FAR OG DATTER: Marlene og Trond Føre Frantzen. Far og datter har lært å sette pris på livet etter den dramatiske kapringen for 15 år siden. FOTO: Privat
FAR OG DATTER: Marlene og Trond Føre Frantzen. Far og datter har lært å sette pris på livet etter den dramatiske kapringen for 15 år siden. FOTO: PrivatVis mer

Kato Air-kapringen

Marlene opplevde Norges mest dramatiske flykapring

Marlene Føre Frantzen (29) var 14 år den fatale dagen. Dagen alt kunne gått så galt, da livet kunne fått en brå slutt.

– Når jeg tenker tilbake på flykapringen i september 2004, føles det som om jeg fikk en ny sjanse. Og den sjansen bruker jeg til å få mye ut av livet, fordi jeg har opplevd hvor fort ting kan snu, sier Marlene.

En helt vanlig onsdag i slutten av september 2004 gikk Marlene og far ombord på det lille Kato Air-flyet som skulle frakte dem fra Narvik til Bodø for en kontrolltime på sykehuset. Lite visste de at en av passasjerene hadde helt spesielle hensikter på denne turen.

– Jeg la merke til han allerede før vi gikk om bord. Det var noe annerledes med han. Han hadde et spesielt utseende, og satte og leste i en bok som lignet noe man har lært om i religionstimene på skolen, forteller hun.

LES OGSÅ: Da akuttlegen Stephen så sin egen toåring ligge livløs i vannet, glemte han alt han kunne om livredning

Flyet blir kapret

Full sikkerhetskontroll på flyplassene hadde ikke kommet i gang på dette tidspunktet. En asylsøker som nettopp hadde fått avslag på opphold i Norge, hadde uten problemer tatt med seg en øks inn i cabinen. Han hadde bestemt seg for å styrte flyet.

Da flyet nærmet seg Bodø, reiste mannen seg opp. Han reiv opp forhenget som skilte cockpiten fra de seks passasjerene, slo begge pilotene med øksa og dro i spaken slik at flyet stupte mot bakken. Det oppsto fullstendig kaos ombord. To av passasjerene, blant annet Marlenes far, bestemte seg for å overmanne øksemannen.

– Først stupte flyet rett ned. Den første tanken var at dette skjer kun på film. Det tok litt tid før jeg faktisk innså at det jeg så var ekte. Jeg så bakken komme roterende nærmere og nærmere, jeg knep sammen øynene, og tenkte nå skjer det. Dette er det sterkeste minnet, en følelse som ikke kan beskrives. Så i neste sekund føyk flyet rett opp. Det var en voldsom g-kraft som skapte forvirring. Hvor er jeg? Er jeg død? tenkte jeg, sier Marlene.

LIVET SNUR: Marlene Føre Frantzen er blitt bevisst på hvor fort livet kan snu. FOTO: Privat
LIVET SNUR: Marlene Føre Frantzen er blitt bevisst på hvor fort livet kan snu. FOTO: Privat Vis mer

Marlene registrerer at flyet ikke styrter lenger. Hun har en bevissthet om at de lever, men hun føler seg fortsatt utrygg.

– Øksemannen ligger på gulvet med hodet rett nedenfor setet mitt. Pappa sitter oppå han og holder han rundt halsen. Sammen med andrepiloten Odd Eriksen klarer han å få kontroll på øksemannen. Jeg var fortsatt redd for at det skulle skje noe mer, enten med oss alle eller pappa som faktisk var så nær han, forteller hun.

Pilotene klarte på mirakuløst vis å lande trygt på Bodø flyplass. Der ventet politi og sykebil.

–Vi gikk ut en og en, men far måtte bli igjen i flyet. Først da også han var ute, kunne jeg føle meg trygg, legger hun til.

LES OGSÅ: Susanne fødte i bilen med mannen som jordmor

Marlene som 14-åring. FOTO: Privat
Marlene som 14-åring. FOTO: Privat Vis mer

Kapreren dømt og utvist

Asylsøkeren ble i 2005 i Hålogaland lagmannsrett dømt til 15 års fengsel. I 2014, omtrent nøyaktig 10 år etter den dramatiske hendelsen, ble han utvist fra landet.

– Jeg tenker ikke så mye på han. Jeg er mest takknemlig for at vi kom fra dette i livet. Det hjelper så lite å bære nag. Men jeg skal innrømme at jeg ikke er helt komfortabel med at han nå er en fri mann. Jeg håper selvsagt at jeg aldri blir nødt til å treffe ham igjen.

Marlene rakk legetimen i Bodø. Deretter reiste de hjem igjen. Med fly!

– Jeg flyr en god del i jobben. Jeg er ikke redd for å fly, men jeg ser alltid litt ekstra godt på menneskene rundt meg. Etter de siste årene med en lang rekke terrorhandlinger, er jeg ikke spesielt glad i storbyer. Jeg foretrekker naturen, og ikke minst min store hobby – snøscooterkjøring.

Sin egen psykolog

–Scooterkjøring er helt fantastisk. Det gir fart og spenning, jeg kan stadig utfordre mine egne grenser. Men det er en spenning som jeg selv har kontroll over. Dessuten gir naturen både avslapping, energi og opplevelser i seg selv. Sosialt samvær med gode venner er også viktig. Scootermiljøet gir meg stadig nye venner, sier Marlene.

SPENNING: Å kjøre snøscooter gir Marlene energi, og spenning som hun selv styrer. FOTO: Privat
SPENNING: Å kjøre snøscooter gir Marlene energi, og spenning som hun selv styrer. FOTO: Privat Vis mer

En viss fart og spenning er det i jobben også. Marlene fikk for kort tid siden ny jobb. Hun er nå direktør ved Quality Hotel Grand Royal i Narvik.

– Etter den dramatiske flyturen i 2004 fikk vi psykologhjelp. Jeg tror den viktigste hjelpen jeg fikk var å hjelpe meg selv. Altså klare å styre tankene, tenke positivt. Det er en lærdom jeg har tatt med meg videre. Jeg tenker at en bør unngå å irritere seg over ting en ikke kan få gjort noe med. Det er bortkastet energi. Det er viktig å glede seg over nuet, og få mest mulig ut av livet, sier Marlene og avslutter

– Jeg har lært hvor fort ting kan snu.

Fire dager etter den dramatiske kapringen, 2.oktober 2004 blir det innført 100 prosent sikkerhetskontroll av både passasjerer og bagasjen ved norske flyplasser. (snl.no)

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: