noe hun tror har sammenheng med at hun var på ferie da hun fikk det første panikkanfallet. Men hun kan også få panikkanfall mens hun ligger hjemme i sin egen seng, med barna ved siden av seg.

– Jeg har ikke reist så mye alene etter at jeg begynte å få panikkanfallene, da jeg helst reiser med noen som kjenner til det. Jeg tar noen hensyn, men kan ikke la panikken stoppe livet mitt, sier hun.

Ifølge Folkehelseinstituttet rammes så mange som mellom én av fem og én av fire av oss av en angstlidelse i løpet av livet.

Panikklidelse kjennetegnes av at angsten kommer brått og uten forvarsel, gjerne sammen med pustevansker og kvelningsfornemmelser. Ofte opplever man også hjerteklapp, økt eller uregelmessig hjertefrekvens, svetting, skjelving, smerter i brystet, kvalme, svimmelhet, nummenhet, følelse av skulle besvime og dødsangst.

Mariann forteller at hun ikke helt skjønte hva psykisk sykdom egentlig var, før hun selv gikk på en smell.

– Når jeg har et panikkanfall og plutselig får så mye som skjer i kroppen og i hodet, blir jeg rett og slett livredd for å miste kontrollen helt og at jeg skal utvikle en alvorlig psykisk lidelse.

– Jeg er redd for å bli schizofren eller høre stemmer i hodet. Jeg tror nok det har sammenheng med at jeg tidligere har tenkt at psykisk sykdom betyr at du må rett på innleggelse fordi du ikke klarer å ta vare på seg selv, sier hun.

LES OGSÅ: Sølvi (33) har vært livredd for uregelmessige små og store hull så lenge hun kan huske

Eksponerer seg for ting som utløser panikken

Etter å ha vært sykemeldt i ett års tid, er Mariann tilbake på jobb igjen. Men selv om hun fungerer fint i hverdagen, er panikkangsten ikke et avsluttet kapittel. I perioder hvor hun føler at panikken tar for mye plass i livet hennes, har hun valgt å benytte seg av onlineterapi.

– Akkurat nå føler jeg at jeg har fått parkert panikken litt mer, men angsten er jo der hele tiden. Innimellom er det greit å kunne lufte litt tanker og prate om panikkanfallene med noen som er profesjonell, sier hun.

– Sammen med psykologen trener jeg opp hjernen min til å vite at den ikke er i fare når den setter i gang alle faresignalene. Vi snakker blant annet om hvordan jeg kan eksponere meg for ting som utløser panikken.

– For meg har det vært å lese om alt som har med psykisk sykdom å gjøre eller se på en episode av tv-programmet «Jeg mot meg» (en norsk dokumentarserie om psykisk sykdom. Red.anm.). Det å jobbe meg gjennom slike ting og prate om de tankene som kommer når panikken oppstår, har hjulpet mye for min del.

Dersom også du sliter med angst i en eller annen form, er Marianns klare oppfordring at du ikke må nøle med å oppsøke hjelp.

– Hos noen går det over av seg selv, men det er mye bedre å be om hjelp. Selv synes jeg onlineterapi er et veldig fint tilbud fordi du får hjelp der og da. Det er også positivt at jeg kan sitte i min egen stue og snakke med psykologen, da jeg har lang reisevei til nærmeste psykolog og ikke har lyst til å reise alene.

– Jeg vil også råde folk til å prøve og feile litt. Hvis det ikke fungerer så godt med den første psykologen, prøv en annen! Det er viktig at du finner en som du føler gir deg noe, sier hun.

- Sørg for å bruke seriøse aktører

I dag finnes det mange private tilbydere av psykologitjenester via video. Prisen for en konsultasjon på 50 minutter er rundt 1000 kroner, men til gjengjeld kan du hos de fleste få time på dagen.

Selve behandlingstimen finner sted i et eget godt kryptert samtalerom på nettet og fungerer på samme måte som en vanlig samtale via Skype eller Facetime.

POSITIVT: Men Margrethe Aulie i Rådet for psykisk helse anbefaler at du alltid gjør research før du velger psykolog online. Foto: Paal Audestad
POSITIVT: Men Margrethe Aulie i Rådet for psykisk helse anbefaler at du alltid gjør research før du velger psykolog online. Foto: Paal Audestad Vis mer

Margrethe Aulie hos Rådet for psykisk helse, sier de er positive til at vi nå også kan få psykologhjelp via nettet.

– Rådet for psykisk heise er opptatt av at folk skal få den hjelpen de trenger, når de trenger det, og der de er. Det finnes etter hvert ulike tilbud på nett og i apper som kan være til god hjelp.

– Det er uansett lurt å ta opp med fastlegen din hva slags tilbud som finnes og hva du trenger behandling for, sier hun.

Dersom du ønsker å benytte deg av denne typen tjenester på nett, er rådet hennes at du også alltid gjør litt research før du velger psykolog.

