Naturlegen

Melk er oppskrytt

Melken er blitt omtalt som vår viktigste kalsiumkilde i kosten, men det er ikke nødvendigvis riktig. Andre næringskilder kan gjøre en bedre jobb.

Publisert
Sist oppdatert
JEG FÅR MANGE spørsmål fra pasienter og andre om viktigheten av nok kalsium i kostholdet. Mange er redde for at de ikke får i seg nok, og er bekymret for risikoen for osteoporose.Det siste tiåret har det også i vårt land vært en stor markedsføringskampanje for å øke melkedrikkingen. Og begrunnelsen er enkel: Melk er sunt og næringsrikt. Senest i fjor vår sto to norske fagpersoner fram i en av landets største aviser og proklamerte melkens fortreffelighet som næringsmiddel. De gikk faktisk så langt som å hevde at «helmelk inneholder omtrent alle næringsstoffene som kroppen trenger … …».Det er ingen tvil om at melk inneholder mange næringsstoffer som i utgangspunktet kan være bra å tilføre kroppen. Men det samme gjør også andre næringskilder og matvarer. For eksempel er sesamfrø en bedre næringskilde enn melk. Sesammelken burde introduseres i det norske kostholdet.MELKEN INNEHOLDER ingen særegne næringsstoffer som man ikke finner igjen i andre næringsmidler. Melk inneholder riktignok en forholdsvis stor mengde og konsentrasjon av bl.a. fettstoffer og proteiner, men dette skyldes at melken fra naturens side er designet for å være det viktigste nærings– og vekstmiddel for kalvene. Det er ikke dermed sagt at et slikt konsentrert næringsmiddel er like nødvendig – og naturlig – å drikke for mennesker.Selv om melk har høyt innhold av kalsium, betyr ikke det nødvendigvis at kroppen tar til seg alt fra melken vi drikker. Mineralanalyser av mange tusen nordmenn viser at mange som har et høyt inntak av melk og melkeprodukter, likevel kan ha lavt opptak av kalsium i kroppen. Og motsatt: Mange som ikke drikker melk og bruker lite melkeprodukter, kan ha normalt eller høyt opptak av kalsium. Det er flere grunner til at det er slik, det har å gjøre med at kalsiummetabolismen i kroppen er påvirket av flere faktorer. Både metabolske, hormonelle, tarmfunksjonen, andre ernæringsmessige forhold og kosthold og livsstil har stor betydning for den totale kalsiumomsetningen.Slik øker du kalsiumopptaket 1. Spis mat som har høyt innhold av de stoffene som samarbeider med kalsiumet, matvarer som inneholder magnesium, mangan og fosfor, samt C- og D- vitaminer.2. Spis varierte mengder matvarer, både vegetabilske og animalske, som har høyt innhold av kalsium. Sardiner, tørket fiken og mandler inneholder også mye kalsium. Andre kilder er grønne bladgrønnsaker og korn3. Sørg for at du har en god fordøyelse og tarmfunksjon, slik at tarmen tar opp alle næringsstoffer godt nok.4. Vær fysisk aktiv og sørg for god blodsirkulasjon i kroppen. Det øker nærings- og kalsiumopptaket til vevene og skjelettet.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer