Helse

Mindre stress og mer livslyst!

Med bakgrunn i sine egne, dyrekjøpte erfaringer begynte Rebekka og Anette å veilede andre. De lærer bort enkle teknikker som kan hjelpe mot stressrelaterte plager.

Mindre stress og mer livslyst!
Publisert
Sist oppdatert

Visste du at pusten betyr mye for hvordan kroppen din takler stress? Og at det å gjøre noe 
i «slow motion» kan få bort negative tanker? Det er slike grep terapeutene Rebekka Nøkling (43) og Anette Aarsland (48) lærer klientene sine. For mange blant oss trenger litt profesjonell hjelp og veiledning for å bli kvitt stress­relaterte plager – og finne fram til livslysten igjen.

Vi møter de to hjemme hos Rebekka på Slemdal i Oslo. Damene gløder av vitalitet, og både humøret og energien er på topp. Ved siden av å være foredragsholdere og kursinstruktører, har de privatpraksis på Consensio behandlingssenter på Aker Brygge i Oslo. Der samarbeider de om å gi klientene best mulig behandling. Tidligere i år kom Anette, sammen med sin med­forfatter Nina Hanssen, ut med boken «Pusten». 

MAGEMASSASJE: Ofte masserer Anette magen til klientene sine for å finne ut hvor problemet sitter. Her demonstrerer hun på samarbeidspartner Rebekka.
MAGEMASSASJE: Ofte masserer Anette magen til klientene sine for å finne ut hvor problemet sitter. Her demonstrerer hun på samarbeidspartner Rebekka. Vis mer

Les også: Ingrid er fotomodell med pose på magen


Møttes tilfeldig
Via en felles venninne ble Rebekka introdusert for Anette, som er pusteekspert og tidligere operasangerinne.

– Det var noe med Anette som gjorde meg nysgjerrig på henne, og vi avtalte å møtes når vi begge var tilbake i Oslo, forteller Rebekka. 

Det tok ikke lang tid før damene møttes over en lunsj.

– I dag føles det som om vi har kjent hverandre lenge. Vi stoler blindt på hverandre og utfyller hverandre i arbeidet vårt, sier Rebekka og får et bekreftende nikk fra Anette.  

– Etter et foredrag eller kurs reiser vi ofte hjem, smilende og fnisende, og snakker om hvor heldige vi er som har hverandre, og at vi derfor har verdens beste jobb, sier de. 

Fikk kreft som 19-åring
Men, livsgleden til tross, damene har også kjent på prøvelser som endret livet deres.

Rebekka, som bare var 19 år gammel da hun fikk brystkreft, valgte å bli genforsker. Hun ble nysgjerrig på hvordan kropp og sinn henger sammen, og hvordan hun kunne mobilisere kroppen på en best mulig måte for å holde seg frisk. I foredrag og sammen med klienter, «oversetter» hun fagspråket til historiefortelling og konkrete verktøy, slik at det er lettere for mottakerne å forstå hva forskningen kan hjelpe dem med i hverdagen.

Faren, som er psykolog, har vært en viktig mentor for Rebekka. Det er deres tverrfaglige samarbeid som er grunnlaget for coachingmetoden hun bruker i sin privatpraksis.

Kjærlighetssorg
Anette hadde akkurat gjort sin første hovedrolle som operasanger i England, da forholdet til kjæresten og dirigenten tok slutt. Som en følge av kjærlighetssorgen mistet hun stemmen.

Fortvilelsen var et faktum. Hva nå? Hun kom etter hvert i kontakt med en puste­ekspert i London, hvor hun bodde, og gradvis kom stemmen tilbake. Da stemmen «var på plass» returnerte hun til gamlelandet, hvor hun i flere år jobbet som frilanssanger, før hun begynte å jobbe i psykiatrien. Der ble hun i åtte år. Hele tiden observerte hun hvordan mennesker rundt henne pustet og brukte stemmen. I januar 2011 startet hun firmaet pusteteknikk.no og ble pusteekspert på full tid.

Lærer pusteøvelser
Anette lærer klientene sine pusteøvelser. Men for å skape den varige endringen, må øvelsene praktiseres. 

– De må lære seg å puste langsommere, dypere og med mindre mengder luft. For kort tid siden fikk jeg en tilbakemelding fra en klient, som sa at hun hadde mye mindre stressrelaterte plager i livet sitt etter at hun hadde vært hos meg. Hun hadde blant annet sluttet på blodtrykksmedisiner som hun hadde gått på i flere år. En annen var blitt kvitt flyskrekken. Sånne tilbakemeldinger betyr mye, sier Anette. 