– Sjekk ut hvem som står bak, det er lurt å finne ut faglig forankring. Sørg for å bruke seriøse aktører og vær kritisk til påstander som ikke dokumenteres, sier Aulie.

LES OGSÅ: - Jeg ble mer og mer deprimert etter at jeg begynte på antidepressiva

Fanger opp personer som isolerer seg

Psykolog Rudi Eide ved EmmaSofia Klinikk i Oslo forteller at de har sett en jevn økning i etterspørselen etter at de startet opp med tilbud om onlineterapi i sommer.

– Onlineterapi passer for alle som sliter med ulike former for angst og depresjon, og spesielt de som strever med å komme seg ut av huset. Mange med angstlidelser ender opp ganske isolerte og terapi via nettet fanger opp dette problemet, sier han.

– Men for personer med alvorlige psykiske lidelser, rusproblemer eller andre tilstander som trenger veldig tett oppfølging, vil onlineterapi ikke fungere så bra. De vil ofte ha mer nytte av innleggelse eller det å etablere en mer tett kontakt med det kommunale systemet, legger han til.

Onlineterapi kan også være et godt alternativ for folk med lang reisevei eller som har en travel hverdag.

– Tidligere jobbet jeg i Nord-Norge og der var det ikke uvanlig at pasienter måtte kjøre i opptil to timer for å komme til en time hos psykologen.

– Med onlineterapi kan man også ta kontakt uansett hvor man befinner seg, noe som gjør det veldig fleksibelt hvis en person er i et litt lengre terapiforløp og for eksempel skal reise på ferie. Vanligvis vil en ferie bety et langt opphold i terapien, men med denne teknologien kan vi tilrettelegge for at vi kan holde kontakten.

BEHANDLER PASIENTER ONLINE: Psykolog Rudi Eide forteller at for mange med angst er det å komme til en klinikk for å få terapi, en høy terskel i seg selv. FOTO: Mari Wærner Wesenberg
BEHANDLER PASIENTER ONLINE: Psykolog Rudi Eide forteller at for mange med angst er det å komme til en klinikk for å få terapi, en høy terskel i seg selv. FOTO: Mari Wærner Wesenberg Vis mer

Passer spesielt godt for pasienter med angst

Eide håper flere psykologer vil se hvilke muligheter denne nye «varme» teknologien har for å behandle pasienter. En oversikt over forskningen viser at kognitiv atferdsterapi på internett er hjelpsomt for depresjon, angst, traumer og andre psykiske lidelser. Forfatterne skriver at slik behandling er kostnadseffektivt, både for pasientene og samfunnet.

– Folk er på nett hele tiden og de er vante til å bruke nettet i alle sammenhenger. Vi psykologer må være mer på hugget i den teknologiske utviklingen og gjøre helsetjenestene mer tilgjengelige for folk som ellers ikke ville brukt det.

Han mener denne typen terapi passer spesielt godt pasienter for som sliter med lammende angst og depresjon.

– Mot angst jobber vi med eksponering. Vi lar pasientene på en systematisk måte møte situasjoner de er redde for og slik overvinne frykten sin. For personer som strever med invalidiserende angst, kan det å skulle reise til en offentlig poliklinikk være en høy terskel i seg selv. Det kan rett og slett være så avskrekkende at de ikke kommer seg i terapi i utgangspunktet. Onlineterapi kan bidra til å redusere denne terskelen.

Gode resultater på kort tid

Eide forteller at selv kortere terapiforløp på 6 timer har vist seg å ha god effekt pasienter med panikkanfall og katastrofetanker.

Ved å snakke sammen online kan pasienten sitte hjemme i stua og gjennomføre eksponeringsbehandling eller sammen med terapeuten planlegge ulike øvelser for å overkomme angsten.

– Man blir ikke fullstendig angstfri på noen få timer, men man kan få et tydelig symptomlette dersom man jobber veldig målrettet. Noen fortsetter hos andre psykologer etterpå, men ofte trenger de ikke det fordi vi kommer raskt i gang med positive endringer.

– Hvis man for eksempel er redd for å handle på en impuls eller at forferdelige ting skal skje, jobber vi med å møte disse tankene i timen for at pasienten skal skjønne at det ikke er farlig.

– I tillegg kan vi planlegge øvelser de skal gjøre, for eksempel kjøre en bestemt strekning med bilen, ta toget eller gå på et kjøpesenter. Det handler om å møte situasjoner som de har veldig frykt og angst for, med det mål å overkomme angsten, forklarer han.

Mange erfarer også at det er enkelte ting det er lettere å snakke med psykologen om over nettet, enn når de er i samme rom.

– Problemet med psykiske helseproblemer, er at det i seg selv kan være veldig skambelagt. For enkelte er det lettere å dele ting når de snakker med oss over video. Selv om vi ser hverandre, blir det noe helt annet enn å ha personen i rommet. For enkelte kan det å møte opp i rommet oppleves som litt for nært.

LESO GSÅ: Agorafobi er frykt for visse steder, og gjør mange ensomme

Til forsiden