Slow motion
Rebekka har utarbeidet et verktøy som hun kaller «slow motion». «Slow motion» handler om å gi signaler til hjernen om at stress som skyldes negativ tankeskravling bare er en falsk alarm. Først prøver hjernen å stritte imot, fordi stresset du har lagret i kroppen din har allerede satt den i alarmberedskap, men så ender konklusjonen med at du egentlig ikke er utsatt for reell fare og stressresponsen kan «skrus av». 

– Den øvelsen kan du variere, og du kan vinke, skrive, snakke, gå, spise eller danse i «slow motion» – så finn din favoritt, råder Rebekka. 

SLOW MOTION-DANS: Her tester Rebekka (t.h) og Anette slow motion-dans. Prøv du også! Dans med armer og bein i overdrevne bevegelser. Veksle mellom å danse fort og sakte cirka tre ganger hver i løpet av en sang på 3-4 minutter.
SLOW MOTION-DANS: Her tester Rebekka (t.h) og Anette slow motion-dans. Prøv du også! Dans med armer og bein i overdrevne bevegelser. Veksle mellom å danse fort og sakte cirka tre ganger hver i løpet av en sang på 3-4 minutter. Vis mer

Les også: – Jeg velger livet framfor rusen


Gi en lykkeklem 
Noe så enkelt som å gi en klem virker sterkere enn du tror! Da utløses oksytocin, det såkalte lykke­hormonet som skapes når du får nærhet og berøring.  Du vil lettere føle deg avslappet, harmonisk og ­mindre stresset. Du føler deg mer til stede, blir mer omsorgsfull og ­føler deg tryggere, ifølge Kerstin Uvnäs Moberg. Hun er professor i fysiologi, og var den som opp­daget oksytocinet og hvilke effekter det har.

Pust med magen
Stress setter seg i kroppen og i pustemønsteret vårt.

– Jeg pleier å bruke rolige pusteøvelser, der jeg fokuserer på utpusten som den aktive delen og lar innpusten komme inn av seg selv. Det er viktig at diafragma (mellomgulvet) beveger seg slik at hele lungen benyttes. Dette senker stressnivået i kroppen, forklarer pusteekspert Anette Aarsland.
 
 
Påkjenninger fester seg ofte i magen. Når Anette jobber med klienter, hender det at hun masserer dem på magen. – Noen begynner å gråte. Det kan være følelser som er undertrykt, men som kommer til overflaten. Det å løse opp diafragma og pusten kan være forløsende, sier hun.

Visualiser vekk negative tanker
Fysiske og psykiske påkjenninger setter seg gjerne i kroppen vår og skaper en ubalanse – og til og med sykdom – hvis vi ikke tar tak i dem.

Selv om Rebekka har vært frisk fra kreft og uten symptomer på tilbakefall i over 20 år, kjenner hun hvert år på angsten dagen før hun skal på mammografikontroll. Da er det godt å ha noen nyttige verktøy å ta i bruk.

– Jeg snur bekymrings­tankene til noe positivt. Jeg tenker på alle de gangene jeg 
i mer enn tjue år har fått gode nyheter. Jeg danser i slow motion, jeg gir og får oksytocin-klemmer og jeg visualiserer fram godfølelsen. Dette sender cellene mine på «spa», og henter meg tilbake i den flyten jeg bør ligge i, sier Rebekka.

Når du skal lære deg visualiseringsteknikken, er det lettest å hente fram et minne fra noe som har skjedd i virkeligheten. For når du gjenskaper bilder fra tidligere opplevelser, er det lettere for hjernen å tro på det. Etter hvert kan du også visualisere deg fram i tid, men fortsatt ta med deg tidligere gode opplevelser, slik som en toppidrettsutøver gjør det. 

– Vær så detaljert som overhodet mulig når du beskriver din opplevelse, og lev deg inn i det. Bruk gjerne forskjellige bilder for å visualisere fram godfølelse og ulike mestringssituasjoner, sier Rebekka.
 

Rebekka og Anette leter alltid etter årsakssammen­henger, slik at de kan lette plagene hos klientene sine. 

– Alle har vi ressurser og muligheter, men mange av oss mister gangsynet på veien 
i møte med prøvelser som livet gir oss. Vi jobber med å hjelpe mennesker til å finne tilbake til seg selv. Vi vil gi klientene våre enkle verktøy som alle kan utføre, sier samarbeidspartnerne Anette og Rebekka.

For kontakt: 
For å komme i kontakt med damene, se: 
Rebekka: www.livslystogmotivasjon.no, livslystmagasinet.wordpress.com og Facebook-siden – Livslyst & Motivasjon. Rebekka og Anette sammen: www.consensio.no og på Facebook-siden – LivsPust. Anettes: www.pusteteknikk.no og Facebook-siden hennes – Pusteteknikk.

Ønsker du å få påfyll og mer energi? Bli med Allers, Rebekka og Anette til Berlin og lær mer om mental velvære. Les mer om turen her!

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer